Citat:
Ursprungligen postat av
hugo99
Gjorde nyligen en hälsokontroll där jag passade på att testa testosteronvärdena. Varit väldigt nyfiken på hur jag ligger till då jag är en frisk och vältränad man i 25-års åldern med hälsosam livsstil i övrigt. Ska tilläggas att jag inte tar några läkemedel eller andra tillskott, utan stoppar enbart i mig en varierad kost. Mina resultat förljer nedan:
- Testosteron (Manligt könshormon): 19 nmol/L
- SHBG (Sexualhormonbindande globulin): 41 nmol/L
- Fritt testosteron (S-testosteron, bioaktiv): 8.2 nmol/L
Hur ska jag tolka dessa nivåer?
Därtill blev jag lite osäker på de olika kategorierna. Med den första kategorin, "Testosteron (Manligt könshormon)", avses det vanliga S-testosteronet som det talas om här på flashback?
Ingår tyvärr inget samtal med kliniken och vill åt ärliga åsikter och inte några generella fraser från läkare.
Kan tillägga att hälsokontrollen mätte flertalet andra markörer och de som låg utanför referensintervallet var följande:
- Apo B (för lågt)
- Kortisol (för högt)
- Kreatinin (för högt)
- eGFR Cystatin C (för lågt)
All input uppskattas!
Har inte svaren men du får garanterat referensnivåer om du ber om det av ChatGPT. Formulera om frågorna om du tycker att svaren blir lite för kantiga.
Men hur fick du ta dessa prover?
Du är ung och frisk... jag får ta proverna på vårdcentralen trots dubbla åldern.
Sist jag frågade fick jag svar att "du har skäggväxt så då finns inga misstankar om lågt Testosteron". Däremot var dom väldigt angelägna att stoppa finger i röven, trots att blodprovet för prostatan var bättre än medel för åldern.
Privatläkare?