2025-08-08, 12:12
Medlem
ieshos avatar
Köpte en solcell från Kjell men upptäckte att den inte passade och skickade den rekommenderat i retur till en adress de uppgav själva. Det gick veckor utan att de hörde av sig men till slut fick jag besked att försändelsen gått tillbaka i retur till postombudet. Postombudet hade inte meddelat oss att den kommit i retur och hade vi inte fått veta något hade solcellen ganska snart gått till destruering enligt ombudet.

Kjell förklarade sig med att de inte hade möjlighet att hämta ut paketet från det postombud som hade det och att det därför hade gått i retur. Vi fick åka tio mil till närmaste butik och lämna in det där.

Detta hände förra året och nu har jag fått en trasig degmaskin från tretti.se och bävar gör att skicka returen och få samma problem igen.

Kan felet ha varit att jag rekommenderade returen? Någon som har liknande erfarenheter?
Senast redigerad av iesho 2025-08-08 kl. 12:19.
Citera
2025-08-08, 12:17
Medlem
BlaBalks avatar
Kontakta handlaren och fråga om rutin för retur, oftast bokar de själva frakten som företagspaket och får därmed det levererat direkt till sitt lager eller motsvarande.

Skicka inte rek eller till ombud, använd en tjänst så att det levereras till den adress de angett.
Citera
2025-08-08, 12:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Kontakta handlaren och fråga om rutin för retur, oftast bokar de själva frakten som företagspaket och får därmed det levererat direkt till sitt lager eller motsvarande.

Skicka inte rek eller till ombud, använd en tjänst så att det levereras till den adress de angett.
Okay, ja det kan nog ha berott på att jag rekommenderade returen.
Citera
2025-08-08, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Köpte en solcell från Kjell men upptäckte att den inte passade och skickade den rekommenderat i retur till en adress de uppgav själva. Det gick veckor utan att de hörde av sig men till slut fick jag besked att försändelsen gått tillbaka i retur till postombudet. Postombudet hade inte meddelat oss att den kommit i retur och hade vi inte fått veta något hade solcellen ganska snart gått till destruering enligt ombudet.

Kjell förklarade sig med att de inte hade möjlighet att hämta ut paketet från det postombud som hade det och att det därför hade gått i retur. Vi fick åka tio mil till närmaste butik och lämna in det där.

Detta hände förra året och nu har jag fått en trasig degmaskin från tretti.se och bävar gör att skicka returen och få samma problem igen.

Kan felet ha varit att jag rekommenderade returen? Någon som har liknande erfarenheter?

Företag kan inte hämta ut rekommenderat brev har jag förstått. Det skriver dom ALLTID i sina allmänna villkor när returen ska bekostas av köparen. Så det var ditt eget fel i det första fallet.

Om tretti.se bekostar returen med deras egna retursedel så är det bara att lämna in men om du ska bekosta returen själv så är det tveklöst på samma sätt som innan.

Läs deras returvillkor på deras hemsida så får du exakt information.
Citera
2025-08-08, 12:52
Medlem
kalkryggars avatar
När jag behöver skicka retur så kontaktar jag alltid företaget och frågar hur de vill göra. Jag spelar alltid in såna samtal också.

Börja med den strategin är mitt råd. Spela in alla samtal när du felanmäler, vill retunera etc. Om du exempelvis beställer en ny telefon från 3, Telia, Tele2 etc.... spela alltid in samtalet. Alltid alltid alltid.

Köper man från seriösa aktörer så behöver man dock normalt aldrig använda sig av inspelningarna då det aldrig går fel. Normalt sett.
Citera
2025-08-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Okay, ja det kan nog ha berott på att jag rekommenderade returen.

Du följde alltså inte det som står på deras hemsida.
" Om felet inte kan avhjälpas på annat sätt än att du returnerar varan, skickas en returfraktsedel med förbetald frakt. "
https://www.kjell.com/se/villkor/kopvillkor#reklamation
Citera
2025-08-08, 13:07
Medlem
C.B.G.s avatar
Som andra redan skrivit är det alltid en fördel att först kontakta försäljaren. Går man in på tretti.se:s hemsida hittar man ganska snabbt vad som gäller.

Så här står det under rubriken Återbetalning och fraktkostnader:

Om reklamationen är berättigad återbetalas de fraktkostnader som uppkommit för dig i samband med att du returnerat varan.
Är reklamationen inte berättigad måste du själv betala frakten - detta gäller även frakten tillbaka till dig efter undersökningen. Om servicepartnern avkräver en avgift från säljaren förbehåller säljaren sig rätten att avkräva betalning från dig för denna omkostnad.

Kom ihåg att alltid skicka tillbaka varan ordentligt förpackad, helst i originalförpackningen/emballaget, och se till att få ett kvitto på returen från transportören. Detta är mycket viktigt eftersom du själv bär ansvaret för varan till dess att säljaren mottar den på sitt lager. Därför rekommenderas du att spara postkvitton, spårningsnummer och liknande.

Direkt på startsidan ser man också att de har telefontid just nu samt en öppen chatt. Det borde m a o inte vara några större problem att komma fram till rätt återsändningsmetod.
Citera
2025-08-08, 14:19
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk

Exakt. Be att få en förbetald returfrakt, sen lämnar du in den (välpaketerade) försändelsen till respektive ombud (de kan printa ut paketetiketten där, bara du har med dig "koden").
Citera
2025-08-08, 14:43
Medlem
Det är så här det blir när etablerade företag börjar fula sig och köra "semi-dropshipping". Dvs vid beställning beställer de varor från en annan aktör. Sedan så avskriver dom sig ansvaret.

I och med detta så blir det jobbigt för dom att hantera returer och därav så gör dom det så svårt som möjligt att returnera något och skyddar sig själva i klausuler.

Målet är att det blir så krångligt för konsumenten att konsumenten helt enkelt ger upp.
Citera
2025-08-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Det är så här det blir när etablerade företag börjar fula sig och köra "semi-dropshipping". Dvs vid beställning beställer de varor från en annan aktör. Sedan så avskriver dom sig ansvaret.

I och med detta så blir det jobbigt för dom att hantera returer och därav så gör dom det så svårt som möjligt att returnera något och skyddar sig själva i klausuler.

Målet är att det blir så krångligt för konsumenten att konsumenten helt enkelt ger upp.
Eller så är det så här det blir när man inte kontaktar företaget först och frågar hur de vill att man gör med returer.
Citera
2025-08-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64

TS skickade ju rekommenderat. Kjell & Company sysslar inte med dropshipping
Citera
2025-08-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Du följde alltså inte det som står på deras hemsida.
" Om felet inte kan avhjälpas på annat sätt än att du returnerar varan, skickas en returfraktsedel med förbetald frakt. "
https://www.kjell.com/se/villkor/kopvillkor#reklamation

Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Som andra redan skrivit är det alltid en fördel att först kontakta försäljaren. Går man in på tretti.se:s hemsida hittar man ganska snabbt vad som gäller.

Så här står det under rubriken Återbetalning och fraktkostnader:

Om reklamationen är berättigad återbetalas de fraktkostnader som uppkommit för dig i samband med att du returnerat varan.
Är reklamationen inte berättigad måste du själv betala frakten - detta gäller även frakten tillbaka till dig efter undersökningen. Om servicepartnern avkräver en avgift från säljaren förbehåller säljaren sig rätten att avkräva betalning från dig för denna omkostnad.

Kom ihåg att alltid skicka tillbaka varan ordentligt förpackad, helst i originalförpackningen/emballaget, och se till att få ett kvitto på returen från transportören. Detta är mycket viktigt eftersom du själv bär ansvaret för varan till dess att säljaren mottar den på sitt lager. Därför rekommenderas du att spara postkvitton, spårningsnummer och liknande.

Direkt på startsidan ser man också att de har telefontid just nu samt en öppen chatt. Det borde m a o inte vara några större problem att komma fram till rätt återsändningsmetod.
Det är bra att läsa på deras sida, men det är också att rekommendera att läsa på rätt ställe. Det handlar inte om en reklamation utan om ångerrätt.

https://www.kjell.com/se/villkor/kopvillkor#angerratt

Citat:
Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Vid återsändandet av varan ska du använda vårt returformulär. I returformuläret hittar du all information, inklusive returadressen, du behöver för att göra returen.

Returformulär »

Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan om du inte väljer att lämna tillbaka varan i en av våra butiker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in