2025-08-07, 21:30
Medlem
Så, då har det hänt igen. Frugan har beställt hem något från nätet och budbilen kan inte hitta vårt hus. Vi har följt budbilen via mobilen i snart en halvtimme och den åker kors och tvärs över området där vi bor. Ibland är den i närheten men så försvinner den bort någon kilometer åt andra hållet och vänder sedan tillbaka igen på någon annan gata.

Samma sak med hemleverans av mat. "Det var svårt att hitta!" Säger de när de äntligen hittat vår dörr, stressade och sura som om vi gjort något fel.

Hur är det möjligt att de kan vara så.. kassa? De har en smartphone, de kan kolla kartor på den? Om VI kan följa budbilen live när den är på väg till oss så borde de väl FÖR HELVETE själva kunna använda en GPS?!

Är det någon sorts mental spärr att de inte kan, eller vill, använda sig av mobilen för att snabbt hitta rätt? Är det kanske ett mentalt spel av något slag? Jag kan verkligen inte begripa det.

Kan någon ge mig en rimlig förklaring? Känns som att jag måste missat något här för det är så fruktansvärt ologiskt.
Senast redigerad av ladicius 2025-08-07 kl. 21:35.
Citera
2025-08-07, 21:35
Medlem
MrDonutss avatar
Du kanske borde ge en enklare vägbeskrivning till ditt hus vid beställningar framöver om det är fler som har problem att hitta
Citera
2025-08-07, 21:37
Medlem
Vad heter budbilsföretaget?

Det är väl knappast bara du som får hemleverans i ditt område? Att bilen ser ut att vara på väg till dig, behöver inte alls betyda att den inte har andra uppdrag på vägen
Citera
2025-08-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Du kanske borde ge en enklare vägbeskrivning till ditt hus vid beställningar framöver om det är fler som har problem att hitta
Det ska ju inte behövas. Här är det bara några meter mellan husen, bor tusentals människor här inom en radie av ett par kilometer.
Citera
2025-08-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Vad heter budbilsföretaget?

Det är väl knappast bara du som får hemleverans i ditt område? Att bilen ser ut att vara på väg till dig, behöver inte alls betyda att den inte har andra uppdrag på vägen
Nej för sjutton, här kör det budbilar och matbilar i skytteltrafik - Mathem, Mat.se och allt vad det är. Det är det som är så märkligt, de tycks alltid irra omkring som yra höns.

Vi följde denna bilen i Postnord-appen men det är väl inhyrda egenföretagare som kör misstänker jag - har aldrig kollat.
Citera
2025-08-07, 21:42
Medlem
Finns det skyltar med gatunamnet på? Finns det nummer på huset?
Bor du på en gård så kanske du får märka ut infarten mer ordentligt med husnummer.

Det finns mycket man kan göra för att underlätta för oss som kör till/från adresser.

Och om bud/mat har svårt att hitta, tänk då på hur ambulans/polis kan ha det.
Citera
2025-08-07, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fracknisse
Finns det skyltar med gatunamnet på? Finns det nummer på huset?
Bor du på en gård så kanske du får märka ut infarten mer ordentligt med husnummer.

Det finns mycket man kan göra för att underlätta för oss som kör till/från adresser.

Och om bud/mat har svårt att hitta, tänk då på hur ambulans/polis kan ha det.
Nummer på husen finns det, och de ligger tätare packade än svenskar på Mallorcas stränder.

Men, låt säga att OK - det är jättesvårt att hitta med hjälp av skyltar och husnummer.
Det förklarar fortfarande inte min ursprungliga fundering. Varför kollar man inte på Google maps? Då hade man ju hittat hit på några sekunder? Varför? Jag blir inte klok på detta!
Citera
2025-08-07, 21:49
Medlem
Suck. Men jag ska lugna mig lite. Det slog bara slint idag, för det hela är så ologiskt. Men det är inte mina bekymmer egentligen, det är deras jobb.

Jag får väl helt enkelt springa ut nästa gång och fråga.
Citera
2025-08-07, 22:51
Medlem
Studsbolls avatar
Det är garanterat inte en fråga som har en psykologisk förklaring som kan kopplas till budbilsföraren. Det är snarast en fråga om logistik och företagsekonomiska prioriteringar. Vad som främst kan ifrågasättas är varför transportföretaget låter kunden se budets färdväg överhuvudtaget. Kunden har inte en aning om vilka andra transporter som sker på väg till den egna adressen eller var budet ska göra efter de egna leveransen så att se var en bil är vid en given tidpunkt före leveransen skapar bara frustration. Däremot är det högst rimligt att kunden kan se både tid och plats ett leveransförsök utförts i efterhand. När det gäller frågan varför de eventuellt inte hittar bör man istället själv ställa sig frågan varför de INTE skulle vilja hitta och leverera paketet; med all säkerhet kommer personen att fortsätta sitt jobb nästa dag och dagen efter det, och om paketen inte blir levererade lär det bara bli mer jobb senare. Personligen brukar jag beställa även privata saker till min arbetsplats, risken att någon inte hittar dit är högst osannolik.
Citera
2025-08-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är garanterat inte en fråga som har en psykologisk förklaring som kan kopplas till budbilsföraren. Det är snarast en fråga om logistik och företagsekonomiska prioriteringar. Vad som främst kan ifrågasättas är varför transportföretaget låter kunden se budets färdväg överhuvudtaget. Kunden har inte en aning om vilka andra transporter som sker på väg till den egna adressen eller var budet ska göra efter de egna leveransen så att se var en bil är vid en given tidpunkt före leveransen skapar bara frustration. Däremot är det högst rimligt att kunden kan se både tid och plats ett leveransförsök utförts i efterhand. När det gäller frågan varför de eventuellt inte hittar bör man istället själv ställa sig frågan varför de INTE skulle vilja hitta och leverera paketet; med all säkerhet kommer personen att fortsätta sitt jobb nästa dag och dagen efter det, och om paketen inte blir levererade lär det bara bli mer jobb senare. Personligen brukar jag beställa även privata saker till min arbetsplats, risken att någon inte hittar dit är högst osannolik.
I postnordappen kan man se det.
Citera
2025-08-07, 23:00
Medlem
Som nämnts ovan kan man se hur många stopp de har kvar och sedan när det är din tur.

Visst, de kanske kan kringgå systemet, men med tanke på hur ofta chaufförerna själva klagar på att de inte hittar så är det inte hela sanningen. De tycks helt enkelt tappa bort sig hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Personligen brukar jag beställa även privata saker till min arbetsplats, risken att någon inte hittar dit är högst osannolik.
Det är sant. Min fru kan inte göra så då hon arbetar inom vården men absolut ingen dum strategi.
Citera
2025-08-07, 23:08
Medlem
Du får som du betalar för. Vem kör budbilen, vad är det för utbildning som de har fått av företaget? Har föraren ett giltigt körkort? Vad har de för timlön. När kontrollerade trafikpolisen dem senast? Fordonet och förare. Detta är dagens Sverige. Ett förslag, de som kör budbil ska ha yrkestrafik tillstånd, minst grundskola med fullständiga betyg, svenska på minst gymnasienivå. Men då kostar hemkörning mera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in