2025-08-07, 14:43
Medlem
Bakgrund:
Som den garagenisse och den sjöbjörn jag är, blev jag kontaktad av ett par goda vänner som köpt en fastighet av ett dödsbo. Allt gammalt skit följde med. Det inkluderade en 6m motorbåt på släpkärra som stått under en presenning i gissningsvis 15-20 år. Kom och ta skiten, sa dom. Så jag åkte och hämtade skiten.

En helt ok båt med helt ok motor som startade mycket lättare än väntat. Behöver lite service och underhåll bara.

Kärran en helt ok båtvagn, bromsad, fjädrad, ljusramp. Allt verkar funka hyfsat, bara bromsbackar och hjullager som behöver bytas, och så luftgummihjulen som båten ligger på så klart.

Men en liten detalj. Kärran är med största sannolikhet någon gång i tiden stulen. För den saknar reg-plåt och där chassinumret ska sitta har någon varit och, tja, förmodligen slipat. Det går i alla fall inte att läsa något chassinummer och det är målat svart över där, det är tror jag för att galvaniseringen gått hårt åt när de slipat, så har de velat skydda stålet där.

Det var bakgrunden det, och bakgrunden är INTE vad tråden handlar om.

Utan den handlar istället om min fråga - Går det att få vagnen inregistrerad igen på något vis?

Ett eventuellt stöldbrott lär ha preskriberats för länge sedan.
Man skulle möjligen kunna tänka sig att jag gjort mig skyldig till häleri. Men jag hämtade "skiten" i god tro och det kan knappast någon tro annat. Att vagnen sannolikt blivit stulen upptäckte jag inte förrän den var hemma hos mig och jag började gå igenom den.
Så vi lägger brottsmisstankar åt sidan, undantaget i de delar de påverkar möjligheten att få vagnen registrerad igen, och fokuserar på om det går att få vagnen i trafik igen.

Så, går det att få vagnen inregistrerad igen på något vis, och hur går man i så fall tillväga?
Senast redigerad av Larsvens 2025-08-07 kl. 14:49.
Citera
2025-08-07, 14:50
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Bakgrund:
Som den garagenisse och den sjöbjörn jag är, blev jag kontaktad av ett par goda vänner som köpt en fastighet av ett dödsbo. Allt gammalt skit följde med. Det inkluderade en 6m motorbåt på släpkärra som stått under en presenning i gissningsvis 15-20 år. Kom och ta skiten, sa dom. Så jag åkte och hämtade skiten.

En helt ok båt med helt ok motor som startade mycket lättare än väntat. Behöver lite service och underhåll bara.

Kärran en helt ok båtvagn, bromsad, fjädrad, ljusramp. Allt verkar funka hyfsat, bara bromsbackar och hjullager som behöver bytas, och så luftgummihjulen som båten ligger på så klart.

Men en liten detalj. Kärran är med största sannolikhet någon gång i tiden stulen. För den saknar reg-plåt och där chassinumret ska sitta har någon varit och, tja, förmodligen slipat. Det går i alla fall inte att läsa något chassinummer och det är målat svart över där, det är tror jag för att galvaniseringen gått hårt åt när de slipat, så har de velat skydda stålet där.

Utan den handlar istället om min fråga - Går det att få vagnen inregistrerad igen på något vis?

Man skulle möjligen kunna tänka sig att jag gjort mig skyldig till häleri. Men jag hämtade "skiten" i god tro och det kan knappast någon tro annat. Att vagnen sannolikt blivit stulen upptäckte jag inte förrän den var hemma hos mig och jag började gå igenom den.
Så vi lägger brottsmisstankar åt sidan, undantaget i de delar de påverkar möjligheten att få vagnen registrerad igen, och fokuserar på om det går att få vagnen i trafik igen.

Så, går det att få vagnen inregistrerad igen på något vis, och hur går man i så fall tillväga?

Eftersom du inte vet vagnens regn.nr så måste du göra en registreringsbesiktning.
Har du inget chassinummer så måste du ansöka om ett ( nytt)
Citera
2025-08-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Eftersom du inte vet vagnens regn.nr så måste du göra en registreringsbesiktning.
Har du inget chassinummer så måste du ansöka om ett ( nytt)

Ok, det låter ju som två helt rimliga saker (även om det kanske kan kosta en slant)

Men om jag googlar lite på detta så hittar jag bland annat följande

Citat:
Innan du kan få din egenbyggda släpvagn registrerad behöver du ansöka om ursprungskontroll med beskrivningen egen tillverkning. Skicka in de här dokumenten ...

Citat:
Om du har byggt en egen släpvagn så måste du ansöka om ett chassinummer (identifieringsnummer) av Transportstyrelsen. I denna ansökan så måste du bland annat bifoga köpehandlingar såsom kvitton eller motsvarande på större delar till ditt släpfordon såsom axlar, bromsutrustning samt byggmaterial till ram eller flak.

Nu är ju inte det här ett "egenbyggt" fordon. Men jag misstänker att myndigheterna kommer betrakta det som ett sådant. Och då blir det problem med "kvitton", och om de inte ser det som "egenbyggt fordon", så lär det bli problem med "ursprungskontrollen", antar jag.

Så hur hanterar man dessa bitar?
Citera
2025-08-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ok, det låter ju som två helt rimliga saker (även om det kanske kan kosta en slant)

Nu är ju inte det här ett "egenbyggt" fordon. Men jag misstänker att myndigheterna kommer betrakta det som ett sådant. Och då blir det problem med "kvitton", och om de inte ser det som "egenbyggt fordon", så lär det bli problem med "ursprungskontrollen", antar jag.

Bara säga du inte har några kvitton då du byggt allt med delar som du har haft liggandes i ditt garage i massa år.
Citera
2025-08-07, 15:01
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Skriv en gåvohandling från din kompis till dej. Gäller som kvitto.

Tips: Åk in på en bilprovning och snacka med chefen. Dom brukar vara kunniga, öga mot öga.

Jag skulle inte lägga pengar på detta. Skulle köra den som en 30 vagn med LGF skylt.
Citera
2025-08-07, 15:05
Medlem
Citat:
Bakgrund:

Du kan göra den ofjädrad och sätta på lgf-skylt. Då behöver den inte vara registrerad.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/lasta-dra/Battransport/
Citera
2025-08-07, 15:14
Medlem
Frågan var väl ändå tydlig nog, tycker jag

Nej, jag har ingen lust att hitta på och ljuga.

Därför tänkar jag att resan till inregistrering borde börja hos polisen. Det känns som man måste börja med att lägga stölden bakom sig, rent formellt.

Man kanske ska anmäla sig själv för häleri till polisen? Nej, det rätta är väl i så fall att kontakta polisen och säga som det är, att man misstänker att man snubblat över stöldgods, och ta det därifrån. Då kanske man kan få något dokumenterat från dem som duger till ursrpungskontroll. Jag har ju extremt svårt att tro att det skulle gå att spåra tillbaka till något anmält stöldbrott och en tidigare ägare.

Båten är grön, den finns historik på hos försäkringsbolag via motornumret. Den har nämligen fått sig en ny försäkring.
Citera
2025-08-07, 15:14
Medlem
hennevilljagknullas avatar
När jag sysslade med stulna saker som hade nummer på sig så brukade jag kontakta transportstyrelsen och säga att jag hittade moppen, släpet, båten eller vad det nu kan vara i min morfars gammla lagård och den var så rostig att jag tog bort en del och ersatte den med en ny bit, och att just den biten jag tagit bort hade numret på sig.

Minns hur förvånad jag blev att dom inte polisanmälde mig direkt.
Tror inte dom är så himla noga på äldre saker men funkar knappast på nåt av högre värde.

Svaret är att det förmodligen går, men risken finns att polisen tar den och håller den i 3 månader.
Har ingen ägare hört av sig under den tiden får du den, så brukar det vara.
Citera
2025-08-07, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
När jag sysslade med stulna saker som hade nummer på sig så brukade jag kontakta transportstyrelsen och säga att jag hittade moppen, släpet, båten eller vad det nu kan vara i min morfars gammla lagård och den var så rostig att jag tog bort en del och ersatte den med en ny bit, och att just den biten jag tagit bort hade numret på sig.

Minns hur förvånad jag blev att dom inte polisanmälde mig direkt.
Tror inte dom är så himla noga på äldre saker men funkar knappast på nåt av högre värde.

Ok, tack. Ja jag kan ju testa att kontakta dom direkt, säga som det är, och se vad de säger.
Citera
2025-08-07, 15:41
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Bakgrund:

Det kan ju vara så att besiktningen har någon gång anmärka på exempelvis fjädringen inte funkar så dom har avregistrerat alltså skrotat den ur registret det kan förklara varför chassinummer och skylt är borta
Citera
2025-08-08, 14:29
Medlem
Då har jag fått bra info. Rätt väg är alltså att börja med polisen så de kan kolla mot sina register, hittar de inget där som matchar mot vagnen kan man få ett yttrande från dem att de inte motsätter sig att vagnen blir registrerad.
Det är vad som behövs för att "passera" ursprungskontrollen i samband med att man begär ett nytt chassinummer. Därefter bör det bara vara "vanlig byråkrati" och till sist registreringsbesiktning.
Citera
2025-08-08, 21:41
Medlem
Baalzamons avatar
Det kan gå att få fram chassinumret genom röntgen. När man stansar trycker man ihop stålet så att det kan synas i materialet även efter att det är bortslipat på ytan. Men om kärran är stulen kanske båten också är det, de kanske alltid varit ett par. Ibland är det bättre att inte väcka sovande björnar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in