2025-08-07, 13:52
Medlem
Black.Panthers avatar
Brukar kolla regelbundet på kennelklubbens valpannonser på raser som jag är intresserad av. En av dem är bullterrier, tyvärr verkar det vara väldigt få annonser ute. Just nu finns det tre stycken och det står oftast att de vill ha kvar rätten till avel och att man ska bo si och så länge från dem. Det där är ju bara jobbiga krav som jag inte vill gå med på. När jag skaffar en hund vill jag inte ha några skyldigheter gentemot uppfödaren.

Läste att det bara finns ca 2000 bullterriers i Sverige. Någon om vet om det kommer komma ut fler annonser snart och gärna med helvita bullterriers alt vit-svarta.

Brukar det finnas fler annonser ute kring våren?

Så lite med tre annonser ute på ett helt land.
Citera
2025-08-07, 14:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag hade en tidigare chef som hade bullterrier och han sa att de vettiga uppfödarna ofta hade rätt höga krav på sina köpare. De skulle ha hundvana, gärna från bullterrier men inget måste och det skulle vara vettiga människor som inte ville ha rasen för kamp eller liknande.

Jag gissar att många bra uppfödare helt enkelt har kö på sina valpar och behöver inte ens lägga ut dem till försäljning utan det löser sig ändå.

Om du nu vill köpa dig en bullterrier så hoppas jag att du förstår vad du skaffar för hund, de är speciella kan man lugnt säga men absolut mysiga men väldigt envisa hundar.

Mitt råd är att helt enkelt kontakta uppfödare som du tycker ser ut att ha bra hundar och helt enkelt besöka dem, presentera dig och helt enkelt skriva upp dig på deras väntelista.

Det brukar vara lite mer valpar på våren men löper rätt tik och allt passar så kan de para när som. Många som skaffar hund gör det gärna på sommaren då det underlättar att vara ledig ett tag när väl valpen kommer hem.

Jag har ingen egen bullterrier utan bara kunskap från min chefs hund och vad han sa. Hunden var dessutom med på kontoret varje dag så träffade den rätt ofta. Mysig men speciell kan man säga.
Jag har själv hund av annan ras som är mycket enklare.
Citera
2025-08-07, 14:29
Medlem
Sereenas avatar
Många uppfödare, framförallt dom med lite ovanligare raser, säljer allt via tex FB sidor och "word of mouth" från tidigare valpköpare, dom behöver inte annonsera extra för att sälja alla valparna.

Och med en ovanlig ras så lär det bli svårt att hitta en uppfödare som inte vill ha avelsrätt på valparna, iaf så länge valpen inte har nån slags defekt som gör den olämplig för avel.
Citera
2025-08-07, 16:20
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Många uppfödare, framförallt dom med lite ovanligare raser, säljer allt via tex FB sidor och "word of mouth" från tidigare valpköpare, dom behöver inte annonsera extra för att sälja alla valparna.

Och med en ovanlig ras så lär det bli svårt att hitta en uppfödare som inte vill ha avelsrätt på valparna, iaf så länge valpen inte har nån slags defekt som gör den olämplig för avel.

Fb sidor?

Deras förlust annars, vimlar av staffe annonser annars o vissa annonser ligger ute länge, samma med amstaff.
Citera
2025-08-07, 18:26
Medlem
BalduinGrollers avatar
Gå med i Svenska bullterrierklubben
https://www.svbtk.com/
Citera
2025-08-07, 18:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Fb sidor?

Deras förlust annars, vimlar av staffe annonser annars o vissa annonser ligger ute länge, samma med amstaff.

Facebook sidor för deras kennel.

Min mor har kennel, enda gången hon har behövt lägga ut annonser är om hon fått väldigt många hanvalpar (många är av missuppfattningen att hanhundar skulle vara "svåra" och "problemhundar"), annars så är valparna tingade i stort sett omgående via kennelns FBbsida.
Senast redigerad av Sereena 2025-08-07 kl. 18:56.
Citera
2025-08-07, 19:48
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalduinGroller
Gå med i Svenska bullterrierklubben
https://www.svbtk.com/

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Facebook sidor för deras kennel.

Min mor har kennel, enda gången hon har behövt lägga ut annonser är om hon fått väldigt många hanvalpar (många är av missuppfattningen att hanhundar skulle vara "svåra" och "problemhundar"), annars så är valparna tingade i stort sett omgående via kennelns FBbsida.

Tack för tipsen. Kollade på en uppfödarens hemsida, hon lät väldigt kinkig o verkade mer eller mindre kräva att man ska haft en bullterrier innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in