2025-08-06, 20:25
Medlem
Hej.

Har en Audi A6 C6 där vänstra avgasröret rostat av precis innan ljuddämparen.
Svetsade tillbaka skiten så småningom (men då hade bilen hunnit gå ca 500 mil) och gjorde en kontrollbesiktning. "Förhöjd syresättning vid tomgång"... Och vid frågan på vad jag gör åt det så sa han byt lambdasensor. Inga obd felkoder enligt besiktningsprotokollet

Det jag undrar nu är huruvida mätvärdena påverkas av att
1:bilen gick ca 500 mil med endast 1 avgasrör+ljuddämpare, dvs ett väldigt "otätt" system?

2: Att bilen därefter stod i 2 månader innan jag svetsade ihop avgassystemet?

3: Den relativt korta sträcka till besiktningen 15-20 min mestadels 80km/h och en kvart parkerad utanför Dekra, dvs var bilen fortfarande kall?

Funderar på om det inte räcker med att hälla i en skvätt etanol och verkligen varmköra bilen innan mätning av avgasvärdena?

Vad jag kan se så sitter det 2 sensorer direkt på katalysatorn en främre och en lite längre bakåt/neråt.
Är de båda identiska? Källorna på alla reservdels sidor är ju lite halvknas när man söker på syre/lambda sensorer med priser på allt emellan 500-5000:-

Har mekat lite bromsar och fjädrar förr på andra märken och modeller och mycket går ju att googla sig fram. Men just det här med avgasvärden och lambda-syre-nox-kärtbarnharmånganamn-sensorer hittar jag inte så mycket info om vad gäller min bil.

Tacksam för svar.
Citera
2025-08-06, 23:16
Moderator
vfs avatar
Din bil är väl rimligen värd mellan 40-60 tusen? Att byta en lambdasond kostar väl runt 2000?

Byt den om du tycker det är värt det.
Citera
2025-08-07, 10:27
Medlem
Är avgassystemet tätt?

Om inte så kan det dra tjyvluft och påverka avgasvärdena

Lambdasond före katalysatorn är sk reglersond, den som mäter avgaserna innan reglering/katt - själva huvudsonden

Den efter katt är sk monitor, kollar hur resultatet vart efter avgaserna passerat katt
Citera
2025-08-07, 13:19
Medlem
Tack för svaren.

Jag har kopplat in en obd läsare idag och den hittar inga fel. Jag clearade dock felkoder (fast den inte hittade några) och då ändrades tomgången helt klart från ca 1000 till 800.

Bilen har massa andra problem som ska åtgärdas så för stunden så är den inte värd mer än max 15k. Jag har inga problem med att lägga nån eller ett par tusen på detta så länge det löser problemen men vill veta att det gör så bilen inte får några konstiga avgasvärden vid nästa besiktning.
Citera
2025-08-07, 20:32
Medlem
Den suger säkert in extra luft där du svetsat, därav förhöjda syrenivåer, krävs inte mycket läckage för att lambdavärde ska sticka iväg. På med avgaspasta så att det håller tätt!
Citera
2025-08-07, 20:35
Medlem
ormbitens avatar
Om lambdavärdet är lågt (runt 0,80) så kan det vara troligt att en lambdasond är defekt.
Ligger däremot lambdavärdet inom marginalerna runt 1,00 eller om lambdavärdet är högt så är det troligen inte fel på någon lambdasond. Framförallt inte när det inte finns någon felkod att härleda till lambdasond.
Citera
2025-08-08, 17:01
Medlem
Halloj. Wow, tack för alla svar och förklaringar!

Hittade ett litet mindre läckage som troligtvis är tätat nu. Tätade även lite övriga skarvar bara för att jag var i farten.
Den främre reglersonden fick jag bort häromdagen och den var lite sotig men i mina ovana ögon inget alarmerande och det lilla jag såg in i katten så såg det bra ut därinne
Den bakre sensorn får jag hylsa till i morgon så får se hur den ser ut.

Lambda värdet btw, låg på 1,13 med ett för stunden läckande avgassystem.

Tänkte jag skulle köra runt nån timme och värma upp motorn ordentligt och sen ta en titt på avgassystemet och se om det bubblar nånstans fortfarande, läsa av obd koder igen och nu när jag hittat multimetern så kan jag ju iaf se den elektriska statusen på sonderna. Läste i annat forum att en trasig säkring gjorde så inte sensorerna funkade, får man fortfarande rätt värden på multimetern isf?

En annan grej som kanske kan vara relaterat till den sotiga reglersensor, vad vet jag? Men jag upplever att bilen druckit mer olja senaste 1000milen. Har fyllt på nån halvliter så fort lampan tänds och det har nog varit 3-4 gånger senaste året/1000mil. Har i samband med påfyllning dubbelkollat nivån på oljestickan och sen har det verkar vara ok i 4-5 månader innan lampan tänds igen, fyllde inte på nu idag utan mätte på stickan direkt en en kvarts tomgångskördning och då visade den närmare max än min och oljan såg ok ut.
Kanske inte har nått samband med avgasvärdena och lambdasonden men tänkte om någon vet bättre?
Citera
2025-08-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilsaint
Halloj. Wow, tack för alla svar och förklaringar!

Hittade ett litet mindre läckage som troligtvis är tätat nu. Tätade även lite övriga skarvar bara för att jag var i farten.
Den främre reglersonden fick jag bort häromdagen och den var lite sotig men i mina ovana ögon inget alarmerande och det lilla jag såg in i katten så såg det bra ut därinne
Den bakre sensorn får jag hylsa till i morgon så får se hur den ser ut.

Lambda värdet btw, låg på 1,13 med ett för stunden läckande avgassystem.

Tänkte jag skulle köra runt nån timme och värma upp motorn ordentligt och sen ta en titt på avgassystemet och se om det bubblar nånstans fortfarande, läsa av obd koder igen och nu när jag hittat multimetern så kan jag ju iaf se den elektriska statusen på sonderna. Läste i annat forum att en trasig säkring gjorde så inte sensorerna funkade, får man fortfarande rätt värden på multimetern isf?

En annan grej som kanske kan vara relaterat till den sotiga reglersensor, vad vet jag? Men jag upplever att bilen druckit mer olja senaste 1000milen. Har fyllt på nån halvliter så fort lampan tänds och det har nog varit 3-4 gånger senaste året/1000mil. Har i samband med påfyllning dubbelkollat nivån på oljestickan och sen har det verkar vara ok i 4-5 månader innan lampan tänds igen, fyllde inte på nu idag utan mätte på stickan direkt en en kvarts tomgångskördning och då visade den närmare max än min och oljan såg ok ut.
Kanske inte har nått samband med avgasvärdena och lambdasonden men tänkte om någon vet bättre?

Börja för guds skull inte med att byta till några billiga lambdasonder nu, gör ofta mer skada än nytta. Var läckaget bakom lambdasond? Isåfall är det där det felar - lambdan funkar sannolikt som den skall och reglerar till 1.0, sedan sugs extra syre in längre bak, som inte mäts av lambdan, bilprovningen mäter dock i slutröret.. Det är egentligen ett icke-problem.

Jag hade inte ens bemödat mig med att mäta upp lambdasonderna, för när dom slutar funka brukar motorn gå i nödläge och spruta på extra bränsle = lågt lambdavärde (syrefattiga avgaser).

Brukar inte vara några problem med sot på sonden, men det är klart att bränner motorn olja så blir det mer sot i avgassystemet, men det hör väl tyska bilar till att sörpla i sig lite olja.
Citera
2025-08-11, 16:11
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilsaint
Hej.

Har en Audi A6 C6 där vänstra avgasröret rostat av precis innan ljuddämparen.
Svetsade tillbaka skiten så småningom (men då hade bilen hunnit gå ca 500 mil) och gjorde en kontrollbesiktning. "Förhöjd syresättning vid tomgång"... Och vid frågan på vad jag gör åt det så sa han byt lambdasensor. Inga obd felkoder enligt besiktningsprotokollet

Det jag undrar nu är huruvida mätvärdena påverkas av att
1:bilen gick ca 500 mil med endast 1 avgasrör+ljuddämpare, dvs ett väldigt "otätt" system?

2: Att bilen därefter stod i 2 månader innan jag svetsade ihop avgassystemet?

3: Den relativt korta sträcka till besiktningen 15-20 min mestadels 80km/h och en kvart parkerad utanför Dekra, dvs var bilen fortfarande kall?

Funderar på om det inte räcker med att hälla i en skvätt etanol och verkligen varmköra bilen innan mätning av avgasvärdena?

Vad jag kan se så sitter det 2 sensorer direkt på katalysatorn en främre och en lite längre bakåt/neråt.
Är de båda identiska? Källorna på alla reservdels sidor är ju lite halvknas när man söker på syre/lambda sensorer med priser på allt emellan 500-5000:-

Har mekat lite bromsar och fjädrar förr på andra märken och modeller och mycket går ju att googla sig fram. Men just det här med avgasvärden och lambda-syre-nox-kärtbarnharmånganamn-sensorer hittar jag inte så mycket info om vad gäller min bil.

Tacksam för svar.
Kolla om avgassystemet är tätt. Har du tillgång till diagnostik så kommer det hjälpa dig hitta sonden som spökar. Byt ut den och det blir bra.
Citera
2025-08-11, 16:38
Medlem
eldrattans avatar
Om du kryper under bilen så spana efter där det ser sotigt ut på avgasröret. Det innebär att det läcker.
Citera
2025-08-13, 12:58
Medlem
Hej igen.
Nu har jag gjort vad jag kan för stunden.

Den loggar inga felkoder som sagt.
Hittade dock nått "readyness" läge på min obd-scanner.
Står "pass* på alla punkter förutom 3 och de som "failade"
var Egr, Evap och Catalyst.

Kan de punkterna påverkas av fel på lambdasonderna och således påverka avgasvärdena eller är det tvärt om, att trasiga lambdasonder gör så att den larmar om Egr, Evap och katt?

Efter att ha kört en del så upplever jag att motorn går jämnare och lite mindre bluddrigt på tomgång.

Vid förra årets besiktning, ett par månader innan avgasröret ramla av så besiktigades bilen och då var lambdavärdena ok. Är det möjligt att alla delarna gått sönder pga att avgassystemet ramla av och bilen kördes så ett tag?

Jag har lite begränsad ekonomi för tillfället och vill inte åtgärda mer än det absoluta nödvändiga för att bilen ska gå igenom besiktningen?
Jag har dessutom begränsad plats och ingen tillgång till billyft, m.m. Katten kan jag nog få loss på egen hand och byta om det verkligen behövs, men är det svårt att byta Evap och Egr ventil själv hemma på uppfarten eller måste man riva massa andra grejer för att komma åt dom?

Tacksam för svar.
Citera
2025-08-13, 13:23
Medlem
Skriv ut avgasvärdena från protokollet här

har du felkodsläsare kan man kolla live data och hur lambda jobbar
har för mig den ena sensorn ska vara konstant och den efter(?) katten ska pendla

att göra vanlig service brukar hjälpa avgasvärden lite
olja, oljefilter, luftfilter, stift

i sista fall, en skvätt lacknafta i bensinen, istället för en dyr bränsletillsats
då fick jag både bättre förbrukning och avgasvärden

edit
men som någon annan sa är det troligen läcka vid den ny svetsen
lägg upp en bild på den också
Senast redigerad av dQw4w9WgXcQ 2025-08-13 kl. 13:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in