Halloj. Wow, tack för alla svar och förklaringar!
Hittade ett litet mindre läckage som troligtvis är tätat nu. Tätade även lite övriga skarvar bara för att jag var i farten.
Den främre reglersonden fick jag bort häromdagen och den var lite sotig men i mina ovana ögon inget alarmerande och det lilla jag såg in i katten så såg det bra ut därinne

Den bakre sensorn får jag hylsa till i morgon så får se hur den ser ut.
Lambda värdet btw, låg på 1,13 med ett för stunden läckande avgassystem.
Tänkte jag skulle köra runt nån timme och värma upp motorn ordentligt och sen ta en titt på avgassystemet och se om det bubblar nånstans fortfarande, läsa av obd koder igen och nu när jag hittat multimetern så kan jag ju iaf se den elektriska statusen på sonderna. Läste i annat forum att en trasig säkring gjorde så inte sensorerna funkade, får man fortfarande rätt värden på multimetern isf?
En annan grej som kanske kan vara relaterat till den sotiga reglersensor, vad vet jag? Men jag upplever att bilen druckit mer olja senaste 1000milen. Har fyllt på nån halvliter så fort lampan tänds och det har nog varit 3-4 gånger senaste året/1000mil. Har i samband med påfyllning dubbelkollat nivån på oljestickan och sen har det verkar vara ok i 4-5 månader innan lampan tänds igen, fyllde inte på nu idag utan mätte på stickan direkt en en kvarts tomgångskördning och då visade den närmare max än min och oljan såg ok ut.
Kanske inte har nått samband med avgasvärdena och lambdasonden men tänkte om någon vet bättre?