2025-08-06, 17:43
Medlem
Galantos avatar
Fotbollsvänner!

I helgen drar världens intressantaste(?) liga igång - EFL Championship. Inget VAR, betydligt färre primadonnor, mer pubskrålande supportrar och 46 stenhårda omgångar där alla lag i stort sett hela säsongen är inblandade i någon form av streckstrid. Dessutom är den hyperintressant att följa för oss stryktipsälskare. Ofta är en 7-8 matcher hämtade från EFL i varje kupong.

Jag föredrar att hålla serien i en egen tråd, då diskussionen annars skulle drunkna bland Premier League snacket. Premier League trådens inlägg är dessutom mest av karaktären "min pappa är starkare än din pappa" och innehåller en massa trash talk av ringa värde.

De s.k "experterna" är eniga om en sak - anrika Sheffield Wednesday blir dyngsist. Ägaren Chansiri, en fallen tonfisk-tycoon, har taskigt med stålar, men fantiserar om ett bud på 1 miljard och vägrar sälja klubben för mindre. Under tiden betalas inga löner ut, spelare och tränare flyr, delar av stadion är stängd pga bristande underhåll, och klubben har ett transferembargo över sig.

En annan krisklubb är Hull, också med likviditetsbekymmer och ett transferembargo. De flesta klubbar har ganska risig ekonomi, men det verkar vara en trend att kändisar går in och stöttar vissa klubbar, kanske mest som en kul hobby. Bl a är Luka Modric och Snoop Dogg(!) inne i Swansea. En annan kändisklubb är Wrexham, där Hollywoodstjärnor har gått in. Klubben har nu tre raka uppflyttningar bakom sig. Kommer en fjärde?

De senaste åren har klubbarna som fallit ur Premier League som regel studsat upp direkt, bl a genom vidlyftiga fallskärmspengar att investera. Lika regelbundet åker dom sedan ur PL säsongen efter. Med detta faktum i bagaget tippas Ipswich och Southampton att gå upp igen. Även Leicester åkte ur och har ett bra lag, men där ryktas det om ett poängavdrag om 9-12 poäng pga ekonomiska oegentligheter.

Högt upp tippas också Birmingham, som slaktade League One med ofantliga 111 poäng förra säsongen. Där rullar miljonerna på nyförvärv och stadionsatsningar. Onekligen har de olika lagen väldigt skilda förutsättningar, men det ska spelas om poängen också.

Så vad kommer att hända under säsongen? Jag avser att komma med mitt tips i god tid innan starten på fredag, då Birmingham-Ipswich är först ut. Därefter tycker jag vi kan diskutera lite i tråden vad som händer under säsongen, en säsong som avslutas med "miljardmatchen" på Wembley i playoff.

Vad tror ni om serien? Favoritlag? Förväntningar?

Disclaimer: jag är en stark supporter av Ipswich Town sedan 1972, men har en ganska objektiv syn på fotbollen. Topposition är troligt, men att alla håller laget som given etta är löjligt. Jag tror serien blir betydligt jämnare än vad den varit de senaste åren.
Citera
2025-08-06, 17:58
Medlem
One2Manys avatar
Kom igen nu Millwall, för Fan. Premier League nästa.
Citera
2025-08-06, 18:02
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Som GAIS-supporter ska det nu bli spännande att följa Blackburn, då Axel Henriksson precis blivit klar för dem. Anrik klubb. Trist att de spelar i blått och vitt, dock.
Citera
2025-08-06, 19:02
Medlem
Galantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Gammalt härligt East End-lag. Dom var ganska hardcore förr i tiden. Ingen muckade med deras fans om man ville undvika en skallfraktur. I år är dom ganska högt tippade. En playoff-plats ligger inom räckhåll. Vi får komma ihåg att transferfönstret är öppet augusti ut, så både inkommande och utgående spelare är att vänta.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Som GAIS-supporter ska det nu bli spännande att följa Blackburn, då Axel Henriksson precis blivit klar för dem. Anrik klubb. Trist att de spelar i blått och vitt, dock.
Också en klubb med stolta traditioner. Innan Leicester var dom senaste "bonnalaget" som skrällde med PL-vinst 94/95. Alan Shearer!! Den här säsongen dock med låga förväntningar. Ännu en klubb med tveksam ägare och skral ekonomi.
Citera
2025-08-06, 19:33
Medlem
Jag tror, och hoppas, att anrika Queens Park Rangers kan överraska.
Citera
2025-08-06, 20:56
Medlem
Alltid en tumme för att fler Londonlag eller i omnejd ska gå upp, som inte varit där på länge, eller lag i närheten av Manchester. Bra för att flyga och kolla på Premier League till lag man aldrig besökt.
Citera
2025-08-06, 21:10
Medlem
Galantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Jag tror, och hoppas, att anrika Queens Park Rangers kan överraska.

Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Alltid en tumme för att fler Londonlag eller i omnejd ska gå upp, som inte varit där på länge, eller lag i närheten av Manchester. Bra för att flyga och kolla på Premier League till lag man aldrig besökt.
Hmmm, Charlton, Watford, QPR runt London är inte högt tippade. Som sagt, Millwall har kanske bäst chanser. Och nära Madchester är det också ganska tomt. Men ärligt, England har blivit mer och mer av ett rövhål, speciellt städerna.

Själv funderar jag på att flyga till Stansted och åka till Ipswich. Men man måste som utböling lösa lite speciella biljetter för att kunna ha en chans att komma in. Intresset är stort i England!
Citera
2025-08-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galanto
Hmmm, Charlton, Watford, QPR runt London är inte högt tippade. Som sagt, Millwall har kanske bäst chanser. Och nära Madchester är det också ganska tomt. Men ärligt, England har blivit mer och mer av ett rövhål, speciellt städerna.

Själv funderar jag på att flyga till Stansted och åka till Ipswich. Men man måste som utböling lösa lite speciella biljetter för att kunna ha en chans att komma in. Intresset är stort i England!

Charlton får mina sympatier. Ska väl vara en klassisk stadion som vore roligt att se.
Citera
2025-08-06, 23:12
Medlem
Riktigt bra trådstart!
Personligen hoppas jag att Blackburn går hela vägen den här säsongen.
Citera
2025-08-07, 00:26
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Hade varit kul! Likaså med Dresden i Bundesliga. Kommer tyvärr aldrig hända.
Citera
2025-08-07, 08:49
Medlem
Beaver14s avatar
Som vanligt kommer jag att hålla alldeles för lite koll på Championship än vad jag borde göra.

Ska bli intressant att se om någon av de satsande nykomlingarna, Birmingham och Wrexham kan gå upp direkt. Tror Birmingham har störst chans för det. Personligen hoppas jag att Wrexham får sig ett uppvaknande och får finna sig i att bli ett mittenlag.
Citera
2025-08-07, 12:00
Medlem
One2Manys avatar
[
Citat:
Ursprungligen postat av Galanto
Gammalt härligt East End-lag. Dom var ganska hardcore förr i tiden. Ingen muckade med deras fans om man ville undvika en skallfraktur. I år är dom ganska högt tippade. En playoff-plats ligger inom räckhåll. Vi får komma ihåg att transferfönstret är öppet augusti ut, så både inkommande och utgående spelare är att vänta.

De är fortfarande hardcore, även om det inte ligger på samma nivå som för 30-40 år sen. Bushwackers är inte att leka med, inga du vill möta i en mörk gränd eller råka titta lite för länge på om du besöker Golden Lion (fast GL är väl permanent stängd nu för tiden slår det mig). Fansen, precis som laget, punches way above their weight class.

Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
Hade varit kul! Likaså med Dresden i Bundesliga. Kommer tyvärr aldrig hända.

Säg inte det, ryktades ju för ett tag sen att nån extremrik saudisk prins var intresserad av att köpa Millwall. Vet inte om man ska skratta eller gråta om det händer...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in