2025-08-06, 12:31
Medlem
Black.Panthers avatar
Tjejen tjatar om att hon vill gifta sig med mig.

Kollat lite på ringar och jämför guldringar med platinaringar.

Guldringar känns mer tradionellt men det är oftast bara 18 k och platinaringarna (samma ring fast med platina) kostar mera.

Googlat runt lite och läst att platina är ett mer svårhittat metall och därför oftast dyrare än guld. Jag skulle nog kunna föredra platina just därför då jag tycker tex vit guld är finare än gul guld.

Vad är snyggast tycker ni och är en platinaring en bättre "investering" än guld eller är det inget som har någon betydelse.

Tänkt att tjejen kan få diamanter på sin ring medan jag är mer nöjd med en mer slät ring.
Citera
2025-08-06, 12:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Guldringar känns mer tradionellt men det är oftast bara 18 k och platinaringarna (samma ring fast med platina) kostar mera.

Googlat runt lite och läst att platina är ett mer svårhittat metall och därför oftast dyrare än guld. Jag skulle nog kunna föredra platina just därför då jag tycker tex vit guld är finare än gul guld.

Vad är snyggast tycker ni och är en platinaring en bättre "investering" än guld eller är det inget som har någon betydelse.

Tänkt att tjejen kan få diamanter på sin ring medan jag är mer nöjd med en mer slät ring.

Om du ser på en giftering som en ”investering”, har du fel mål.
Ett tips är att fråga tjejen lite fint om vad hon skulle gilla.
Citera
2025-08-06, 12:49
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om du ser på en giftering som en ”investering”, har du fel mål.
Ett tips är att fråga tjejen lite fint om vad hon skulle gilla.

Nej då.

Åter till mina frågor.
Citera
2025-08-06, 12:49
Medlem
Tomtekukars avatar
Satsa på en stor fet ring. Du vill väl inte bli sedd som en loser? 200k eller mer. Behandla henne som en prinsessa.
Citera
2025-08-06, 13:21
Medlem
Citat:

Välja ringar ska man vara två om, ta med dig din kvinna så ni kan välja ringar som båda tycker är vackra!
Citera
2025-08-06, 13:25
Medlem
TheGretaResets avatar
Guld är mer traditionellt i sverige. Morsan hade dock platina redan runt 1960 och fick oförskämt bra betalt när hon sålde dessa på 80-talet.

Men ha lite stil. Köp släta guldringar. Är värdet för litet köp även gåva i form av matchande armband och eller halsband. Inga djävla diamanter är min åsikt. Och det skall vara guld med svensk kattfot.

Diamantmodet är en reklamkampanj skapad av DeBeers och inte äkta.

Egyptiska prinsessor bar guld av en anledning. Det blir aldrig omodernt.

Nu har din fru sett massa skit på tv och vill det som dessa. Ditt första jobb som man är att förklara varför hon inte skall ha det.
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-08-06 kl. 13:28.
Citera
2025-08-06, 13:30
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Guld är mer traditionellt i sverige. Morsan hade dock platina redan runt 1960 och fick oförskämt bra betalt när hon sålde dessa på 80-talet.

Men ha lite stil. Köp släta guldringar. Är värdet för litet köp även gåva i form av matchande armband och eller halsband. Inga djävla diamanter är min åsikt. Och det skall vara guld med svensk kattfot.

Egyptiska prinsessor bar guld av en anledning. Det blir aldrig omodernt.

Nu har din fru sett massa skit på tv och vill det som dessa. Ditt första jobb som man är att förklara varför hon inte skall ha det.

Jag gillar släta ringar men kan förstå om kvinnor gillar att ha diamanter till.

Tycker väl också att guld har lite mer tradition över sig. Personligen tycker jag dock platina låter lite mer spännande.

Frågar min tjej, hon verkar inte ha någon bestämd åsikt kring guld vs platina.
Citera
2025-08-06, 13:34
Medlem
Citat:
Jag gillar släta ringar men kan förstå om kvinnor gillar att ha diamanter till.

Tycker väl också att guld har lite mer tradition över sig. Personligen tycker jag dock platina låter lite mer spännande.

Frågar min tjej, hon verkar inte ha någon bestämd åsikt kring guld vs platina.

Släta ringar ska det vara, tänk på att man bär dem 24/7!
Citera
2025-08-06, 13:35
Bannlyst
Citat:

Som du skriver, platina är dyrare.
Vitguld är lite billigare och lika "mjukt" som rött guld.
En ring är ingen investering. Det är bara en simpel kärleksförklaring.

Den viktiga frågan är ifall din dam använder eller trivs bäst i silver eller guld-färgat.
Du behöver också ta reda på ifall hon ens vill ha stenar, och om hon i sådana fall vill ha ofärgade eller färgade stenar. Även storlek på sten om hon nu vill ha det. Antal stenar.
Vi vet inte vad för klädstil och tycke och smak din dam har så du behöver forska i det.
Hennes ring bör också matcha resten av hennes smycken (ifall hon använder smycken).
Citera
2025-08-06, 13:40
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedpower
Som du skriver, platina är dyrare.
Vitguld är lite billigare och lika "mjukt" som rött guld.
En ring är ingen investering. Det är bara en simpel kärleksförklaring.

Den viktiga frågan är ifall din dam använder eller trivs bäst i silver eller guld-färgat.
Du behöver också ta reda på ifall hon ens vill ha stenar, och om hon i sådana fall vill ha ofärgade eller färgade stenar. Även storlek på sten om hon nu vill ha det. Antal stenar.
Vi vet inte vad för klädstil och tycke och smak din dam har så du behöver forska i det.
Hennes ring bör också matcha resten av hennes smycken (ifall hon använder smycken).

Hon vill ha stenar och vill ha gult guld som jag skrev. Jag tycker vit guld är finare men försöker kolla om hon föredrar platina framför guld. Eventuellt blir det väl gult guld , kanske själv ändrar uppfattning när jag väl prövar ringarna
Citera
2025-08-06, 13:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Rödguldringar i 18 karat är helt OK. Renare än så och guldet blir väldigt mjukt. Det såg jag när jag arbetade i äldrevården för länge sedan, hur tanternas "rena" guldringar hade blivit väldigt urgröpta... Då är det bättre med något som håller livet ut (för det är väl tanken?), och det är ju inget konstigt med 18 karat eftersom nästan alla guldringar som säljs nuförtiden - som du själv konstaterat - är i 18 karat.

Jag gillar det traditionella, så jag röstar för rödguld! Att mannen och hustrun har likadana, matchande enkla släta guldringar är mest enligt svensk tradition. Men gillar du vitguld väldigt mycket, så kan din fru ha t.ex. ett smalt band i vitguld ovanpå/i mitten av rödguldringen (alltså upphöjt). Om du sedan vill ha diamanter i hennes ring, så kan du t.ex. ha sex små diamanter infattade i platinabandet. Men - detta är viktigt! - en vigselring ska inte ha EN stor diamant (solitär), för då tror alla att det är en förlovningsring.
Senast redigerad av Merwinna 2025-08-06 kl. 13:54.
Citera
2025-08-06, 13:53
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Hon vill ha stenar och vill ha gult guld som jag skrev. Jag tycker vit guld är finare men försöker kolla om hon föredrar platina framför guld. Eventuellt blir det väl gult guld , kanske själv ändrar uppfattning när jag väl prövar ringarna
Vill hon ha gult guld är det bättre om du matchar. Jag tycker personligen att vitguld eller platina är snyggare men det är ju trots allt hon som bestämmer det här (och precis allt annat som har med bröllopet att göra).

Om det är en bättre investering eller inte behöver du inte tänka på, skulle det komma ett scenario där du skulle kunna realisera en eventuell vinst så lär du ha andra saker att tänka på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in