2025-08-05, 11:34
Medlem
Hej någon som har något bra tips på någon skrot som ambulanser oftast åker till i detta land. Tar gärna emot tips på bra skrotar förövrigt med bra utbud och mycket delar till äldre bilar. Men som sagt så syftar jag mest på ambulans…🙂
Citera
2025-08-05, 11:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvpabank
Hej någon som har något bra tips på någon skrot som ambulanser oftast åker till i detta land. Tar gärna emot tips på bra skrotar förövrigt med bra utbud och mycket delar till äldre bilar. Men som sagt så syftar jag mest på ambulans…🙂
Ambulanser och polisbilar rullar väl vanligtvis på treårsavtal sen de var nya? Man vill väl verkligen inte köra omkring med utryckningsfordon som riskerar att sluta fungera. Så när treårsperioden är över så strippas ambulansen eller polisbilen och säljs i befintligt skick. Idag så skänks väl många ambulanser till Ukraina när de nått åldersstrecket här.
Citera
2025-08-05, 12:00
Medlem
Mascus.se, Blocket.se

Varför får ambulanserna bara rulla i tre år? Det måste vara en följd av att den offentliga sektorn får alltför mycket pengar, de har fullständigt tappat respekten för dessa.
Jag jobbade en period som chaufför av olika tunga lastbilar i en privat firma. Dessa fick vanligtvis rulla 8-10 år innan de såldes vidare, detta trots ett mycket hårdare utnyttjande under deras aktiva tid.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-08-05 kl. 12:13.
Citera
2025-08-05, 12:36
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Ambulanser som nått sin livslängd för utryckningsverksamhet säljs ofta till bolag som kör sjukresor
med liggande transport, eller säljs /skänks till fattiga länder. Få går till skrot, då är dom krockade.
Citera
2025-08-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ambulanser och polisbilar rullar väl vanligtvis på treårsavtal sen de var nya? Man vill väl verkligen inte köra omkring med utryckningsfordon som riskerar att sluta fungera. Så när treårsperioden är över så strippas ambulansen eller polisbilen och säljs i befintligt skick. Idag så skänks väl många ambulanser till Ukraina när de nått åldersstrecket här.
Jaha okej, är nämligen så att jag söker lite delar till min ambulans, med andra ord svårt att få tag på…
Citera
2025-08-05, 16:02
Medlem
Citat:
Mycket få polisbilar som avvecklas redan efter tre år, däremot kan de flyttas till annan typ av tjänsgöring och slutligen användas några år som civil bil. Många polisbilar är kvar 15-20 år, dock då i civil tjänst på slutet eller att de flyttats till polisutbildningen.
Citera
2025-08-05, 17:27
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Jaha okej, är nämligen så att jag söker lite delar till min ambulans, med andra ord svårt att få tag på…
Varför skriver du inte ut vad det är för tillverkare, modell och årgång då? Tänker att det kanske blir lättare att få hjälp att hitta delar då än det otroligt mer generella 'ambulans'
Citera
2025-08-05, 17:33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Mycket få polisbilar som avvecklas redan efter tre år, däremot kan de flyttas till annan typ av tjänsgöring och slutligen användas några år som civil bil. Många polisbilar är kvar 15-20 år, dock då i civil tjänst på slutet eller att de flyttats till polisutbildningen.
Ja, det har du faktiskt helt rätt i, och när det gäller ambulanser så kan de ibland gå vidare till privata aktörer eller som redan nämnts konverteras till liggande sjuktransporter. Sen går väl vissa till Ukraina, det är inte helt ovanligt att gamla sjuktransporter skänks just till Ukraina och att de av frivilligorganissationer ambulansutrustas.
Citera
2025-08-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ja, det har du faktiskt helt rätt i, och när det gäller ambulanser så kan de ibland gå vidare till privata aktörer eller som redan nämnts konverteras till liggande sjuktransporter. Sen går väl vissa till Ukraina, det är inte helt ovanligt att gamla sjuktransporter skänks just till Ukraina och att de av frivilligorganissationer ambulansutrustas.
Inte någon större kunskap om ambulanser och deras "öde", men verkar vara med rätt länge också, sedan placeras vissa som reservfordon i några år.
Citera
2025-08-05, 18:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Men finns inte delen på standardversionen av bilen? Är det fjäderbensbrott, ledvärk eller...?
Verkar sjukt.

Förr fanns ju överskottslagret i Solna, nuvara Ö&B där man kunde köpa ambulanser, polisbilar och militära terrängfordon. Bättre förr.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-08-05 kl. 18:44.
Citera
2025-08-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Varför skriver du inte ut vad det är för tillverkare, modell och årgång då? Tänker att det kanske blir lättare att få hjälp att hitta delar då än det otroligt mer generella 'ambulans'
Jo de blir de ju, men tänkte ifall admin räknade det som en annons/sökes annons… men då ska inte de vara några problem ?
Citera
2025-08-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte någon större kunskap om ambulanser och deras "öde", men verkar vara med rätt länge också, sedan placeras vissa som reservfordon i några år.
Är en rätt specifik del som bara finns på ambulanserna, ett bakljus som inte finns på samma modell som dom ”vanliga” bilarna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in