2025-08-05, 00:11
Medlem
Jag bor sedan drygt ett halvår tillbaka hos en vän i väntan på nytt boende. Det finns ett Telia-abonnemang med en Sagem-router här. Normal fungerar allt bra med hög hastighet. MEN ca 1 gång i timmen så försvinner WiFi, det brukar komma tillbaka efter30-60 sekunder. Detta har skett i samma utsträckning med 2 olika nya Laptops med W11. Dock under tiden den första laptoppen gick sönder lånade jag en gammal (6-9år gammal) Lenovo med W10 och där försvann aldrig WiFi som det gjort med mina moderna W11 laptops....
Någon som känner igen problemet? Och ja! Jag har det senaste drivarna för nätvverkskortet.
Citera
2025-08-05, 11:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag bor sedan drygt ett halvår tillbaka hos en vän i väntan på nytt boende. Det finns ett Telia-abonnemang med en Sagem-router här. Normal fungerar allt bra med hög hastighet. MEN ca 1 gång i timmen så försvinner WiFi, det brukar komma tillbaka efter30-60 sekunder. Detta har skett i samma utsträckning med 2 olika nya Laptops med W11. Dock under tiden den första laptoppen gick sönder lånade jag en gammal (6-9år gammal) Lenovo med W10 och där försvann aldrig WiFi som det gjort med mina moderna W11 laptops....
Någon som känner igen problemet? Och ja! Jag har det senaste drivarna för nätvverkskortet.

2,4 eller 5 GHz?

Modell på Sagem?
Citera
2025-08-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
2,4 eller 5 GHz?

Modell på Sagem?
Den ser ut att heta "Telia Wifi router F@st 5370e" vad jag kan se på etiketten på baksidan.
Den ser ut att ligga på 5Ghz vad jag ser.
Citera
2025-08-08, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
2,4 eller 5 GHz?

Modell på Sagem?
Inga idéer? den tappar alltså kotakten med routern (går inte att kommunicera med routern via API:t) när den tappar kontakten... Ställa om till 2.4GHz?
Citera
2025-08-08, 16:26
Medlem
RedSpys avatar
Vad är det för laptops? Lenovos egna Wifi-kort är ökända för att vara dåliga (har en Flexpad som lider av liknande problem).

Den Lenovon som du lånade hade med största sannolikhet ett Intel-nätkort som Lenovo brukade använda och var riktigt bra.

Har inte provat själv men en lösning skulle vara ett köpa ett externt USB-nätvärkskort. De brukar ligga runt 300 SEK.
Citera
2025-08-08, 21:12
Medlem
Dom där Telia Sagem F@st routrarna ger jag inte mycket för, har själv tidigare upplevt ganska mycket problem med att den tappar signal och inte hittade SSID i tid och otid, dessutom seg som fan alla kategorier när man loggar in och vill ändra något,ett lotteri om den lyckades spara inställningarna, köpte mig en bra ASUS router istället.
Finns tråd på Sweclockers angående F@stroutrarna.

Släng skiten...
Senast redigerad av peckapecan 2025-08-08 kl. 21:15.
Citera
2025-08-08, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedSpy
Vad är det för laptops? Lenovos egna Wifi-kort är ökända för att vara dåliga (har en Flexpad som lider av liknande problem).

Den Lenovon som du lånade hade med största sannolikhet ett Intel-nätkort som Lenovo brukade använda och var riktigt bra.

Har inte provat själv men en lösning skulle vara ett köpa ett externt USB-nätvärkskort. De brukar ligga runt 300 SEK.
Nu var det ju just bara Lenovon med W10 som aldrig tappade WiFi:t....
Dom jag har haft är en Acer och en Medion (båda med W11) som i övrigt fungerar perfekt.
Citera
2025-08-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Dom där Telia Sagem F@st routrarna ger jag inte mycket för, har själv tidigare upplevt ganska mycket problem med att den tappar signal och inte hittade SSID i tid och otid, dessutom seg som fan alla kategorier när man loggar in och vill ändra något,ett lotteri om den lyckades spara inställningarna, köpte mig en bra ASUS router istället.
Finns tråd på Sweclockers angående F@stroutrarna.

Släng skiten...
Det hade jag gärna gjort! Men som jag skrev så bor jag tillfälligt inneboende i väntan på att hitta mitt lilla drömhus.
Citera
2025-08-09, 10:38
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Inga idéer? den tappar alltså kotakten med routern (går inte att kommunicera med routern via API:t) när den tappar kontakten... Ställa om till 2.4GHz?

Det kan inte bero på ditt flitiga användande av Nlite, konstiga skript som du inte vet vad de gör etc??

Gör en återställning av datorn och skippa det skit du kört, så kanske datorn fungerar bättre efter detta!
Citera
2025-08-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det kan inte bero på ditt flitiga användande av Nlite, konstiga skript som du inte vet vad de gör etc??

Gör en återställning av datorn och skippa det skit du kört, så kanske datorn fungerar bättre efter detta!
Som jag skrev så äre det precis samma problem med 2 st helt nya datorer.....
Vet inte vad Nlite skulle ha med saken att göra?
Citera
2025-08-10, 10:15
Medlem
Hur är routern placerad?

Är routern confad som kombinerad 2.4/5GHz, så logga in i routern och dela upp kanalerna, många har/haft problem pga detta, efter det så välj en lämplig kanal för båda banden att använda, du kan ladda ner wifi analyzer på mobilen och scanna av alla wifiuppkopplingar i närheten

Inlogg brukar vara 192.168.1.1
Anvnamn: Administrator, Lösenordet står på baksidan under web access key.

Ett annat problem är att firmwareuppdateringar inte kan göras på eget bevåg, så många routrar har gamla kvar.
Senast redigerad av peckapecan 2025-08-10 kl. 10:30.
Citera
2025-08-10, 13:02
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Be din vän kontakta Telia och beskriva felet. Dom brukar vara ganska generösa med att skicka ut en ny router till trogna kunder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in