Citat:
Ursprungligen postat av
Peikkomaailma
Bra svar... man ser effekterna av cynism, ambivalens, missaktsamhet, misantropi och att folk slutar bry sig för då slipper de känna smärtan.
Ja, exakt. Jag tror att det finns ett psykologiskt skydd i att bli kall, cynisk eller till och med hånfull -- för det innebär att man slipper känna ansvar eller smärta. Det blir ett sätt att distansera sig från den moraliska verkligheten. I en värld där tillit, plikt och samhörighet brutits ner, är det många som helt enkelt stänger av. Digitaliseringen förstärker det hela eftersom det är lättare att objektifiera och avhumanisera någon över nätet p.g.a distansen.
Online går det dessutom alltid att scrolla vidare, titta bort, eller spy ur sig något i ett kommentarsfält utan att möta några konsekvenser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Drettan
Det tror jag ej.
men det är jävligt svårt att inte tänka "vad var det jag sa??" när man varnat för att samhället skulle förändras när vi tillät invällning från misogyna världsdelar
De var ju för helvete det vi sa! Därför man blev utstött och kallad rasist hela sina gyllene ungdomsår för att man varnade för att detta skulle bli samhällsklimatet!
Då blir man faktiskt friskt irreterad när ni sen gnäller ( och även lite skadeglad) varsågoda
Det var inte bekvämt att vara förautseende och komma med dåliga framtids omen ska du veta.
Ni tjattrade emot, nu gnäller ni över det vi varnade för.
Jag kan förvisso förstå frustrationen. Men det är en låg och ynklig position att ta ut psykologisk hämnd på kvinnliga brottsoffer, bara för att man i sin ungdom blev kallad rasist av kvinnor man försökte diskutera politik med. Det är tyvärr långt ifrån ett vettigt mansideal.
Om man tror att väljarna varit samhällsutvecklingens sjökapten är man för övrigt lika grundlurad som de kvinnor man nu föraktar. Massinvandringen är ett elitprojekt, drivet av makthavare i Stockholm -- som i sin tur är underordnade eliterna i Bryssel och Washington.
Att sparka nedåt är inte bara moraliskt lågt -- det är också en strategisk blindgångare som bygger på en vänstersyn på politik. Elitteori är kanske ingen
panacea för personer med den här graden av ressentiment, men den hjälper åtminstone till att skilja på symptom och orsak. Den påminner oss om att det inte är väljarna eller folket som styr, utan de som kontrollerar institutionerna, kapitalet och det offentliga samtalet. Den bryter vänsterbetingningens reflex att alltid skylla på massan -- och återställer fokus på verklig makt.