Och nu ska det tillsättas utreding, man säljer världens bästa stridsflygpan men man får inte anväda det? Klaert som fan man använder vapnet man betalat för....? vad är problemet. Jag kan ju inte ge lillebror en vatttenspruta, han kommer ju spruta vatten på mig den jävulen.
Senast redigerad av Bib-bo 2025-08-03 kl. 01:50.
Och nu ska det tillsättas utreding, man säljer världens bästa stridsflygpan men man får inte anväda det? Klaert som fan man använder vapnet man betalat för....? vad är problemet.
Aftonbladet skrev i sin tidning och det skulle göras en utrednind..planan va tydligen inte gjorda för att döda men 33 dog....JAS 37 är tydligen bara för att vara skrämande, inte attackera på riktickt
Senast redigerad av Bib-bo 2025-08-03 kl. 01:57.
Källa? ja typ alla har skrivit om det inkl försfsvarsmakten, du får goola själv.
Jag har läst det jag kan komma över gällande anfallet, men jag förstår ändå inte vad det är för utredning du pratar om. Du kan väl börja med vem eller vilka som ska göra utredningen.
Här citerar jag Stefan Wilson vid Försvarshögskolan från en artikel i NyTeknik.
Sverige har ju inte skrivit ett avtal som säger att ”använder ni systemet så måste vi köpa tillbaka det". När man väl fått köpa dem får man använda dem efter eget omdöme.
Antar att det handlar om Thailands användning av Gripen mot Kambodja nu senast? Varför skulle man inte analysera det? Det låter ju vettigt att studera hur det används i ett skarpt läge.
Och nu ska det tillsättas utreding, man säljer världens bästa stridsflygpan men man får inte anväda det? Klaert som fan man använder vapnet man betalat för....? vad är problemet. Jag kan ju inte ge lillebror en vatttenspruta, han kommer ju spruta vatten på mig den jävulen.
Aftonbladet skrev i sin tidning och det skulle göras en utrednind..planan va tydligen inte gjorda för att döda men 33 dog....JAS 37 är tydligen bara för att vara skrämande, inte attackera på riktickt
Thailand har beslutat att köpa sex JAS Gripenplan för 3,7 miljarder kronor. Försäljare är den svenska staten, via den svenska regeringen. Kampen har stått mellan Gripen, ryska Su-30 och USA:s F 16, men nu har alltså den thailändska militärdiktaturen bestämt sig för JAS Gripen. Enligt källor till Reuters beror valet delvis på att USA:s regering inte tillåter vapenexport till länder vars regeringar har avsatts i kupper. Detta hindrar dock inte regeringen Reinfeldt. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/forsaljning-av-jas-gripen-till-thailand_gv1059/
Har förvisso skärpts en del sedan 2008. Kan vara att om det anses som Thailand är i krig blir det stopp på mjukvaran och reservdelar till Jas. Men det vore ju ganska illa det för framtida svensk vapenexport. Det är finemang så länge ni inte använder sakerna vad de är konstruerade för...
Googla på nyheten så märks det att ingen svensk är imponerad att planet används skarpt och att utredningar skall göras om thailand får köpa nå mer flygplan. Utredninggen görs nog på plats, i en bucgalow full med flickor och pojkar. Det går nog "bra"
Senast redigerad av Bib-bo 2025-08-03 kl. 04:36.
Jag blir riktigt förbannad av att höra åsikter o tyckanden om att Thailand använt sina Gripen i attacker in i Kambodja.. o sen då ??
Är det någon som är så dum i huvudet i detta land att denne menar att Thailand inte får använda sina stridsplan om dom anser sig nödgade till detta. Asså ni som ens andas åsikter om att Thailand inte får göra detta ta o lägg ner va ... ni är totalt puckade i huvudet.
Dom har köpt Gripen o ska själklart använda systemet om dom anser att dom måste det.
Det är deras ensak.. Fan jag skäms över hur en del svenskar är funtade.
Lika galet som om Scania skulle sälja brandbilar till Polen men dom får inte användas om det börjar brinna någonstans.