• 1
  • 2
2025-07-29, 19:24
Medlem
Det är så mycket annorlunda i U.S.A än i Sverige. Väldigt mycket annorlunda socialt.

Sker stage dive i Sverige?

Är Sverige vana vid sådant?

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...ill-sjuktaltet

Citat:
Trodde att fansen skulle ta emot honom

Norqvist säger att han själv inte blivit skadad. Inför att han tog sats till att hoppa ut i publiken trodde han att publiken var redo.

– Jag kollade så att allt var okej från början och fick ögonkontakt. Men sedan så sket det sig. Jag stod där och kollade på dem, ”är ni med, är ni med”.

Citat:
Bolaget-stjärnan berättar att det var en tjej i publiken som fick kontrolleras av sjukvårdare bakom scenen efter händelsen.

– Jag blev orolig där. Jag följde med henne till sjuktältet för att kolla så allt var okej. Det är fansen som är viktigast, säger Oliver Norqvist.

Citat:
Ska ta kontakt med tjejen

Under lördagen ska han försöka komma i kontakt med tjejen för att fråga hur hon mår.

– Jag snackade med min agent om att ta hennes uppgifter.

Artisten säger att han var borta från scenen under cirka fem minuter. Han ville inte gå tillbaka förrän han visste att allt var under kontroll.

– Fan, jag kan inte gå upp på scenen om jag inte vet att det är lugnt.

– Jag skiter i om jag mår bra, det viktigaste är att fansen mår bra. Det är det man är oroad över. Men som sagt, sjukvården gav mig tummen upp.

Är han verkligen oroad för fansen eller mest oroad att folk ska tycka illa om honom? För fullkomligt skiter han inte i hur han mår. Det gör man nog inte. I och med att det var han som orsakade skada, så är det klart man är ''orolig'' över hur personen i frågan mår, tänker jag.

Eller vad tror ni?

Eftersom det var en tjej, så är det väl klart att han vill ha hennes uppgifter och ta kontakt med henne senare. Dels för att ''kolla'' hur ''hon mår'' och se till så hon inte gör en anmälan. För inte vill man göra en anmälan mot någon som ''bryr sig'' och ''är snäll''. För då får man själv en dålig samvete att man gjort en anmälan.

Så han är nog mest rädd för att bli skyldig till vållande till kroppsskada, tror jag. Men jag vet inte. Han kanske genuint bryr sig då?
Senast redigerad av L.o.a 2025-07-29 kl. 19:39.
Citera
2025-07-29, 19:35
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Det är så mycket annorlunda i U.S.A än i Sverige. Väldigt mycket annorlunda socialt.

Är han verkligen oroad för fansen eller mest oroad att folk ska tycka illa om honom? För fullkomligt skiter han inte i hur han mår. Det gör man nog inte. I och med att det var han som orsakade skada, så är det klart man är ''orolig'' över hur personen i frågan mår, tänker jag.

Eller vad tror ni?

Eftersom det var en tjej, så är det väl klart att han vill ha hennes uppgifter och ta kontakt med henne senare. Dels för att ''kolla'' hur ''hon mår'' och se till så hon inte gör en anmälan. För inte vill man göra en anmälan mot någon som ''bryr sig'' och ''är snäll''. För då får man själv en dålig samvete att man gjort en anmälan.

Så han är nog mest rädd för att bli skyldig till vållande till kroppsskada, tror jag. Men jag vet inte. Han kanske genuint bryr sig då?
Inte första gången detta har hänt, här från 2005 i Norge :
"Søndag kveld spilte Fugees i Oslo Spektrum. Men det er oppvarmer Mira Craig som stjeler overskriftene, etter en mislykket stagediving."
länk till artikeln :
https://www.nrk.no/kultur/mislykket-...iving-1.862849
Citera
2025-07-29, 20:08
Medlem
One2Manys avatar
Kommer ihåg i min ungdom när jag såg Eminems första uppträdande i Sverige på Cirkus.
Hade sittplats med utsikt över scenen och golvet (95% babbar i ståplatssektionen). Eminem försöker sig på ett stagedive, majoriten flyttar sig utåt sidorna, kvar bli typ tre snubbar som tar emot, Eminem försvinner ner i publikhavet och snubbarna som tog emot håller Eminem nere i midjehöjd.
Eminems livvakter kutar fram bakom staketet och börjar veva mot alla som befinner sig i närheten innan de får tag i honom och drar tillbaka honom över staketet.

Citera
2025-07-29, 20:31
Medlem
"För Aftonbladet berättade Oliver efter spelningen att han följde med henne till sjuktältet för att se till så att allting var okej, men Naomi berättar att hon inte fick något besök från stjärnan där. Hon har inte heller hört av någon från bandet efter spelningen."

Naomi fick hans rumpa på sig och ett jack i pannan. Hon säger i intervjun att det bara stod tjejer där han hoppayich att alla hade sin kamera uppe..
Citera
2025-07-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
"För Aftonbladet berättade Oliver efter spelningen att han följde med henne till sjuktältet för att se till så att allting var okej, men Naomi berättar att hon inte fick något besök från stjärnan där. Hon har inte heller hört av någon från bandet efter spelningen."

Naomi fick hans rumpa på sig och ett jack i pannan. Hon säger i intervjun att det bara stod tjejer där han hoppayich att alla hade sin kamera uppe..

Stod det inget om att han kollade så att alla var beredda?

Citat:
– Jag kollade så att allt var okej från början och fick ögonkontakt. Men sedan så sket det sig. Jag stod där och kollade på dem, ”är ni med, är ni med”.
Lite som jag misstänkte då. Han bryr sig i första hand om sig själv och säger ditten och datten om hur mycket han ''bryr'' sig, för att verka snäll person. Klart han inte skiter i hur han mår och påstår sig priotera andra, före honom. ''Jag skiter i om jag mår bra, det viktigaste är att fansen mår bra''. Ja, jo eller hur. Eller så handlar allt bara om att han inte vill göra sig skyldig till vållande till kroppsskada och förstöra sitt rykte. Klart han vill besöka henne. Smickra henne lite, så hon inte anmäler.

Citat:
Bolaget-stjärnan berättar att det var en tjej i publiken som fick kontrolleras av sjukvårdare bakom scenen efter händelsen.

– Jag blev orolig där. Jag följde med henne till sjuktältet för att kolla så allt var okej. Det är fansen som är viktigast, säger Oliver Norqvist.

Så han besökte alltså inte henne egentligen?

HOPPAS HON ANMÄLER HONOM!

Jag har aldrig hört talas om honom, men jag har en vis uppfattning om hur han är. Lik som många andra artister. ''All uppmärksamhet åt mig''. ''Jag prioriterar fansen''.

Alla hade alltså mobilen framme. Så han hade egentligen inte ens kollat ordentligt och det där med: 'Är ni med, är ni med'', var struntprat?

Eller kollade han och sa massa ''Är ni med, är ni med'' och inte brydde sig om folket faktiskt var med och stoppade undan mobilen för att fånga honom.

Var han så pass inne i amerikanskt stil att han inte kunde behärska sig och agerade impulsivt?

Vad är poängen med hans stage dive. KUNDE han bara inte nöja sig med att uppträda som alla andra gör i Sverige, så hade den stackars åskådaren inte fått ärr och blivit skadad.

Hoppas hon anmäler honom som sagt!!
Citera
2025-07-29, 21:02
Är man ond om man råkade skratta högt åt detta?
Så jädra dumt

det var ju tur att ingen blev allvarligt skadad då.
Citera
2025-07-29, 21:09
Medlem
Citat:
Stod det inget om att han kollade så att alla var beredda?

Lite som jag misstänkte då. Han bryr sig i första hand om sig själv och säger ditten och datten om hur mycket han ''bryr'' sig, för att verka snäll person. Klart han inte skiter i hur han mår och påstår sig priotera andra, före honom. ''Jag skiter i om jag mår bra, det viktigaste är att fansen mår bra''. Ja, jo eller hur. Eller så handlar allt bara om att han inte vill göra sig skyldig till vållande till kroppsskada och förstöra sitt rykte. Klart han vill besöka henne. Smickra henne lite, så hon inte anmäler.

Så han besökte alltså inte henne egentligen?

HOPPAS HON ANMÄLER HONOM!

Jag har aldrig hört talas om honom, men jag har en vis uppfattning om hur han är. Lik som många andra artister. ''All uppmärksamhet åt mig''. ''Jag prioriterar fansen''.

Alla hade alltså mobilen framme. Så han hade egentligen inte ens kollat ordentligt och det där med: 'Är ni med, är ni med'', var struntprat?

Ur samma artikel Aftonbladet idag

Han verkar ha missuppfattat situationen....

"Trodde att fansen skulle ta emot honom
Norqvist säger att han själv inte blivit skadad. Inför att han tog sats till att hoppa ut i publiken trodde han att publiken var redo.

Citera
2025-07-29, 21:24
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:

Eller vad tror ni?

Det är lite oklart varför du blandar in USA i det hela. Ingen arrangör helt internationellt tillåter stage diving. Framförallt i USA är det föremål för stämning om någon skadar sig. De skriver i allmänhet in i kontrakten att det är mot böter att hoppa ut i publiken, kasta föremål ut i publiken, uppmana publiken att hoppa från scenen etc.

Jag har tänkt på det när man ser exempelvis Bullet for my Valentine stå och uppmana publiken att köra en wall of death att "Jaha, där gick väl typ femtio lax i böter samt utskällning av management och advokater".

Det är för mig helt jävla obegripligt att svenska arrangörer tydligen låter den här liraren stage dajva lite hur han vill. Det verkar ju vara allmänt känt att han har för vana att göra det. Eller så tycker han kanske att det är helt okej att bränna hela turnékassan på ständiga böter. I vilket fall verkar han ju tämligen dum i huvudet som håller på med skiten.
Citera
2025-07-29, 22:06
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Hahahaha fy fan vad roligt Vad är "Bolaget" för musik då?
Citera
2025-07-29, 22:17
Bannlyst
Citat:

Eller vad tror ni?

Du låter väldigt misstänksam mot andra människor.
Citera
2025-07-29, 22:52
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Såg klippet cirkulera på instagram.
Mina tankar:
Stor skillnad i skaderisk mellan stage dive och crowd surfing.
Total kulturkrock. Vad jag såg på filmen var en handfull tonårstjejer med mobilen i högsta hugg. Knappast rätt målgrupp eller tillräckligt många för att orka ta emot.
Fel genre. Tror inte detta hade varit ett problem på en rock/metalkonsert med lite responsiv moshpit.

Såg basisten i DAD publiksurfa på en konsert för ett par år sen. Trodde fenomenet hade dött ut, enda gången jag upplevt det iaf.
Citera
2025-07-30, 00:44
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Är man ond om man råkade skratta högt åt detta?
Så jädra dumt

det var ju tur att ingen blev allvarligt skadad då.
Stage dives funkar inte nuförtiden när alla står med mobilerna uppe hela tiden. Det här verkar inte ha varit en särskilt liten kille heller. Ingen jätte, men knappast spinkig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in