Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-29, 16:07
Avstängd
Kungenshoras avatar
Jag har astma och märker tydligt av effekten av THC mot min astma, jag har demonstrerat effekten för mina nära och kära, effekten är tydlig även för utomstående så det rör sig absolut inte om placeboeffekt.
Jag vill därför slå ett slag för denna medicin som i märkbar effekt är klart bättre än vanliga inhalatorer som man får av doktorn!

✅ Hur THC kan hjälpa mot astma:
– Luftrörsvidgande effekt: THC (huvudämnet i cannabis) har visats relaxera den glatta muskulaturen i luftvägarna → vidgar luftrören och gör det lättare att andas.
– Antiinflammatorisk effekt: THC påverkar immunsystemet och kan minska inflammation i luftvägarna, vilket är en central del i astma.

📚 Hur välkänt det är:
Effekten av THC mot astma började studeras vetenskapligt redan på 1970-talet. Flera studier då visade att rökning av cannabis eller inhalation av THC gav snabb bronkdilatation (luftrörsvidgning). Det har även funnits anekdotisk och folkmedicinsk användning långt innan dess, men medicinskt blev det mest uppmärksammat från 70-talet och framåt.
Jag kan utan problem hålla min astma i schack med hjälp av THC, såväl hasch som marijuana hjälper och det går bra att röka det för den lilla mängd rök man får i sig är ingenting mot den medicinska effekten, annars kan man dricka t.ex. cannabiste (helst efter dekarboxylering)

Tycker ni att THC borde tillåtas för oss astmatiker som får dålig effekt av vanliga inhalatorer?
Varför ska vi inte få andas friskt när medicinen finns?
Har ni själva eller känner ni någon som botar sin astma med THC?
Jag tänker annars att ni med svår astma borde testa denna fantastiska medicin, kanske passa på nu när THCA är lagligt?
Får ni några biverkningar förutom att ni blir höga? Hur allvarlig tycker ni biverkningen är jämfört med att gå runt utan att kunna andas?

Berätta för alla era vänner med astma att THCA är lagligt, jag lovar de kommer tacka er för det finns inget för en astmatiker som överträffar att kunna andas friskt!
Här är en lite mer detaljerad men ändå kort sammanfattning av viktigare studier och historiska referenser kring THC och astma:

---

📜 Före 1970-talet – tradition och observationer

Cannabis har historiskt använts i olika kulturer för hosta, bronkit och astmaliknande besvär.

1800-talets västerländska medicin använde ibland cannabisextrakt som tinkturer mot luftrörsbesvär.

---

🔬 1970-talet – de första moderna studierna

1. Tashkin et al., 1973 (New England Journal of Medicine):
– Visade att rökning av marijuana snabbt vidgar luftrören hos friska och astmatiker.
– Effekten var jämförbar med eller ibland längre än för dåtidens standardmedel (t.ex. isoproterenol).

2. Tashkin et al., 1975:
– Studerade också inhalation av ren THC (utan förbränning) och fann tydlig bronkdilaterande effekt, vilket visade att det var THC och inte bara andra ämnen i röken som stod för effekten.

---

🧪 Senare forskning (80-tal → framåt)

Studier har bekräftat att THC och andra cannabinoider verkar bronkdilaterande via CB1-receptorer i luftvägarna.

Det har också visats viss antiinflammatorisk effekt: THC minskar vissa inflammatoriska cytokiner som är inblandade vid astma.

Dock har bred klinisk användning bromsats av oro för rökens skadliga effekter, rus och variation i dos.

---

✅ Sammanfattning

THC:s luftrörsvidgande effekt är väl dokumenterad sen 1970-talet.

Antiinflammatorisk effekt är också belagd i experimentella studier.

THC har aldrig blivit standardbehandling mot astma, men det finns gott om både klinisk och historisk dokumentation om dess potential.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-07-29 kl. 16:19.
Citera
2025-07-29, 19:35
Medlem
Traveller7s avatar
Det är djävulens fälla man går djupare och blir mer insnärjd. Jesus är bättre. Han gör allt nytt. Djävulen försöker med cannabis hjälpt bota oss så att vi blir hans slavar längre.
Nyktra till. Förbli nykter och vaken för djävulen går runt som ett rytande lejon för att sluka folk. Döden kunde inte hålla Jesus eller dem som han räddar. Därför var lejonet tvunget att spotta ut mig.

Min astma och allergi blev bättre. Tack Jesus.

Cannabis gör att man accepterar djävulens påfund. Därför kan det verka bli bättre tillfälligt din astma. Men det kommer bli värre sen.

Det är som substitut "istället för" Jesus. Och friskhet.
Jag trodde inte det gick förut Jesus. Men det går med dig det jag inte trodde på för mig. Tack Herre. Jag var helt förvrängd.
Senast redigerad av Traveller7 2025-07-29 kl. 19:39.
Citera
2025-07-29, 21:43
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Det är djävulens fälla man går djupare och blir mer insnärjd. Jesus är bättre. Han gör allt nytt. Djävulen försöker med cannabis hjälpt bota oss så att vi blir hans slavar längre.
Nyktra till. Förbli nykter och vaken för djävulen går runt som ett rytande lejon för att sluka folk. Döden kunde inte hålla Jesus eller dem som han räddar. Därför var lejonet tvunget att spotta ut mig.

Min astma och allergi blev bättre. Tack Jesus.

Cannabis gör att man accepterar djävulens påfund. Därför kan det verka bli bättre tillfälligt din astma. Men det kommer bli värre sen.

Det är som substitut "istället för" Jesus. Och friskhet.
Jag trodde inte det gick förut Jesus. Men det går med dig det jag inte trodde på för mig. Tack Herre. Jag var helt förvrängd.

Har du astma och har botat den med psykotiska vanföreställningar?
Är det vad du försöker säga?

Ja att kristna anser cannabis är en djävulsk ört kan vi nog va överens om, det är ju på grund av såna psykotiska vanföreställningar som örten är förbjuden, troligtvis för att man för längesen trodde att epilepsi berodde på att man var besatt av djävulen och att cannabis botar epilepsi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in