Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-29, 11:57
Medlem
Turkiet är nästa landet som legaliserar cannabis försäljning. Lagförslaget lades fram av Erdogans parti.

Citat:
Turkey has passed a landmark bill that legalizes the sale of cannabis products for medical use in pharmacies, marking a step forward in expanding patient access to such treatment.

The Turkish Parliament this week approved a bill that allows the sale of cannabis-based products in pharmacies with a prescription.

https://www.forbes.com/sites/dariosa...in-pharmacies/
Citera
2025-07-29, 12:07
Medlem
Jag blir alltid så konfunderad över det här med legalisering av medicinsk cannabis. Såvitt jag har förstått det så är det någon som bestämmer vilka substanser som ska räknas som narkotika, och sen är det läkemedelsverket som bestämmer om dessa ska kunna användas som medicin eller inte. Och jag tänker mig också att de flesta länder har något liknande upplägg, dvs att det finns en myndighet som kan tillåta vilken substans som helst för medicinsk användning.

Så vilka hinder har egentligen funnits för att tillåta medicinsk användning?
Citera
2025-07-29, 12:11
Medlem
Cannabisturken! Jag some trodde turkarna inte kunde utvecklas ytterligare, smäll på fingrarna fick jag.
Citera
2025-07-29, 12:11
Medlem
Är inte tobak, cannabis och alkohol haram enligt Islam?

Är inte Erdogan och hans parti muslimskt?
Citera
2025-07-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagFistar1.07
Medicinsk användning har inte varit tillåtet då drogen har varit olaglig. Den illegaliserades i USA för att regeringen ansåg att vita kvinnor som rökte cannabis löpte större risk att ha sexuella relationer med så kallade "negroes". När Sverige hörde detta så apade Sverige direkt efter och cannabis har varit olagligt sedan dess.

Nu är det olagligt främst för att en legalisering är ett erkännande att illegaliseringen var skitsnack och rasistiskt motiverat från början. Så dom som längtar efter legalisering behöver vänta på att dom äldre politikerna dör först.
Men medicinsk cannabis finns ju i Sverige, och det krävdes inga lagändringar för det.
Citera
2025-07-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagFistar1.07
I så fall står det nog i lagen att det är olagligt förutom vid just det specifika medicinska fallet. Fentanyl är ju också lagligt i sjukvården.
Nej, det står inte så i lagen. Som jag sa, att Läkemedelsverket godkände cannabisbaserade läkemedel krävde ingen lagändring.
Citera
2025-07-29, 12:51
Medlem
mikkelbergs avatar
Grattis Turkiet!

Gissar på att Sverige blir bland de 3 sista att moderniseras i Europa.
Citera
2025-07-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Grattis Turkiet!

Gissar på att Sverige blir bland de 3 sista att moderniseras i Europa.
På den punkten ligger Sverige faktiskt före Turkiet med 14 år.
Citera
2025-07-29, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
På den punkten ligger Sverige faktiskt före Turkiet med 14 år.
Nja, då det är extremt svårt att få tag på medicinskt så är Turkiet i framkant just nu även om vi godkände det 2011.
Citera
2025-07-29, 14:34
Medlem
Tänk om man återigen får nöjet av att röka äkta "Glasturk"!
Citera
2025-07-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Turkiet är nästa landet som legaliserar cannabis försäljning. Lagförslaget lades fram av Erdogans parti.

https://www.forbes.com/sites/dariosa...in-pharmacies/

Bra nyheter.

Cannabis sprider sig. Förhoppningsvis kan Sverige slänga ett öga på resten av den civiliserade världen och förstå - men men, det är väl svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in