• 1
  • 2
2025-07-28, 23:16
Medlem
rikastistorstans avatar
En polare försöker lura ut mig på jakt efter blåbär och kantareller med löften om bra med pengar för ett par timmars slit. Då är frågan var man kränger skiten sen? Vill ju inte riskera att stå där med hundra liter osäljbara blåbär sen. Köper verkligen folk eller företag blåbär om man lägger ut annonser på blocket? Jag har förstått att det är mest pengar i att sälja det privat. Finns det uppköpare man kan sälja det till annars? Att dra ut ett bord och ställa sig på ett torg och sälja kräver väl något form av tillstånd antar jag? Boendes i GBG-trakten. Nån med kunskap eller erfarenhet?

(Hittade ingen aktuell lämplig tråd som fokuserade på just detta)
Citera
2025-07-28, 23:22
Medlem
en zigare satt på marken utanför lidl igår och försökte sälja blåbär
hade en lapp med mobilnummer .. kanske va swish
Citera
2025-07-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
En polare försöker lura ut mig på jakt efter blåbär och kantareller med löften om bra med pengar för ett par timmars slit. Då är frågan var man kränger skiten sen? Vill ju inte riskera att stå där med hundra liter osäljbara blåbär sen. Köper verkligen folk eller företag blåbär om man lägger ut annonser på blocket? Jag har förstått att det är mest pengar i att sälja det privat. Finns det uppköpare man kan sälja det till annars? Att dra ut ett bord och ställa sig på ett torg och sälja kräver väl något form av tillstånd antar jag? Boendes i GBG-trakten. Nån med kunskap eller erfarenhet?

(Hittade ingen aktuell lämplig tråd som fokuserade på just detta)

Marketplace på facebook, där ser jag många sälja bär.
Citera
2025-07-28, 23:38
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
en zigare satt på marken utanför lidl igår och försökte sälja blåbär
hade en lapp med mobilnummer .. kanske va swish
Såg det ut som om den fick sålt nåt då?
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
gör vad du vill .. låt dig inte bli "cucked" av staten
Nej, jag skiter ju ganska mycket i vad staten tycker om både försäljningen i sig och skatten men rätt segt att få massa blickar eller bli bortkörd. Är inte hundra procent bekväm med att stå och kränga på ett torg men öppen för det om inte polis eller nån annan ordningsman brukar vara snabba med att köra bort en simpel torgförsäljare.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattkabel
Marketplace på facebook, där ser jag många sälja bär.
Fan, använder inte facebook alls. Kanske måste skaffa då. Hade varit skönt om det fanns återförsäljare att kränga direkt till som back up om Marketplace eller Blocket inte nappar.
Citera
2025-07-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Såg det ut som om den fick sålt nåt då?

Nej, jag skiter ju ganska mycket i vad staten tycker om både försäljningen i sig och skatten men rätt segt att få massa blickar eller bli bortkörd. Är inte hundra procent bekväm med att stå och kränga på ett torg men öppen för det om inte polis eller nån annan ordningsman brukar vara snabba med att köra bort en simpel torgförsäljare.

Fan, använder inte facebook alls. Kanske måste skaffa då. Hade varit skönt om det fanns återförsäljare att kränga direkt till som back up om Marketplace eller Blocket inte nappar.
Har hört från en kompis att i Målilla kan man sälja till en uppköpare alla lördagar i augusti mellan 9:00-12:00.
Citera
2025-07-29, 00:25
Medlem
bithaxs avatar
De brukar säljas på det lokala torget.
Du får väl försöka se om torghandlaren vill ha dem. Men de kanske inte vill riskera sitt rykte med dina tranbär och vita flugsvampar.
Citera
2025-07-29, 00:27
Medlem
BackToHegels avatar
Kolla din kommuns hemsida, finns kanske information där. Där jag bor finns det flera ställen där man kan bedriva torghandel på angivna tider. På vissa platser är det avgiftsfritt samt inget krav att boka plats i förväg. Finns till och med bord att låna.
Citera
2025-07-29, 00:55
Medlem
Du får längre hållbarhet på ditt lager om du torkar eller gör sylt/saft av bären och torkar svamparna. Dvs. inte lika stressigt att snabbt sälja färskvaror.

Går att sälja på torg, gårdar, online eller hemmavid med skylt vid vägen/trädgården.
Citera
2025-07-29, 03:28
Medlem
utforskarens avatar
Man går med i sin orts lokala Facebook-grupp och gör ett inlägg, gärna med bild och en lögn om att det är ens barn som har plockat och säljer dem.

Man kan dock inte förvänta sig att få lika bra betalt som torghandlarna.

Personligen tillhör jag dem som tycker att man bara ska plocka upp till två-tre liter eller så och använda det för eget bruk och/eller ge bort till nära och kära som vill ha, men som själva inte har möjlighet att ta sig ut i skogen.

Man blir så trött på folk som skövlar skogen på kantareller så att man själv inte lyckas hitta tillräckligt för att få ihop ens en kantarelltoast.
Senast redigerad av utforskaren 2025-07-29 kl. 03:32.
Citera
2025-07-29, 05:18
Medlem
TheFinals avatar
Gör lite mer med svampen än bara plocka den.
Rensa och sortera, rengör och förpacka i en schysst påse eller burk och höj priset.

Edit. har du möjlighet, erbjud utkörning en viss tid, så tar du en sväng den dagen och levererar till alla i en körning. Bättre betalt och inte jättemycket tidsåtgång.

Man kan sälja vad som helst idag, jag betalar gärna mer för något som är närapå färdigt att använda än att själv hålla på och rensa o greja.
De som ska haggla på priset är inte de du vill sälja till ändå.
Citera
2025-07-29, 05:24
Medlem
Tanterna är galna i bär på Marketplace. Tjejen plockade och sålde en säsong och folk skrev på hennes annonser dagligen. Du kan sälja för 45-50kr litern
Citera
2025-07-29, 06:36
Marketplace, mycket vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in