2025-07-28, 16:15
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Varför blev det nedsättande att säga? Det härstammar från tyska Frauenzimmer som typ är kvinnorum.
Hur gick det från det till att bli dåligt att säga?

Citat:
Idag är det inte ett neutralt ord och bör undvikas i de flesta sammanhang, enligt språkexperter

Säger ni män detta ord? Fruntimmer får ni höra att ni är fruntimmer?
Citera
2025-07-28, 16:38
Medlem
Varifrån kommer citatet?

Ordet fruntimmer bannades i och med #metoo
Citera
2025-07-28, 17:14
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Varför blev det nedsättande att säga? Det härstammar från tyska Frauenzimmer som typ är kvinnorum.
Hur gick det från det till att bli dåligt att säga?

Säger ni män detta ord? Fruntimmer får ni höra att ni är fruntimmer?
Folk började använda det som ett skällsord, och till slut så användes det enbart som skällsord.
Samma sak som med "kärring" och "neger", som bara betydde "käresta" och "svart person från afrika".

Jag använder nog mest ordet på skoj och/eller om jag vill låta gammaldags. Aldrig som skällsord.

Som skällsord känns det väldigt föråldrat, och knappast något som man vanligen hör idag. Många yngre kvinnor skulle nog inte ens bli kränkta, för att de aldrig hört ordet förut.

Jag tycker att "språkexperterna" gott kan skippa den där ekommendationen, eftersom ordet är nästan bortglömt.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-07-28 kl. 17:18.
Citera
2025-07-28, 18:18
Medlem
Jag har alltid uppfattat det som negativt och nedlåtande (jag är 20 år). Har hört en del äldre tanter kalla sig själv för fruntimmer, speciellt dom från Värmland!
Citera
2025-07-28, 18:21
Medlem
kalkryggars avatar
Det måste bero på var i landet man befinner sig. Jag har aldrig hört att det skulle vara förnedrande eller att någon använt det för att det skulle vara förnedrande.

Man kan uttala det på ett speciellt vis så intonationen gör att det låter förnedrandes. Men det gör folk med ordet kvinnor också. Så då får vi väl sluta med det också då?
Citera
2025-07-28, 18:29
Medlem
”Idag är det inte ett neutralt ord och bör undvikas i de flesta sammanhang, enligt språkexperter”

Så vad tycker experterna om ”fruntimmersveckan”?
Skall den byta benämning, eller så byter man ut några namnsdagar mot mansnamn?
Citera
2025-07-28, 19:07
Avslutad
Aldrig hört någon använda det, yngre använder inte det. Låter förjävligt gör det iallafall & inte speciellt trevligt.

Fruntimmer, låter något som mansgrisar använder när en kvinna inte klarar av något - som dom kanske normalt inte sysslar med, t.ex lagar något i garaget etc.
Citera
2025-07-28, 20:02
Medlem
Min fransklärare sa att jag var ett rekorderligt fruntimmer, (16-19 år då, på 70-talet) och jag tog det som en komplimang, och är övertygad om att det var menat så. I Värmland...
Citera
2025-07-28, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
”Idag är det inte ett neutralt ord och bör undvikas i de flesta sammanhang, enligt språkexperter”

Så vad tycker experterna om ”fruntimmersveckan”?
Skall den byta benämning, eller så byter man ut några namnsdagar mot mansnamn?

haha det var ju riktigt roligt- nu har du nog tipsat nån klåfingrig....
Citera
2025-07-28, 20:08
Medlem
Fruntimmer tror jag kan betyda olika, beroende på hur man säger det. Lite som "gumman".
Citera
2025-07-28, 22:04
Medlem
Baimeis avatar
Eufemismer i allmänhet fungerar inte. I sinom tid kommer ersättarna att erfara samma öde.

Fruntimmer och jungfrur är helt enkelt synonymer, de har inte i sig något värde.
Citera
2025-07-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baimei
Eufemismer i allmänhet fungerar inte. I sinom tid kommer ersättarna att erfara samma öde.

Fruntimmer och jungfrur är helt enkelt synonymer, de har inte i sig något värde.
En jungfru är synonym för oskuld, det är knappast synonym för "fruntimmer".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in