Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it-janne
Jag har under en längre tid funderat på varför det finns bilar som saknar dragkrok och varför finns det människor isåfall som köper dessa bilar?

Hoppas ni kan berika mitt liv med svar!

= Janne
Många låter montera "kula" för att lätt kunna montera cykelhållare!
"Preparerar" man "kulan" så behöver den inte besiktas - vilket kan vara struligt med en s k demonterbar kula efter några år!

F ö påverkar kula deformationszonen negativt, vid en påkörning bakifrån.
Citera
2025-08-03, 16:58
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Jag har under en längre tid funderat på varför det finns bilar som saknar dragkrok och varför finns det människor isåfall som köper dessa bilar?

Hoppas ni kan berika mitt liv med svar!

= Janne

Svaret är enkelt: Alla bilar saknar dragkrok när de lämnar fabriken! Och de kommer att fortsätta att sakna dragkrok ända tills en köpare beställer en sådan krok monterad på sin fabriksnya bil. Eller tills en senare köpare bestämmer sig för att montera en sådan krok på sin begagnade bil.

Jag har inte haft dragkrok på någon av mina bilar sedan 2002, och jag har inte saknat en krok på hela tiden! Den senaste dragkroken jag hade gjorde f.ö tämligen ont att springa in i, vilket hände titt som tätt när man var stressad och skulle gå/halvspringa runt bilen...
Citera
2025-08-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Automatiska?
Menar du infällbara?

Det finns väl två modeller?

En som ligger löst i bilen som man monterar själv.

En som fälls ut när man trycker på en knapp.

Demonterbar och utfällbar kanske är en bättre beskrivning.

Demonterbar - https://www.youtube.com/watch?v=bbOmSi6py6I

Utfällbar - https://www.youtube.com/watch?v=tGQ-8Bdk7u4

Bägge kan vara lika dolda - dvs inte synas när de inte är monterad/utfälld.
Citera
2025-08-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Svaret är enkelt: Alla bilar saknar dragkrok när de lämnar fabriken! Och de kommer att fortsätta att sakna dragkrok ända tills en köpare beställer en sådan krok monterad på sin fabriksnya bil. Eller tills en senare köpare bestämmer sig för att montera en sådan krok på sin begagnade bil.

Jag har inte haft dragkrok på någon av mina bilar sedan 2002, och jag har inte saknat en krok på hela tiden! Den senaste dragkroken jag hade gjorde f.ö tämligen ont att springa in i, vilket hände titt som tätt när man var stressad och skulle gå/halvspringa runt bilen...
Stämmer inte riktigt. Många bilar kan numera beställas med kula fabriksmonterad, gäller framförallt sådana som med en knapptryckning kan fällas in.
Citera
2025-08-04, 15:28
Medlem
Citat:

Försök och köp t ex en Land Rover Defender utan "kula" eller 3-vägsdrag!
Allt går väl - men det måste bli en specialbeställning!

För att inte tala om hur ont det gör i smalbenet att springa på "kulan" - heller inte så kul med oljigt byxben.
Citera
2025-08-04, 21:54
Medlem
zoombos avatar
Jag vänder på frågan: varför är inte alla bilar fabriksförberedda för att väldigt enkelt kunna montera ett fast drag? Balkar och annat finns ju redan där. Jodå, det finns bilar som har detta förberett och hade man bara kompletterat med en snabbkontakt för elen så skulle det vara en bit-av-kaka att montera dragkrok - för den som vill. För alla vill inte ha det. Observera fast drag: löstagbara eller utfällbara drag är bara ondska! Fult? Nä, praktiskt. På många sätt. För mig är drag ett absolut krav när jag köper bil. Sen är det ocker att ett drag kostar 10-15' när man beställer en ny bil, jag har själv monterat drag på nya bilar för 2-3'.
Citera
2025-08-05, 20:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Nej. Det är helt fel. Många tillverkare monterar krok i fabriken när bilen byggs. Speciellt idag när dom är så pass integrerade i bilens assistentsystem.
Citera
2025-08-05, 22:52
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Det är helt fel. Många tillverkare monterar krok i fabriken när bilen byggs. Speciellt idag när dom är så pass integrerade i bilens assistentsystem.

Ok, I stand corrected!
Gäller det i första hand på lite större och tyngre fordon, som orkar dra en hel del last? Eller även på "vanliga" personbilar?
Citera
2025-08-05, 22:54
Medlem
flugornass avatar
Ja men hur dum i huvudet är du?
Dragkrok är ett extra tillbehör som måste beställas vid köp eller eftermonteras på begagnade bilar.
Citera
2025-08-05, 23:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ok, I stand corrected!
Gäller det i första hand på lite större och tyngre fordon, som orkar dra en hel del last? Eller även på "vanliga" personbilar?

Jag skulle nog säga alla märken som har infällbara krokar.
Citera
2025-08-17, 17:23
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Bor man i lägenhet och inte har en cykel som emellanåt behöver flyttas på så är det väldigt sällan som man har nytta av dragkrok. Nya soffan kör Mio ut åt en, nya diskmaskinen kommer Elgiganten med, när det ska flyttas hyr man en skåpbil etc. Helt annan sak om man bor i ett hus och återkommande behöver flytta större eller skitiga saker.
Citera
2025-08-19, 10:11
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Bor man i lägenhet och inte har en cykel som emellanåt behöver flyttas på så är det väldigt sällan som man har nytta av dragkrok. Nya soffan kör Mio ut åt en, nya diskmaskinen kommer Elgiganten med, när det ska flyttas hyr man en skåpbil etc. Helt annan sak om man bor i ett hus och återkommande behöver flytta större eller skitiga saker.

Så kan det vara men så försöker du sälja bilen och många är just villaägare som behöver dragkrok så då är inte din bil intressant eftersom ett eftermonterat drag kan kosta femsiffrigt. Så tänker jag själv när jag söker bil.

Som jag skrev tidigare: om dragkrok vore ett enkelt tillbehör som vem som helst som skruvar i bilar kan bulta dit; man köper en krok med ram som har förgjorda hål och bultar och fäster dessa i redan gjorda hål i bilens rambalk. Tar 10 minuter. Ett standardiserat uttag för att få en släpvagnskontakt sitter sen redan från fabrik bak på bilen och är bara att plugga in och detta kit medföljer också dragkroken. Väldig okomplicerat och prislappen skulle kunna vara 1500-2000,- och på så sätt kunde man själv enkelt komplettera en bil man köpt med dragkrok - alternativt ta bort den när bilen säljs för att flytta över den till nästa bil. En viss justermån behöver nog byggas in i ramen till dragkroken då bilar kan ha olika avstånd mellan rambalkarna men sånt går att lösa. Någon omprogrammering av bilens datorer ska heller inte behövas utan dessa känner automatiskt av att ett drag monterats när elanslutningen är på plats och ställer sen om bilens datorer till detta vid behov.

Seså biltillverkare, här bjuder jag på en affärsidé helt gratis och det är bara att påbörja konstruktionen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in