Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Bor man i lägenhet och inte har en cykel som emellanåt behöver flyttas på så är det väldigt sällan som man har nytta av dragkrok. Nya soffan kör Mio ut åt en, nya diskmaskinen kommer Elgiganten med, när det ska flyttas hyr man en skåpbil etc. Helt annan sak om man bor i ett hus och återkommande behöver flytta större eller skitiga saker.
Så kan det vara men så försöker du sälja bilen och många är just villaägare som behöver dragkrok så då är inte din bil intressant eftersom ett eftermonterat drag kan kosta femsiffrigt. Så tänker jag själv när jag söker bil.
Som jag skrev tidigare: om dragkrok vore ett enkelt tillbehör som vem som helst som skruvar i bilar kan bulta dit; man köper en krok med ram som har förgjorda hål och bultar och fäster dessa i redan gjorda hål i bilens rambalk. Tar 10 minuter. Ett standardiserat uttag för att få en släpvagnskontakt sitter sen redan från fabrik bak på bilen och är bara att plugga in och detta kit medföljer också dragkroken. Väldig okomplicerat och prislappen skulle kunna vara 1500-2000,- och på så sätt kunde man själv enkelt komplettera en bil man köpt med dragkrok - alternativt ta bort den när bilen säljs för att flytta över den till nästa bil. En viss justermån behöver nog byggas in i ramen till dragkroken då bilar kan ha olika avstånd mellan rambalkarna men sånt går att lösa. Någon omprogrammering av bilens datorer ska heller inte behövas utan dessa känner automatiskt av att ett drag monterats när elanslutningen är på plats och ställer sen om bilens datorer till detta vid behov.
Seså biltillverkare, här bjuder jag på en affärsidé helt gratis och det är bara att påbörja konstruktionen!