2025-07-27, 11:49
Medlem
rex144s avatar
Jag funderar på att köpa en 5-6 år gammal begagnad bil och undrar vilket lån är fördelaktigare.
Jag har hört tidigare en skröna att om man tar billån förmedlad av bilhandlare så har man mindre möjlighet att pruta men bilhandlaren får jo provision för billån så det borde inte försämra möjligheten att förhandla om priset.

Billån med bilen som säkerhet kräver en kontantinsats på 20%... men man borde kunna ta ett privatlån till kontantinsatsen.
Citera
2025-07-27, 12:08
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag funderar på att köpa en 5-6 år gammal begagnad bil och undrar vilket lån är fördelaktigare.
Jag har hört tidigare en skröna att om man tar billån förmedlad av bilhandlare så har man mindre möjlighet att pruta men bilhandlaren får jo provision för billån så det borde inte försämra möjligheten att förhandla om priset.

Billån med bilen som säkerhet kräver en kontantinsats på 20%... men man borde kunna ta ett privatlån till kontantinsatsen.

Då blir det väl ett dyrt blancolån på en 6-7%? En bil tappar i värde så fort du kör ut den från bilhandlaren, så vida det inte är en samlarbil eller liknande.
Citera
2025-07-27, 12:42
Medlem
Köp hos bilhandlare med bil som säkerhet.
Anledningen är då, förutom att du får en viss garanti på bilen så är hela billånet avdragsgillt.
När det gäller konsumtionslån utan säkerhet så får man från och med i år bara dra av 50% totalt och nästa år försvinner avdraget helt.
Citera
2025-07-27, 12:56
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Framförallt får du dra av hela räntan i deklarationen för ett lån där du har säkerhet. För blancolån gäller 50% i år och 0% nästa år.

Edit: pucktvåa.
Citera
2025-07-27, 14:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Köp en bil du har råd med istället och slipp ett dyrt jävla billån.
Räkna mdd kostnader för bilen, bränsle, reparationer, slitage, försäkring, skatt och ovanpå det ränta för ett billån som gissningsvis är på högre summa än vad din bil är värd efter något år.

Nu har jag förmånsbil men hade jag haft en egen så hade jag satsat på något för runt 50000kr som jag har råd att betala från fickan och då också har pengar över.
Citera
2025-07-27, 14:42
Medlem
rex144s avatar
Tack för alla svar, det här med räntan är viktigt men kanske även det att om man lånar bilen till någon har skulder hos Kronofogden och personen blir stoppad av polisen så kan de inte beslagta en bil som egentligen ägs av banken?

Eller kan de det?
Citera
2025-07-27, 15:18
Medlem
Citat:
Tack för alla svar, det här med räntan är viktigt men kanske även det att om man lånar bilen till någon har skulder hos Kronofogden och personen blir stoppad av polisen så kan de inte beslagta en bil som egentligen ägs av banken?

Eller kan de det?

Ja, Kronofogden kan i vissa fall utmäta en bil även om den formellt ägs av banken – men det beror på hur ägandet och besittningen ser ut.

Besittning väger tungt Om en person med skulder har bilen i sin besittning (tillgång till nycklar, använder bilen regelbundet etc, kan Kronofogden enligt lagen anta att bilen tillhör den personen även om den är registrerad på någon annan.

Bevis krävs för att undvika utmätning För att undvika att bilen utmäts måste det tydligt framgå att bilen faktiskt tillhör banken. Det kan krävas:

Leasing- eller låneavtal som visar att banken har äganderätten.

Dokumentation som visar att den skuldsatte bara använder bilen tillfälligt.

Bevis på att bilen inte får överlåtas eller säljas av användaren.

Undantag vid kreditförbehåll , om bilen är köpt med ett billån där banken har ett så kallat kreditförbehåll (äganderätt tills lånet är betalt), måste Kronofogden först betala av lånet innan bilen kan säljas för att täcka skulder.

Så även om banken äger bilen på papper, kan Kronofogden ändå beslagta den om den används av en skuldsatt person och det inte finns tillräckliga bevis för att bilen tillhör någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in