Citat:
Ursprungligen postat av
StorFetAnka
Felet här är att de ignorerar all kostnad för byråkrati, om det fanns någon som helst tankeverksamhet inom det administrativa så hade man inte skickat ut någon faktura om beloppet inte överstiger en viss summa som åtminstone täcker alla kostnader. Det är trotts allt pendlarna som slider mest på vägen och orsakar mest trängsel.
Det finns ett gäng som missar att betala i tid. Då får de en påminnelseavgift på 500kr. Det betalar för rätt många fakturor.
Och de som får påminnelseavgiften fixar nog autogiro fortare än kvickt för att slippa det igen. Och det är nog också rätt många som fixar autogiro redan första gången de får trängselskatt. Jag gjorde det i alla fall.
Min gissning är att det är en plusmaskin i och med påminnelseavgifterna, och ifall det inte är det så är det så små kostnader att det inte är värt att göra något åt det. Jag skulle gissa att de har resonerat ungefär likadant. Och de har nog vägt in risken med att vissa skulle bli förbannade om de får en faktura tio månader efter att de körde där.