• 4
  • 5
2025-07-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Felet här är att de ignorerar all kostnad för byråkrati, om det fanns någon som helst tankeverksamhet inom det administrativa så hade man inte skickat ut någon faktura om beloppet inte överstiger en viss summa som åtminstone täcker alla kostnader. Det är trotts allt pendlarna som slider mest på vägen och orsakar mest trängsel.
Det finns ett gäng som missar att betala i tid. Då får de en påminnelseavgift på 500kr. Det betalar för rätt många fakturor.

Och de som får påminnelseavgiften fixar nog autogiro fortare än kvickt för att slippa det igen. Och det är nog också rätt många som fixar autogiro redan första gången de får trängselskatt. Jag gjorde det i alla fall.

Min gissning är att det är en plusmaskin i och med påminnelseavgifterna, och ifall det inte är det så är det så små kostnader att det inte är värt att göra något åt det. Jag skulle gissa att de har resonerat ungefär likadant. Och de har nog vägt in risken med att vissa skulle bli förbannade om de får en faktura tio månader efter att de körde där.
Citera
2025-07-25, 16:31
Moderator
Neksnors avatar
Det har, vad jag minns, funnits posttjänster riktade mot företag mm som går ut på att man bara skickar en stor fil med månadens räkningar till postföretaget, som sedan ser till att brev tillverkas och levereras. Sådana kunder betalar nog inte många kronor per brev.
Citera
2025-08-01, 10:55
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det finns ett gäng som missar att betala i tid. Då får de en påminnelseavgift på 500kr. Det betalar för rätt många fakturor.

Och de som får påminnelseavgiften fixar nog autogiro fortare än kvickt för att slippa det igen. Och det är nog också rätt många som fixar autogiro redan första gången de får trängselskatt. Jag gjorde det i alla fall.

Min gissning är att det är en plusmaskin i och med påminnelseavgifterna, och ifall det inte är det så är det så små kostnader att det inte är värt att göra något åt det. Jag skulle gissa att de har resonerat ungefär likadant. Och de har nog vägt in risken med att vissa skulle bli förbannade om de får en faktura tio månader efter att de körde där.
Autogiro är "gratis" för skuldslavar, vanligt folk som inte har skulder och minimalt med pengar på banken får betala för det. Dessutom betalar företagen för den tjänsten också, en ganska hög summa per transaktion. Finns inte en chans att det är lönsamt, handlar snarare om att jävlas med folk, berika bankerna och se till så att de fattiga förblir fattiga.
Citera
2025-08-01, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Autogiro är "gratis" för skuldslavar, vanligt folk som inte har skulder och minimalt med pengar på banken får betala för det. Dessutom betalar företagen för den tjänsten också, en ganska hög summa per transaktion. Finns inte en chans att det är lönsamt, handlar snarare om att jävlas med folk, berika bankerna och se till så att de fattiga förblir fattiga.
Att betala med autogiro är gratis hos flera banker.

Såvitt jag kan se kostar det två kronor per faktura att få betalt via autogiro, så då går de plus sju kronor.
Citera
2025-08-02, 01:23
Medlem
Med tanke på att postverket som delar ut breven ägs av staten så är kostnaden för porto i praktiken noll kronor. Brevbäraren är ju ändå ute på sin runda så om denne delar ut att antal extra brev spelar mindre roll.

Trycka brevet och stoppa i kuvert kan inte kosta många ören. Likaså kostnad för inbetalning är försumbar. Möjligen att särkostnaden totalt är 2 kronor och att de får in 5-9 kr I broavgift/trängselavgifter. Bör ändå bli ett överskott på några kronor.
Citera
2025-08-02, 01:47
Medlem
Det kostar 4 kr att åka över skurubron..
Citera
2025-08-12, 13:00
Medlem
Fick i dag, 2025-08-12, en handling rubricerad "Omprövning av beslut om trängselskatt".

MOTIVERING
"Skatteverkets utredning visar att det skett en felavläsning och att din bil inte har passerat någon betalstation för trängselskatt".

Upplysning:
Eftersom Skatteverket nu har tagit bort trängselskatten behöver du inte betala in den.

Specifikation
4 passagetillfällen, ort Göteborg, summa kr till skattebeslut 22.

Jag bor i Mälardalen.
Kan omöjligt ha passerat 4 ggr i Göteborg!

Varför kollar dom inte mer noggrant innan dom skickar ut betalningsföreläggande, och varför endast 5:50/passage?

Bra att dom själva kommer på att dom gjort fel, men om dom tänkte till lite mera så behövde dom inte lägga ner så mycket arbete för 22:-.
Undrar hur många felbeslut dom tar som dom själva strax upptäcker är felaktiga?

Kontaktar handläggare på 0771-292929 som kollar upp men säger att ärendet är konfidentiellt ur personskyddslagen.
Försöker pressa handläggaren, och drar den slutsatsen att regskylten är rätt men bilen är fel.
Vet sen tidigare att i Uppsala och Stockholm finns bilar med min personliga skylt, men inte i Göteborg.
Har själv sett och bekanta har berättat om detta.

Tråkigt att det finns kriminella skylttillverkare som inte drar sig för att tillverka falska skyltar.

Med hotet om ytterligare 500:- så betalade jag in de 22:- - innan "felbeslutet" kom.
Citera
2025-08-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Fick i dag, 2025-08-12, en handling rubricerad "Omprövning av beslut om trängselskatt".

MOTIVERING
"Skatteverkets utredning visar att det skett en felavläsning och att din bil inte har passerat någon betalstation för trängselskatt".

Upplysning:
Eftersom Skatteverket nu har tagit bort trängselskatten behöver du inte betala in den.

Specifikation
4 passagetillfällen, ort Göteborg, summa kr till skattebeslut 22.

Jag bor i Mälardalen.
Kan omöjligt ha passerat 4 ggr i Göteborg!

Varför kollar dom inte mer noggrant innan dom skickar ut betalningsföreläggande, och varför endast 5:50/passage?

Bra att dom själva kommer på att dom gjort fel, men om dom tänkte till lite mera så behövde dom inte lägga ner så mycket arbete för 22:-.
Undrar hur många felbeslut dom tar som dom själva strax upptäcker är felaktiga?

Kontaktar handläggare på 0771-292929 som kollar upp men säger att ärendet är konfidentiellt ur personskyddslagen.
Försöker pressa handläggaren, och drar den slutsatsen att regskylten är rätt men bilen är fel.
Vet sen tidigare att i Uppsala och Stockholm finns bilar med min personliga skylt, men inte i Göteborg.
Har själv sett och bekanta har berättat om detta.

Tråkigt att det finns kriminella skylttillverkare som inte drar sig för att tillverka falska skyltar.

Med hotet om ytterligare 500:- så betalade jag in de 22:- - innan "felbeslutet" kom.
Fick i dag tillbaka mina 22:-!
Citera
2025-08-14, 22:40
Medlem
Ska imorn åka en resa på typ 60 mil, kollar Google maps vilken väg jag bör köra och den säger att det finns betalvägar/tullar längs den vägen, men jag bryr mig faktiskt inte, om det blir 9 kr, 18 kr eller nåt sånt, orkar inte bry mig om det.

Hade jag dock kört den vägen väldigt ofta så hade jag nog brytt mig, men inte om det är 1 gång per år.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in