Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-22, 21:21
Medlem
Mitt intryck är att det är många spanjorer som arbetar här, i vården. Även polacker / östeuropeer i byggbranschen.
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
En alldeles ny invandringsgrupp som vi bara fått nu under Kristersson är alla Fedora-indier.

Det är dessa som är arbetskraftsinvandrare. Knappast kärnfysikerna ni brukar tala er så varma om.

Och vi vet även att de flesta av dessa EU/EES är zigenare, så sluta låtsas som att vi bara ska räkna in asylinvandring, när vi alltid varit kritiska till all invandring, oavsett form. Den siffran måste ner till varje pris!
Citera
2025-07-22, 21:22
Medlem
Ja de är ju många. Programmerare och sånna.
Citat:
Nu har vi så många indier att vår MassinvandringsStatsminister Kristersson själv säger till dem "tack för att ni valde Sverige". Därav den extremt ökad arbetskraftsinvandringen.

https://x.com/moderaterna/status/1851936025389543810?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1851989242802524494%7Ctwgr% 5E61df44e84981e7d0930b2895dac7e4e280ad9777%7Ctwcon %5Es2_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.friatider.se%2Fkr istersson-till-indiska-invandrare-tack-att-ni-valde-sveri ge
Citera
2025-07-22, 21:24
Medlem
Helt ärligt. Jag skulle föredra ett lugnt och svenskt Sverige före allt annat. Ekonomin kommer ju krascha ändå som den ekonomiska politiken förs nu.
Citat:
Ursprungligen postat av beteendevetare77
Men frågan är: vill du att Sveriges ekonomi krashar? Vad händer med alla dina investeringar om det plötsligt blir otroligt låg efterfrågan på bostäder/produkter/sjukvård?

Kommer det leda till att de som har utbildat sig osv. inte kommer ha lika mycket jobb längre? istället för 9000 läkare i huvudstaden så kanske det behövs endast 2000 läkare. Sedan istället för 20 000 sjuksköterskor så kanske det behövs 5000 osv. Ser du inte ett mönster här? Eller bär du på så mycket hat att du hellre ser att samhället förfaller ännu mer bara för att försöka hitta syndabockar/svarta får.

Dessutom finns ett enormt mycket större hot runt hörnet; artificiell intelligens. Många nedskärningar till höger och vänster oavsett nationalitet. Vilket kan leda till större spänningar/splittring i samhället.
Citera
2025-07-22, 21:26
Medlem
Det är skillnad på uppehållstillstånd, PUT eller TUT, tidigare var det många som fick PUT idag mer TUT, arbete, studier t ex.
Citera
2025-07-22, 21:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Då får vi helt enkelt vara överens om att vi är oense.

Jag anser att det ligger i dig att läsa dig in på vad TS är ute efter, att göra som du gör är att lägga märke på ord, lite av ett undanmanöver för att slippa tala om sakfrågan om jag får säga så själv.

Nej, du har såklart helt fel - TS skall vara tydlig och inte komma med felaktigheter. Hur kan du tycka att rubriken "Beviljade upphållstillstånd redan över 100k", är korrekt eller på något sätt överensstämmande med verkligheten. Jag skall inte behöva fundera över och/eller spekulera i vad TS vill ha sagt. I alla fall inte när han kommer med specifika siffror som lätt kan faktagranskas.

Sedan skrev jag också att jag anser att siffran redan i år är alldeles för hög. Läser du ens vad folk skriver...? Jag talar gärna om sakfrågan.
Citera
2025-07-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Helt ärligt. Jag skulle föredra ett lugnt och svenskt Sverige före allt annat. Ekonomin kommer ju krascha ändå som den ekonomiska politiken förs nu.

Det skulle väl bli mer homogeniserat, ja. Men konflikter skulle uppstå pga. spänningarna som uppstår av det ansträngda läget. Det här är psykologiskt betingat, de som inte ser ut som oss behandlar vi sämre helt enkelt. Även om beteendet korrigeras så kommer den där skillnaden alltid att finnas där.
Citera
2025-07-22, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Nej, du har såklart helt fel - TS skall vara tydlig och inte komma med felaktigheter. Hur kan du tycka att rubriken "Beviljade upphållstillstånd redan över 100k", är korrekt eller på något sätt överensstämmande med verkligheten. Jag skall inte behöva fundera över och/eller spekulera i vad TS vill ha sagt. I alla fall inte när han kommer med specifika siffror som lätt kan faktagranskas.

Sedan skrev jag också att jag anser att siffran redan i år är alldeles för hög. Läser du ens vad folk skriver...? Jag talar gärna om sakfrågan.
Precis, REDAN, TS räknar på historik det är nu som förändringar träder i kraft, men sista dödsrycket från vänstersidan därav alla liknade trådar.
Citera
2025-07-22, 21:33
Medlem
100 000 blattar med sossarna
100 000 blattar med Tidö

Således finns det absolut inga incitament att rösta på SD.

Bli nu AFS.
Citera
2025-07-22, 21:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Precis, REDAN, TS räknar på historik det är nu som förändringar träder i kraft, men sista dödsrycket från vänstersidan därav alla liknade trådar.

Ja, det verkar inte bättre...
Citera
2025-07-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Att ha låg medelålder på befolkningen har inte nödvändigtvis något samband med hur välmående ett land är, tvärtom är de flesta länder med låg medelålder på befolkningen bland de allra fattigaste och de med hög medelålder bland de allra rikaste. Invånarantalet är heller inget bevis för hur välmående ett land är, tvärtom är flertalet av de länder med flest Invånare utfattiga.

Men jag håller med dig om att det är positivt med invandring av experter. Problemet är bara att de allra flesta som invandrat inte är experter. Tvärtom är deras utbildningsnivåer oftast klart lägre än befolkningens i övrigt. De jobb de kan få och klara av har ofta sedan länge ersatts av maskiner och robotar. Och fler arbetslösa människor är naturligtvis inte gynnsamt för en nations ekonomi.

Visst, i regioner med många unga fattiga killar som bor trångt blir det konflikter och sociala problem. Se Palestina t.ex. Och våra utanförskapsområden.

Men det finns gränser för hur gammal en befolkning kan vara. När det inte finns tillräckligt många för att vårda och försörja de äldre, så att vi måste höja pensionsåldern. Japans befolkning är mycket gammal, och det kan vara en bidragande faktor till att deras ekonomi har stagnerat sedan flera decennier. Kina hotas av liknande situation.

Låga födelsetal är inte orsak till väldståndet i rika länder, utan en följd. Man skaffar sig många barn som en försäkring inför ålderdomen i fattiga länder där det inte finns något tryggt välfärdssystem. Det kan dröja någon generation att ändra denna tradition, men nu skaffar sig svenskar med utländsk bakgrund mycket färre barn än tidigare.

Ja. På 70- och 80-talet var de flesta som kom hit arbetskraftsinvandrare. Då var kriminaliteten lägre bland invandrare än bland infödingar, och Sverige tjänade ekonomiskt på invandringen. Efter 2020 är vi tillbaka med nästan bara arbetskraftsinvandring och deras anhöriga. Dock minskade det i år pga att en lägsta lönenivå har införts på 40% av medianlönen. Det är på gränsen att nyutbildade sjuksköterskor får stanna. Vissa gränsfall inom vårdsvängen har använt detta för att begära lite högre lön, så förmodligen har lönedumpningen minskat. I augusti ska arbetsförmedlingen komma med en lista över yrken som ska få stanna ändå även om de har lägre lön. Förmodligen folk i vårdsvängen.
Senast redigerad av guru1966 2025-07-22 kl. 22:00.
Citera
2025-07-22, 21:57
Varför står det bara "uppehållstillstånd", det är ju skillnad på put och tut...? Eller är det jag som inte ser rätt?
Citera
2025-07-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
En sjuk regering. Att SD ens kan med att stötta den är ju löjligt.

Nästa val kommer jag inte gå till valunan. Landet är kört.

Helt rätt. Att delta i farsen, skådespelet som kallas demokrati är bara ett sätt att legitimera eländet. Hoppas på riktigt lågt valdeltagande så att det åtminstone blir uppenbart att politikerna är inkompetenta lögnare och landsförrädare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in