Citat:
Ursprungligen postat av
Klas-Vegas
Det där är inte sant. Volvos B18 motor är den bästa dom gjort. en p1800 har gått flera varv runt planeten.
För att inte tala om gamla bomullslakan, linnedukar osv osv.
Moderna "underhållsfria fönster" kallas så för att de inte går att underhålla utan måste kastas när de gjort sitt. Gamla fönster tillverkades för att underhållas och höll 200 år.
Kan vi tillverka nästan lika bra saker superbilligt - ja. Men många moderna saker är inte "bättre"
Prova att frontalkrocka en P1800 mot en modern Volvo och jämför vilken förare som blir mest död. Det är inte köttfärsen i P1800:an som går segrande ur den striden...
Jag kör själv en Dodge från 1989 och en Jeep från 1978. Jag är medveten om gamla bilars fördelar, men även väl medveten om deras nackdelar. Komforten och säkerheten är inte på samma planet.
När Ambassadeur kom ut 1952 så var det marknadens dyraste rulle. Jämför att veva en klassisk Ambassadeur med en Calcutta Conquest under belastning så kommer du att känna att de inte är från samma århundrade.
Ambassadeur var bra på 50-talet, den stod sig bra till 80-talet. På 90-talet kunde man fiska gädda med en 50-talsrulle från Abu eller en Shimano Calcutta från 90-talet. Calcutta 250 och 400 var de bästa gäddrullarna på 90-talet, inte Ambassadeur. Och nu ytterligare tre årtionden senare så är Ambassadeur ytterligare tre årtionden inte med i matchen.
Abu hade något bra på gång med Mag-rullarna på 80-talet, Max-rullarna på 90-talet som senare blev Mörrum och Ext. Abu hade något riktigt bra på gång med Eon runt millennieskiftet. Men det var inte vad kunderna ville betala för. Eon lades ner pga dåligt rykte från barnsjukdomar och Max/Mörrum/Ext var i Shimano Calcutta prisklass och där var Shimano Calcutta och Daiwa Luna bättre.
Sen kom Shimano Calcutta TE/Conquest och Daiwa Ryoga/Pluton som var överlägsna, men dyra.
I klassiska Ambassadeurers prisklass kom på 00-talet lågprofilrullar för gäddfiske. Shimano Curado och Daiwa Lexa är bättre rullar till gäddfiske än vad klassiska Ambassadeurer är. De kastar bättre och har bättre ergonomi.
Ska man få prestanda ur en klassisk Ambassadeur så kan man trimma den. Då är man snabbt uppe i Calcutta Conquest-pengar och jag skulle varje gång välja en Conquest hellre. Även om en UT-trimmad Ambassadeur kastar riktigt bra så är kastet bara en liten del av fisket. I invevning och ergonomi så är den dyrare japanska rullen överlägsen.
Mina favoritrullar till gäddfiske är Daiwa Zillion HD och Abu Revo Toro med 4,8:1 i utväxling made in Sydkorea, inte Svängsta. De är på alla tänkbara sätt bättre än en klassisk Ambassadeur, bortsett från att de inte är tillverkade i Sverige.
Om Svängsta hade satsat på annat än fornminnen så skulle kanske Abu vara mer konkurrenskraftiga. Men faktum är att Abu gick dåligt redan på 1970-talet och blev uppköpta av sin amerikanska generalagent Garcia. Garcia i Abu Garcia är inte från Svängsta, det är från USA.
Början på slutet var för 50 år sedan.