2025-07-20, 18:22
Medlem
Sextiopluss avatar
Som bekant flyttas den sista tillverkningen i Svängsta till Polen.

Tidigare har man ett lågprissortiment från Asien.

ABU rullar hamnar nu helt och hållet nere i lågprissortimentet med risk för dålig kvalitet så har ni en Made in Sweden Ambassadeur, Cardinal eller kanske Abumatic så är det bara att gratulera. Även reservdelar till rullar kommer att bli eftertraktade så var uppmärksamma på detta och se till att får rätt betalning om ni säljer.
Citera
2025-07-20, 18:39
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag får medge att jag inte har hållit dem flytande. Jag har inte köpt en ny klassisk svensktillverkad Ambassadeur på över 20 år och de jag har köpt begagnade har fått trimdelar från Sportfiskeboden.

Men det är kanske inte gångbart i dagsläget att tillverka en 70 år gammal produkt och ta betalt för vad moderna konkurrenterna kostar när man inte har utvecklat någonting.

Det finns anledningar till att VW bubbla, PV 444 och Willys Jeep inte tillverkas och säljs längre. Det finns bättre saker idag.

Ambassadeur Beast och Chrome Rocket kostar närmare 4000kr och för strax över 5000kr så kan man köpa en Calcutta Conquest.

En medelmåttig Ambassadeur som 5601 C4 kostar 2600kr. För de pengarna får du en Daiwa Tatula 300 som är en bättre rulle på alla tänkbara sätt.

Det är inte 50-talet längre och gäddfiskare vill ha ergonomiska lågprofilrullar.
Citera
2025-07-20, 19:29
Medlem
svampdamps avatar
Visste inte de hade produktion i Sverige ens en gång. Jag har alltid varit en hängiven köpare till deras reflexspinnare. Men så klart går det inte att bedriva konkurrenskraftig verksamhet i Sverige idag när arbetstagaren prioriterar VAB, lång semester och jobba hemifrån framför allt annat. Nu blir de istället arbetslösa och får vabba vidare på nästa företag.
Senast redigerad av svampdamp 2025-07-20 kl. 19:39.
Citera
2025-07-20, 20:35
Medlem
Blir så med snåla kunder som inte bryr sig o grannarnas jobb och bara köper kinaskräp från biltema och dollarstore osv.

Lägg till svenska löner och skatter,hyror osv så går det inte när kunderna vill att alla ska jobba gratis.
Citera
2025-07-20, 20:39
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Blir så med snåla kunder som inte bryr sig o grannarnas jobb och bara köper kinaskräp från biltema och dollarstore osv.

Lägg till svenska löner och skatter,hyror osv så går det inte när kunderna vill att alla ska jobba gratis.

vet inte vad som är hönan eller ägget. abu har urvattnat sitt varumärke LÄNGE med kinatillverkade rullar. att de nu börjar tillverka multiplikatorrullar utomlands gör nog varken från eller till. ska erkänna att jag inte visste att de fortfarande gjordes i sverige, trots att jag relativt nyligen köpte en
Citera
2025-07-20, 20:46
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Jag får medge att jag inte har hållit dem flytande. Jag har inte köpt en ny klassisk svensktillverkad Ambassadeur på över 20 år och de jag har köpt begagnade har fått trimdelar från Sportfiskeboden.

Men det är kanske inte gångbart i dagsläget att tillverka en 70 år gammal produkt och ta betalt för vad moderna konkurrenterna kostar när man inte har utvecklat någonting.

Det finns anledningar till att VW bubbla, PV 444 och Willys Jeep inte tillverkas och säljs längre. Det finns bättre saker idag.

Ambassadeur Beast och Chrome Rocket kostar närmare 4000kr och för strax över 5000kr så kan man köpa en Calcutta Conquest.

En medelmåttig Ambassadeur som 5601 C4 kostar 2600kr. För de pengarna får du en Daiwa Tatula 300 som är en bättre rulle på alla tänkbara sätt.

Det är inte 50-talet längre och gäddfiskare vill ha ergonomiska lågprofilrullar.
Det där är inte sant. Volvos B18 motor är den bästa dom gjort. en p1800 har gått flera varv runt planeten.

För att inte tala om gamla bomullslakan, linnedukar osv osv.

Moderna "underhållsfria fönster" kallas så för att de inte går att underhålla utan måste kastas när de gjort sitt. Gamla fönster tillverkades för att underhållas och höll 200 år.

Kan vi tillverka nästan lika bra saker superbilligt - ja. Men många moderna saker är inte "bättre"
Citera
2025-07-20, 21:49
Medlem
Aakkes avatar
De importerar allt sen monterar de i Svängsta.
Citera
2025-07-20, 23:02
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det där är inte sant. Volvos B18 motor är den bästa dom gjort. en p1800 har gått flera varv runt planeten.

För att inte tala om gamla bomullslakan, linnedukar osv osv.

Moderna "underhållsfria fönster" kallas så för att de inte går att underhålla utan måste kastas när de gjort sitt. Gamla fönster tillverkades för att underhållas och höll 200 år.

Kan vi tillverka nästan lika bra saker superbilligt - ja. Men många moderna saker är inte "bättre"
Prova att frontalkrocka en P1800 mot en modern Volvo och jämför vilken förare som blir mest död. Det är inte köttfärsen i P1800:an som går segrande ur den striden...

Jag kör själv en Dodge från 1989 och en Jeep från 1978. Jag är medveten om gamla bilars fördelar, men även väl medveten om deras nackdelar. Komforten och säkerheten är inte på samma planet.

När Ambassadeur kom ut 1952 så var det marknadens dyraste rulle. Jämför att veva en klassisk Ambassadeur med en Calcutta Conquest under belastning så kommer du att känna att de inte är från samma århundrade.

Ambassadeur var bra på 50-talet, den stod sig bra till 80-talet. På 90-talet kunde man fiska gädda med en 50-talsrulle från Abu eller en Shimano Calcutta från 90-talet. Calcutta 250 och 400 var de bästa gäddrullarna på 90-talet, inte Ambassadeur. Och nu ytterligare tre årtionden senare så är Ambassadeur ytterligare tre årtionden inte med i matchen.

Abu hade något bra på gång med Mag-rullarna på 80-talet, Max-rullarna på 90-talet som senare blev Mörrum och Ext. Abu hade något riktigt bra på gång med Eon runt millennieskiftet. Men det var inte vad kunderna ville betala för. Eon lades ner pga dåligt rykte från barnsjukdomar och Max/Mörrum/Ext var i Shimano Calcutta prisklass och där var Shimano Calcutta och Daiwa Luna bättre.

Sen kom Shimano Calcutta TE/Conquest och Daiwa Ryoga/Pluton som var överlägsna, men dyra.

I klassiska Ambassadeurers prisklass kom på 00-talet lågprofilrullar för gäddfiske. Shimano Curado och Daiwa Lexa är bättre rullar till gäddfiske än vad klassiska Ambassadeurer är. De kastar bättre och har bättre ergonomi.

Ska man få prestanda ur en klassisk Ambassadeur så kan man trimma den. Då är man snabbt uppe i Calcutta Conquest-pengar och jag skulle varje gång välja en Conquest hellre. Även om en UT-trimmad Ambassadeur kastar riktigt bra så är kastet bara en liten del av fisket. I invevning och ergonomi så är den dyrare japanska rullen överlägsen.

Mina favoritrullar till gäddfiske är Daiwa Zillion HD och Abu Revo Toro med 4,8:1 i utväxling made in Sydkorea, inte Svängsta. De är på alla tänkbara sätt bättre än en klassisk Ambassadeur, bortsett från att de inte är tillverkade i Sverige.

Om Svängsta hade satsat på annat än fornminnen så skulle kanske Abu vara mer konkurrenskraftiga. Men faktum är att Abu gick dåligt redan på 1970-talet och blev uppköpta av sin amerikanska generalagent Garcia. Garcia i Abu Garcia är inte från Svängsta, det är från USA.

Början på slutet var för 50 år sedan.
Citera
2025-07-20, 23:03
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
De importerar allt sen monterar de i Svängsta.
Möjligen Mörrum, men de klassiska Ambassadeurerna tillverkades i Svängsta.
Citera
2025-07-22, 22:25
Medlem
Knegares avatar
En 60 är gammal ambassadeur går fortfarande fint att fiska med, och det är inte ovanligt, hur många Asientillverkade fiskerullar tillverkade idag kommer vi att se vid vattnen år 2085?

Ambassadeur är en gedigen kvalitetsprodukt, en arbetshäst, och sådant är inte gångbart idag, allt som säljs ska ha massor av finesser, helst till ett lågt pris.
Jag köpte ny ambassadeur förra året och den kommer jag behålla för alltid, kommer definitivt inte att köpa en det inte står made in Sweden på.

Idag tillverkas saker som slit och slängprodukter, (gäller inte bara fiskerullar) samtidigt pratas det om miljön.....
Citera
2025-08-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Visste inte de hade produktion i Sverige ens en gång. Jag har alltid varit en hängiven köpare till deras reflexspinnare. Men så klart går det inte att bedriva konkurrenskraftig verksamhet i Sverige idag när arbetstagaren prioriterar VAB, lång semester och jobba hemifrån framför allt annat. Nu blir de istället arbetslösa och får vabba vidare på nästa företag.

Vab kostar inte arbetsgivaren en krona, ditt nöt. Sjukskrivning är värre.
Citera
2025-08-14, 22:47
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vab kostar inte arbetsgivaren en krona, ditt nöt. Sjukskrivning är värre.

VAB innebär väl att bortfall av arbetskraft för arbetsgivaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in