2025-07-20, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Bönder är snåla jävlar men annars rätt hyggligt folk.

Min mormor är tillsammans med en bonde som kunnat vara ganska trevlig men närig. Han äger och har ägt väldigt mycket, har till och med ett bostadsområde i hans efternamn men han aldrig gett min mormor några direkta förmåner vad jag vet mer än att hon fått tak över huvudet osv men hon har fått jobba in sina egna pengar och dom är inte gifta trots att dom har barn ihop och han varit kyrklig. Jag var på besök där för ett tag sedan och hade köpt med bakverk från bageri och då skickade han med mig tillbaka några torra småkakor
Citera
2025-07-20, 16:46
Medlem
neomunaas avatar
Gillar bönder, de är viktiga. Det enda nedvärderande sättet man kanske ser ner på bönder, är väl när man kallar folk "bönder" som ett skälsord. Men då tror jag inte man menar bönder direkt, utan mer löst folk, typ kreti och pleti.
Citera
2025-07-20, 17:00
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag är en gammal bonde.
Och uppväxt på bondgård för över 60 år sedan.
Så jag har varit lång tid i denna branch.

Tycker inte jag känt mig på det viset att någon sett ner på mig, varken nu eller förr.

Men som i alla yrkesgrupper finns det så klart typ några byfånar.
Och kanske dessa gör så att folk i städerna tror att dom representerar vår yrkesgrupp.

Tvärt om så är det ganska ofta folk som berömmer oss för det jobb vi gör.
Många av oss bönder är ganska duktiga på att fixa saker, typ laga fordon och bygga olika byggnader.
Ja, och mycket annat som vi måste kunna för att jobba effektivt.
Citera
2025-07-20, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av figoo
Min mormor är tillsammans med en bonde som kunnat vara ganska trevlig men närig. Han äger och har ägt väldigt mycket, har till och med ett bostadsområde i hans efternamn men han aldrig gett min mormor några direkta förmåner vad jag vet mer än att hon fått tak över huvudet osv men hon har fått jobba in sina egna pengar och dom är inte gifta trots att dom har barn ihop och han varit kyrklig. Jag var på besök där för ett tag sedan och hade köpt med bakverk från bageri och då skickade han med mig tillbaka några torra småkakor
Bytte stål på en skopa åt en bonde och han prutade till förbannelse, försökte bjuda på kaffe & ett storpack chokladflarn som det hade legat en katt i gjorde han också.
Citera
2025-07-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Jag är en gammal bonde.
Och uppväxt på bondgård för över 60 år sedan.
Så jag har varit lång tid i denna branch.

Tycker inte jag känt mig på det viset att någon sett ner på mig, varken nu eller förr.

Men som i alla yrkesgrupper finns det så klart typ några byfånar.
Och kanske dessa gör så att folk i städerna tror att dom representerar vår yrkesgrupp.

Tvärt om så är det ganska ofta folk som berömmer oss för det jobb vi gör.
Många av oss bönder är ganska duktiga på att fixa saker, typ laga fordon och bygga olika byggnader.
Ja, och mycket annat som vi måste kunna för att jobba effektivt.
Jag skulle önska att ni i alla fall grovrengjorde bajsspridare innan ni lämpar av den utanför verkstaden. Att behöva slipa bort bajs inför reparationer är inte ens kul första gången. Men ni gör ett bra jobb, helt klart. Jag köper bara lokalproducerat ska du veta.
Citera
2025-07-20, 17:05
Medlem
28-120s avatar
Det är väl bara folk från de större städerna med bristande förståelse som ser ner på bönderna. Antagligen för att de inte förstår bättre. Man tror att bönder är dumma och okunniga medan verkligheten är raka motsatsen. För att vara bonde måste du ha mycket kunskaper inom många områden. Du ska kunna köra och underhålla maskiner. Går traktorn sönder är man ofta sin egen mekaniker. Du ska ha breda kunskaper om natur och djurhållning. Kunskaper inom ekonomi och bokföring behövs. Du måste vara driven och arbetsam då du är din egen arbetsgivare. Du ska också vara inställd på att du nästan aldrig kan ta helt ledigt från jobbet.

Man tror också att bönder är rika och snåla. Till viss del stämmer det kanske att många bönder kan anses vara rika, men alla pengarna är bundna i gården och maskiner. Det är inte åtkomliga pengar med mindre än att gården måste säljas. Det finns ett talesätt som säger att bönder lever fattiga men dör rika. Det stämmer nog bra in på många och förklarar också varför de behöver hålla i sina pengar.
Citera
2025-07-20, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
men alla pengarna är bundna i gården och maskiner

Vissa äger och säljer mark också
Citera
2025-07-20, 17:26
Moderator
Nospheratus avatar
Det beror väl på vad man lägger för betydelse i ordet. Antingen menar man ett bonnigt beteende eller så menar man en faktiskt bonde. Det är skillnad. Lite som vi svenskar använder ordet turk. Vilket kan betyda invandrare från vilket land som helst i Mellanöstern. Men kan också betyda en person som faktiskt är från Turkiet.

Bonnigt beteende i en storstad orsakar onödigt trassel. Och det är därför stadsbor kan ha nedlåtande åsikter om det. Exempelvis att hålla på och hävda sig i trafiken, och vägra släppa in andra i filen. Eftersom det tydligen är någon jävla kränkning att svänga in framför någon i glesbygden. Eller insistera på att man minsann ska hälsa på alla jävlar du råkar se när du knallar längs Sveavägen i Stockholm.

Det innebär inte att stadsbor ser ned på lantbrukare. Det är väl jättebra att det finns folk som ser till att det finns kött och rapsolja i butikerna. Och så vitt stadsbor anbelangar får folk i glesbygden hålla på och hävda sig i trafiken hur mycket de vill. Om de håller sig till att göra det där.
Citera
2025-07-20, 17:27
Avslutad
Kanske kan vara så att vissa stadsbor (där dom flesta bor i nuläget) ser ner på personer boendes på landet mer än bönder och att dom kanske tycker att dom är skitiga eller liknande jämfört med storstadsmiljön som många gånger är fixerad vid yta och följer influencers som säger att det ska vara på ett visst sätt
Senast redigerad av figoo 2025-07-20 kl. 17:29.
Citera
2025-07-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Ja varför? Bönderna är ju viktiga och är ju nödvändiga för vår livsmedelsproduktion.
Absolut!
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vilka klarar sig bäst när det blir krig? Jo bönderna, eftersom de är självförsörjande.
Nja Diesel och konstgödsel gör de inte själva.
Diesel går väl att ersätta med RME men finns inte i kvantitet så det räcker.
Konstgödsel går ju att ersätta med biogödsel (ko/häst osv.) men inte det i tillräcklig mängd.
Citera
2025-07-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Bönder är snåla jävlar men annars rätt hyggligt folk.

Varför är just bönder så snåla?
Citera
2025-07-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Varför är just bönder så snåla?
För att de måste...
De har hög kapitalkostnad och låg marginal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in