Citat:
Ursprungligen postat av
Juli14
Har gjort några resor via Vietnam-Cambodja,Cambodja-Vietnam Cambodja-Thailand, Singapore-Malaysia
Alla gjorts för 10-15 år sedan, den enda som var smidig var Singapore-Malaysia då man satt kvar i bussen över och bara lämnade sitt pass till Värdinnan på bussen som fixade allt på typ 30 minuter,
Vietnam-Cambodja var det rätt korrupt, var tvungna att visa det gula vaccinkortet, annars kostade det typ $5 ,
Är inne på ta Bussen från Phnom Penh till Ho Chi Minh i Januari,någon som gjort denna resa nyligen, och hur fungerade allt ,smidigt eller fortfarande lite av korrupt?
Krossade gränsen mellan Thailand och Cambodja runt 15 år sedan. Allt var ett helvete. Jag var tvungen att växla pengar vid en marknad nära passagen för bussföraren jag åkte med dit. Under tiden passade några gamla kärringar på att dra iväg med min stora väska över gränsen o försvinna i tomma intet. Jag tog sats o sprang givetvis då jag reste ensam och alla exakt alla mina värdesaker fanns i väskan förutom passet som jag tur nog hade på mig. Jag blir nerbrottad av ett gäng militärer när jag springer för o komma ifatt dem. Mer eller mindre sönderslagen. Efter mkt om o men några timmar senare tack vare en god samarit till cambodjan som hjälpte mig fick jag krossa gränsen.
3-4 Km fram vid ett lunchställe står kärringarna med min väska. När Jag kommer fram o vill ta den så får jag inte ens ta den utan att dem får hittelön. 50 dollar. Helt jävla sinnesjukt. Det var starten på helvetet. Taxifärden mellan ankor wat och phenom phen är dem 10 värsta timmarna jag upplevt i livet. Kidnappad. Utpressad på pengar. Ingen mat ingen vatten. Cambodja är inte thailand. Res inte ensam för vad du en gör.