2025-07-16, 19:11
Medlem
Har gjort några resor via Vietnam-Cambodja,Cambodja-Vietnam Cambodja-Thailand, Singapore-Malaysia
Alla gjorts för 10-15 år sedan, den enda som var smidig var Singapore-Malaysia då man satt kvar i bussen över och bara lämnade sitt pass till Värdinnan på bussen som fixade allt på typ 30 minuter,
Vietnam-Cambodja var det rätt korrupt, var tvungna att visa det gula vaccinkortet, annars kostade det typ $5 ,
Är inne på ta Bussen från Phnom Penh till Ho Chi Minh i Januari,någon som gjort denna resa nyligen, och hur fungerade allt ,smidigt eller fortfarande lite av korrupt?
Citera
2025-07-16, 19:58
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Har gjort några resor via Vietnam-Cambodja,Cambodja-Vietnam Cambodja-Thailand, Singapore-Malaysia
Alla gjorts för 10-15 år sedan, den enda som var smidig var Singapore-Malaysia då man satt kvar i bussen över och bara lämnade sitt pass till Värdinnan på bussen som fixade allt på typ 30 minuter,
Vietnam-Cambodja var det rätt korrupt, var tvungna att visa det gula vaccinkortet, annars kostade det typ $5 ,
Är inne på ta Bussen från Phnom Penh till Ho Chi Minh i Januari,någon som gjort denna resa nyligen, och hur fungerade allt ,smidigt eller fortfarande lite av korrupt?

Krossade gränsen mellan Thailand och Cambodja runt 15 år sedan. Allt var ett helvete. Jag var tvungen att växla pengar vid en marknad nära passagen för bussföraren jag åkte med dit. Under tiden passade några gamla kärringar på att dra iväg med min stora väska över gränsen o försvinna i tomma intet. Jag tog sats o sprang givetvis då jag reste ensam och alla exakt alla mina värdesaker fanns i väskan förutom passet som jag tur nog hade på mig. Jag blir nerbrottad av ett gäng militärer när jag springer för o komma ifatt dem. Mer eller mindre sönderslagen. Efter mkt om o men några timmar senare tack vare en god samarit till cambodjan som hjälpte mig fick jag krossa gränsen.

3-4 Km fram vid ett lunchställe står kärringarna med min väska. När Jag kommer fram o vill ta den så får jag inte ens ta den utan att dem får hittelön. 50 dollar. Helt jävla sinnesjukt. Det var starten på helvetet. Taxifärden mellan ankor wat och phenom phen är dem 10 värsta timmarna jag upplevt i livet. Kidnappad. Utpressad på pengar. Ingen mat ingen vatten. Cambodja är inte thailand. Res inte ensam för vad du en gör.
Citera
2025-07-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
5 dollar. Korrupt? Vad kostade flygbiljetten till Asien?
Hur svårt på en skala att svara på en rätt enkel fråga, istället svara med en korkad fråga , Du är anmäld för trams of topic ,så hoppas du får en Varning,men gissar du är Ängel här på forumet som ingen rör?
Citera
2025-07-16, 23:24
Medlem
Gränsövergången Kambodja-Vietnam är okej. Jag har dock bara passerat mot Vietnam och inte andra hållet. Vietnameserna är betydligt mycket mer seriösa.
Thailand-Kambodja är helt klart värre. Scam efter scam. Hur som helst måste man vara påläst om scams innan man åker till respektive land/gräns. Som någon poängterade i tidigare inlägg bör man inte ge sin väska till de som påstår att de ska bära den för dig över gränsen. Det gäller dock Thailand-Kambodja gränsen och är en välkänd scam som kan undvikas om man bemödar sig att läsa på 10 minuter via Google. Vid Kambodja-Vietnam såg jag ingenting skumt, kändes som sagt seriöst. Du visar pass och går vidare till bussen till Ho Chi Minh.
Citera
2025-07-29, 15:24
Medlem
Det är förvisso tjugo år sedan, men jag köpte en resa på Sinh café i Sai Gon som innebar 11 mil buss, båt på Mekong med lunch, 14 mil buss, enkelrum på hotell med AC, bad, TV och balkong, båt till gränsen (på den köpte vi kambodjaskt visum), gick över gränsen, båt på Mekong och en timmes bussresa till Phnom Penh. Kostnad US$ 30.- med enkelrumstillägg.

Hade heller inte problem på kambodjansk-thaländska gränsen, som jag gick över, efter att ha tagit båt från Sihanoukville och taxi till gränsen.
Senast redigerad av Thraelaburgh 2025-07-29 kl. 15:26.
Citera
2025-07-29, 21:27
Medlem
Bbobis avatar
Inga problem alls idag.

Vill du att det ska gå extra smidigt kan du ta tex Danh Danh bus som kör mellan PP och HCM.

Dom tar hand om pass och visum på Kambodjas sida beroende på vilket håll du färdas så du inte behöver göra något mer än att ge passet till immigration snubben när du kliver av bussen så han kan verifiera att det är du + pengar om du vill ha visa on arrival. Dom fyller tom i arrival card åt dig.

Gå sedan till Vietnams immigration och vänta så ropar dom ditt namn när du fått stämpeln, du tar ditt pass och passerar in i Vietnam samt kliver på bussen igen. Inga extra pengar behöver ges. Servicen ingår i bussbiljetten.

Färdas du med Danh Danh från Vietnam till Kambodja behöver du inte ens vänta vid gränsen. Alla hoppar på bussen igen så kör dom in er till en restaurang innanför Kambodjas gräns där ni kan äta/dricka medan ni väntar på era visum/pass.
Senast redigerad av Bbobi 2025-07-29 kl. 21:34.
Citera
2025-07-31, 21:03
Medlem
Tack för alla Tips, tog dock den enkla , flyg ,kostade inte så jä*la mycket ändå mm
Men i alla fulla fall thanks!
Citera
2025-08-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14

Har du ett EU Pass kommer det gå smärtfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in