2025-07-16, 10:49
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar

Hitster är musikspelet som tar dig med på en tidsresa genom över 100 år av hits. Turas om att gissa när låtarna släpptes och samla poäng för att bli den ultimata Hitster-mästaren.

Med hjälp av QR-koder skannar man fram låtar från Spotify och ska sen lägga låtarna i tidsordning. Bonus om man kan artist och titel.

Jag älskar musik. Så när jag läst inlägg och reklam om att spelet ska vara en stor succé och ett jätteroligt spel var det ett självklart köp inför sommaren.
Men såå roligt var det ju inte.
Att gissa låtar är kul och det är kända och väl utvalda låtar utspridda över stor tidsålder. Men dels var det enormt buggit, fel låtar spelas upp eller så startar samma låt flera gånger (speltillverkarna har gått ut och skyller på uppdatering från Spotify...).
Men sen saknar jag regler för hur länge man får lyssna på en låt. Om alla ska höra en hel låt innan man ger ditt svar blir det segt.
Och sen hade jag gärna sett nåt om att man kan få bonus för att gissa rätt låt snabbt tex på intro.
Antalet låtar som ingår spelade också igenom ganska fort, och man vill ju inte gissa på samma låtar igen.
Här kan man köpa uppgraderingar i olika kategorier (tex filmmusik osv) och det tjänar dom så klart pengar på (smart av dom) men jag hade hellre sett att det gick att få nya låtar direkt i Spotify på något sätt istället för att köpa nya kort.
Ännu en sak som jag stör mig lite på är hur man behöver skicka runt telefonen, speciellt om man är två eftersom den som ska gissa inte ska se vad det är som spelas. Där borde man kunna gjort appen bättre tex med att inte visa svaret innan man klickat på en knapp typ "se svaret", men då det är i Spotify det spelas blir det kanske svårt.
Och man måste hela tiden "bläddra" mellan spelapp och Spotify för varje ny låt (för kamera till QR-koden och låtarna som spelas).
För ett spel för ca 300kr kunde appen, funktionerna samt reglerna om hur det ska spelas varit bättre.

Det är dock ett kul sätt att umgås. Att spela spel, lyssna på musik och gissa låtar.

Hur spelar ni andra och vad tycker ni om spelet?
Citera
2025-07-16, 11:00
Medlem
HBTKuks avatar
Som om man inte får nog av musikquiz som det är. Man kan snart inte gå nånstans utan att behöva spela ett quiz.

Blev så illa tvungen att testa på julafton. Var ganska trist tyckte jag, dessutom dumt att man behöver en app eller vad det är för att spela.
Citera
2025-07-16, 11:15
Medlem
Tycker att det är ganska kul, men årtal osv stämmer inte alltid.
Låtar som ligger på samlingsskivor, samt re-mastrade låtar och dylikt blir ofta fel.
Du vet om att det finns expansioner också?
Citera
2025-07-16, 11:23
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Som om man inte får nog av musikquiz som det är. Man kan snart inte gå nånstans utan att behöva spela ett quiz.

Blev så illa tvungen att testa på julafton. Var ganska trist tyckte jag, dessutom dumt att man behöver en app eller vad det är för att spela.
Ja det har blivit väldigt populärt med musikquiz.
Jag tycker det är kul. Kanske för att jag har ganska bra koll på musik men förstår om alla inte gillar det.

Jag tycker att det kunde vara mer funktioner i appen, om det ska vara en app. Annars kunde dom gjort spelet utan app.
Man kan ju skanna koderna direkt med mobilens kamera också.

Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Tycker att det är ganska kul, men årtal osv stämmer inte alltid.
Låtar som ligger på samlingsskivor, samt re-mastrade låtar och dylikt blir ofta fel.
Du vet om att det finns expansioner också?
Märkte också det. Och att alla låtar ska vara från originalet, första släppta stämmer inte alltid heller.
Sen tyckte jag att det var märkligt att regeln om när man får samma årtal på 2 låtar att det då är nör det är släppta som gäller. Logiskt egentligen då det är vad hela spelet går ut på men det gör att man behöver googla själv då det sällan stämmer i Spotify, just pga att låtar plockas från samlingsskivor osv.

Expansionerna har jag koll på. Kallade dom Uppgraderingar I min text. Om vi pratar om samma sak.
Citera
2025-07-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink

Hitster är musikspelet som tar dig med på en tidsresa genom över 100 år av hits. Turas om att gissa när låtarna släpptes och samla poäng för att bli den ultimata Hitster-mästaren.

Med hjälp av QR-koder skannar man fram låtar från Spotify och ska sen lägga låtarna i tidsordning. Bonus om man kan artist och titel.

Jag älskar musik. Så när jag läst inlägg och reklam om att spelet ska vara en stor succé och ett jätteroligt spel var det ett självklart köp inför sommaren.
Men såå roligt var det ju inte.
Att gissa låtar är kul och det är kända och väl utvalda låtar utspridda över stor tidsålder. Men dels var det enormt buggit, fel låtar spelas upp eller så startar samma låt flera gånger (speltillverkarna har gått ut och skyller på uppdatering från Spotify...).
Men sen saknar jag regler för hur länge man får lyssna på en låt. Om alla ska höra en hel låt innan man ger ditt svar blir det segt.
Och sen hade jag gärna sett nåt om att man kan få bonus för att gissa rätt låt snabbt tex på intro.
Antalet låtar som ingår spelade också igenom ganska fort, och man vill ju inte gissa på samma låtar igen.
Här kan man köpa uppgraderingar i olika kategorier (tex filmmusik osv) och det tjänar dom så klart pengar på (smart av dom) men jag hade hellre sett att det gick att få nya låtar direkt i Spotify på något sätt istället för att köpa nya kort.
Ännu en sak som jag stör mig lite på är hur man behöver skicka runt telefonen, speciellt om man är två eftersom den som ska gissa inte ska se vad det är som spelas. Där borde man kunna gjort appen bättre tex med att inte visa svaret innan man klickat på en knapp typ "se svaret", men då det är i Spotify det spelas blir det kanske svårt.
Och man måste hela tiden "bläddra" mellan spelapp och Spotify för varje ny låt (för kamera till QR-koden och låtarna som spelas).
För ett spel för ca 300kr kunde appen, funktionerna samt reglerna om hur det ska spelas varit bättre.

Det är dock ett kul sätt att umgås. Att spela spel, lyssna på musik och gissa låtar.

Hur spelar ni andra och vad tycker ni om spelet?

Hitster Rock är vansinnigt kul.
Citera
2025-07-16, 11:43
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0rdYpsilon
Hitster Rock är vansinnigt kul.
Antar att det är samma sätt att spela men med enbart rock musik?
Vad räknar dom som rock?
Little Richard, Beatles, U2... Iron Maiden, Nirvana?
Rock kan va enorm stor kategori vilket är kul så hoppas den inte är för liten i spelet.
Citera
2025-07-16, 12:22
Medlem
Citat:
Antar att det är samma sätt att spela men med enbart rock musik?
Vad räknar dom som rock?
Little Richard, Beatles, U2... Iron Maiden, Nirvana?
Rock kan va enorm stor kategori vilket är kul så hoppas den inte är för liten i spelet.

Ja det stämmer.

Väldigt blandade låtar och genrer. Allt från Queen till Slipknot och allt där emellan.
Citera
2025-07-16, 13:57
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0rdYpsilon
Ja det stämmer.

Väldigt blandade låtar och genrer. Allt från Queen till Slipknot och allt där emellan.
De rocklåtar som finns i vanliga spelet är säkert med idé expansionen för rock också. Annars hade man ju bara kunnat blanda allt också och bara få lite mer rock.
Citera
2025-07-16, 17:05
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
De rocklåtar som finns i vanliga spelet är säkert med idé expansionen för rock också. Annars hade man ju bara kunnat blanda allt också och bara få lite mer rock.
Det är ju en del av tanken att man faktiskt ska kunna göra. Likaväl som att man kan lägga bort låtar åt sidan som folk hatar.
Citera
2025-07-16, 20:18
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är ju en del av tanken att man faktiskt ska kunna göra. Likaväl som att man kan lägga bort låtar åt sidan som folk hatar.
Jag lägger ju bort dom man spelat men sitter inte och kollar igenom allt innan. Att välja bort låtar känns dumt, då förbrukar man ju spelet ännu fortare och man vet ju aldrig vem som får dom dåliga låtarna.
Det är ju ett spel, inte en partylista 😁
Citera
2025-07-16, 20:33
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag lägger ju bort dom man spelat men sitter inte och kollar igenom allt innan. Att välja bort låtar känns dumt, då förbrukar man ju spelet ännu fortare och man vet ju aldrig vem som får dom dåliga låtarna.
Det är ju ett spel, inte en partylista 😁
Du får göra precis som du vill. Hitta på egna regler också vilket är ganska vanligt. Det är ju mer tänkt som en kul sällskapspryl. Snarare än att det är ett seriöst tävlingsinriktat spel likt schack eller poker.

En del kör ju med att den som kan gissa låten först vinner kortet. Så jadå, vissa lägger undan kort (det är ju bara lägga just de i byrålådan, inget du måste göra varje omgång). Andra blandar med andra editions. Och vissa hittar på egna regler.
Citera
2025-12-09, 21:04
Medlem
Man kan ju också skapa ett eget "Hitster" med sina egna låtar genom följande sida: qrsong.io
Ange bara en URL till en valfri Spotify-lista, designa korten och beställ hem.

Eller välj en färdig lista som dom redan skapat så som denna:Spel-listor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in