Hitster är musikspelet som tar dig med på en tidsresa genom över 100 år av hits. Turas om att gissa när låtarna släpptes och samla poäng för att bli den ultimata Hitster-mästaren.
Med hjälp av QR-koder skannar man fram låtar från Spotify och ska sen lägga låtarna i tidsordning. Bonus om man kan artist och titel.
Jag älskar musik. Så när jag läst inlägg och reklam om att spelet ska vara en stor succé och ett jätteroligt spel var det ett självklart köp inför sommaren.
Men såå roligt var det ju inte.
Att gissa låtar är kul och det är kända och väl utvalda låtar utspridda över stor tidsålder. Men dels var det enormt buggit, fel låtar spelas upp eller så startar samma låt flera gånger (speltillverkarna har gått ut och skyller på uppdatering från Spotify...).
Men sen saknar jag regler för hur länge man får lyssna på en låt. Om alla ska höra en hel låt innan man ger ditt svar blir det segt.
Och sen hade jag gärna sett nåt om att man kan få bonus för att gissa rätt låt snabbt tex på intro.
Antalet låtar som ingår spelade också igenom ganska fort, och man vill ju inte gissa på samma låtar igen.
Här kan man köpa uppgraderingar i olika kategorier (tex filmmusik osv) och det tjänar dom så klart pengar på (smart av dom) men jag hade hellre sett att det gick att få nya låtar direkt i Spotify på något sätt istället för att köpa nya kort.
Ännu en sak som jag stör mig lite på är hur man behöver skicka runt telefonen, speciellt om man är två eftersom den som ska gissa inte ska se vad det är som spelas. Där borde man kunna gjort appen bättre tex med att inte visa svaret innan man klickat på en knapp typ "se svaret", men då det är i Spotify det spelas blir det kanske svårt.
Och man måste hela tiden "bläddra" mellan spelapp och Spotify för varje ny låt (för kamera till QR-koden och låtarna som spelas).
För ett spel för ca 300kr kunde appen, funktionerna samt reglerna om hur det ska spelas varit bättre.
Det är dock ett kul sätt att umgås. Att spela spel, lyssna på musik och gissa låtar.
Hur spelar ni andra och vad tycker ni om spelet?