2025-07-16, 07:48
Medlem
psykadelikatessens avatar
Bli Absurdist istllet, det r mycket roligare;
Livet har ingen mening, drfr fr du skapa din egen mening! Det r ju ganska fantastiskt, faktiskt
Citera
2025-07-16, 07:52
Medlem
Jag tycker samma sak. Dock anser jag inte vrlden ndvndigtvis ond, eller att den vill mig illa. Jag anser bara att allt r fundamentalt meningslst.
Citera
2025-07-16, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Vad betyder Nihilist -
"Livet har ingen frutbestmd mening.

Det finns inget "strre syfte" som universum eller Gud har skapat fr oss."

"Det finns inga absoluta rtt eller fel alla moraliska vrden r konstruerade av kulturer, religioner eller samhllen."

"Om man brjar ifrgastta allt tro, traditioner, etik kan man till slut knna att inget spelar ngon roll."

Med andra ord inget du gr i detta livet spelar ngot roll, du kommer att d i slutet av filmen, och vad du lyckades uppn innan det spelar inte ngon roll..

S varfr ens frska i ett samhlle som enbart vill frgra dig, vad r syftet, vad finns det fr mening?

Varfr blev jag ens fdd till detta livet som bara vill mig ont? Eller dig fr den delen?

Den enda meningen med livet r att d, och nr du vl har kommit till det s r allt nd borta s vad ska man strva efter? Att leva ett kul/framgngsrikt liv, fr vad? Du kan tjna 100000/mnad med ngot du hatar att gra, men nd d imorgon.

Visst d kommer ju ni argumentera att ja det r bttre att leva bra nu n att leva smre.

Sant, men nr man dr s spelar ju det nd ingen roll, typ ingen vann..

Ja, jag r en existentiell nihilist dr jag anser att det enda mlet r att frska skapa s mycket p egen hand som det hinns med.
Arbete ger frihet, med arbete menar jag inte lneslaveriet. Jag menar skapande egenvrdet samt ens karaktr
Citera
2025-07-16, 08:23
Medlem
Antinats avatar
Citat:
Jag vet att det finns en verhet i denna vrlden som bara vill oss i "Pbeln" ont, har du inte mrkt det?

Jag vet att de sprayar himmelen med vad det nu r och den blir som en vit dimma..

Jag vet att denna klimat "kris" r phittad fr att f oss alla att m smre.

Jag vet att denna immigrationen som sker i hela Europa kommer att leda till ett rent helvete.

Jag tror att kriget i Ukraina kommer att leda till utplning av planeten, vilket r ngot jag vlkomnar..

"Eliten" har ju bara makten fr att 99,99% av alla mnniskor r fega krk.

Jag hyllade i ett par andra trdar den nu avlidne Lars Widerstrm fr att han ddade en snut som kom fr att frihetsberva honom. T.o.m. hr dr man ltsas vara ngot slags rebellforum hatar de flesta mig fr de inlggen, fast snuten finns till bara fr att hlla dem kuvade. Ingen p det hr forumet tillhr "eliten" s varfr tycker de synd om en oskadliggjord snutjvel. Snuten r vanliga mnniskors fiende.

"Eliten" dr ocks, precis som vi andra. Oddlighet finns inte.
Citera
2025-07-16, 08:25
Medlem
Antinats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MATochLIVSMEDEL
Nr du r dd spelar det ingen roll. Men du r lever nu. Men din logik kan du ju lika grna ta livet av dig nu.

Det r givetvis det bsta, men det krver oerhrd viljestyrka.
Citera
2025-07-16, 08:40
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Vad betyder Nihilist -

"Det finns inga absoluta rtt eller fel alla moraliska vrden r konstruerade av kulturer, religioner eller samhllen."

"Om man brjar ifrgastta allt tro, traditioner, etik kan man till slut knna att inget spelar ngon roll."

Med andra ord inget du gr i detta livet spelar ngot roll, du kommer att d i slutet av filmen, och vad du lyckades uppn innan det spelar inte ngon roll..

S varfr ens frska i ett samhlle som enbart vill frgra dig, vad r syftet, vad finns det fr mening?

Varfr blev jag ens fdd till detta livet som bara vill mig ont? Eller dig fr den delen?

Den enda meningen med livet r att d, och nr du vl har kommit till det s r allt nd borta s vad ska man strva efter? Att leva ett kul/framgngsrikt liv, fr vad? Du kan tjna 100000/mnad med ngot du hatar att gra, men nd d imorgon.

Visst d kommer ju ni argumentera att ja det r bttre att leva bra nu n att leva smre.

Nej verkligen inte eftersom det jag upplever som min identitet r helt och hllet beroende av andra mnniskor.

De mnniskorna som jag mtt i det frgngna, r en del av mitt liv i nuet som r det enda som existerar, och ven om jag inte mtt dem n kommer de vara en del av mitt liv nr jag mter dem i framtiden.

Det fldet mellan mnniskor r vad som skapar vr identitet och r ngot som pgr hela tiden. Jag skapar dem, de skapar mig.

Vidare s tror jag iofs inte p rtt och fel heller, det gr mig knappast till en nihilist eller vrderelativist, jag tror p trnat och otrnat sinne.

Det otrnade sinnet r det som r upphov till mnga av de negativa konsekvenser som existerar i vrlden.

Det r imho bra att frst de hr sakerna kring det egna jaget och drfr brja trna sig.

Att sknka sig sjlv mening r en stor utmaning som r vrdig oss mnniskor.

Skapelsen ber oss tnkande varelser om hjlp att skapa, det r vr plikt att hrsamma.

Buddha visar vgen.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-07-16 kl. 08:43.
Citera
2025-07-16, 09:12
Medlem
Du har s lnge du lever bokstavligt talat inget annat val n att frska leva ett s trivsamt liv som mjligt. ven de som har gett upp gr detta oavsett om de r medvetna om det eller inte.

Det enda som motiverar en handling, hur liten den n m vara, r nmligen behovet av frhjd levnadsstandard. Det r det enda syftet med ngonting vi gr.

Det finns allts bara tv stt att leva sitt liv p. Att strva efter lycka p ett effektivt stt, och att strva efter lycka p ett ineffektivt stt. Och det r bara de som inte frstr bttre som vljer det andra alternativet.
Citera
2025-07-16, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Du har s lnge du lever bokstavligt talat inget annat val n att frska leva ett s trivsamt liv som mjligt. ven de som har gett upp gr detta oavsett om de r medvetna om det eller inte.

Det enda som motiverar en handling, hur liten den n m vara, r nmligen behovet av frhjd levnadsstandard. Det r det enda syftet med ngonting vi gr.

Det finns allts bara tv stt att leva sitt liv p. Att strva efter lycka p ett effektivt stt, och att strva efter lycka p ett ineffektivt stt. Och det r bara de som inte frstr bttre som vljer det andra alternativet.

Man kan sga att dden r en befrielse fr alla mnniskor men det r bara ett ftal av oss som frstr detta. Att tillfredsstlla sina behov har alltid bara en kortsiktig effekt och dden avbryter detta beroende som alla mnniskor lider av.
Citera
2025-07-16, 10:34
Medlem
Blaskas avatar
Mycket av det du sger hller jag med om. Men jag lskar livet. Att knulla r sknt och ta god mat r gott. Se och gra nya saker r nice. Att prata med andra mnniskor r kul. Bara fr att livet kanske inte har ngon mening behver det inte sakna innehll. Om ingenting spelar ngon roll r du ju fri att gra precis vad du vill, inte bara ge upp.
Citera
2025-07-16, 10:34
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Allting r s meningslst och obetydligt att TS startar en trd om det p flashback fr att diskutera med andra..? D verkar det ju finnas mening trots allt...
Citera
2025-07-16, 10:58
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Vad betyder Nihilist -

Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
Vet en snubbe som har sju bilar och r mycket stolt fr det. En arrogant snubbe. Han vinner. Flest kylskp i graven vinner. Med denna metrik.

Men meningen med livet r vad man sjlv definierar den som, och den varar under det nanogonblick som existensen varar. Carpe diem.
Jag r nihilist men som boende p landet har jag alltid stllts i relation till min far och farfar, och mina barn till mig och mina frldrar. Och s lnge ngon minns mig spelar jag tminstone ngon roll. I vrigt r jag nihilist.
Citera
2025-07-16, 11:03
Medlem
Citat:
Vad betyder Nihilist -

Dom styrandes vta drm r att alla blir nihilister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in