Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
Vad betyder Nihilist -
"Livet har ingen frutbestmd mening.
Det finns inget "strre syfte" som universum eller Gud har skapat fr oss."
"Det finns inga absoluta rtt eller fel alla moraliska vrden r konstruerade av kulturer, religioner eller samhllen."
"Om man brjar ifrgastta allt tro, traditioner, etik kan man till slut knna att inget spelar ngon roll."
Med andra ord inget du gr i detta livet spelar ngot roll, du kommer att d i slutet av filmen, och vad du lyckades uppn innan det spelar inte ngon roll..
S varfr ens frska i ett samhlle som enbart vill frgra dig, vad r syftet, vad finns det fr mening?
Varfr blev jag ens fdd till detta livet som bara vill mig ont? Eller dig fr den delen?
Den enda meningen med livet r att d, och nr du vl har kommit till det s r allt nd borta s vad ska man strva efter? Att leva ett kul/framgngsrikt liv, fr vad? Du kan tjna 100000/mnad med ngot du hatar att gra, men nd d imorgon.
Visst d kommer ju ni argumentera att ja det r bttre att leva bra nu n att leva smre.
Sant, men nr man dr s spelar ju det nd ingen roll, typ ingen vann..
Nej verkligen inte eftersom det jag upplever som min identitet r helt och hllet beroende av andra mnniskor.
De mnniskorna som jag mtt i det frgngna, r en del av mitt liv i nuet som r det enda som existerar, och ven om jag inte mtt dem n kommer de vara en del av mitt liv nr jag mter dem i framtiden.
Det fldet mellan mnniskor r vad som skapar vr identitet och r ngot som pgr hela tiden. Jag skapar dem, de skapar mig.
Vidare s tror jag iofs inte p rtt och fel heller, det gr mig knappast till en nihilist eller vrderelativist, jag tror p trnat och otrnat sinne.
Det otrnade sinnet r det som r upphov till mnga av de negativa konsekvenser som existerar i vrlden.
Det r imho bra att frst de hr sakerna kring det egna jaget och drfr brja trna sig.
Att sknka sig sjlv mening r en stor utmaning som r vrdig oss mnniskor.
Skapelsen ber oss tnkande varelser om hjlp att skapa, det r vr plikt att hrsamma.
Buddha visar vgen.