2025-07-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Goddagens, jag tänkte höra om det finns fler än jag här på Flashback som ägnar sig åt denna tidsförödande hobby. Ja, för tid tar det, det kan jag lova er.

Ni som sysslar med det, har sysslat med det, kanske fundrar på att syssla med det - några frågor.

Vilka slags stenar föredrar ni att trumla?
Vilka stenar vill ni trumla?
Vad har ni för syfte med de färdigtrumlade stenarna?

För c:a 15 år sedan fick jag en stentrumlare i födelsedagspresent, då jag samlat på mig en hel del sten från alla mina stenutflykter, plus alla midsomrar jag spenderat i Lysekil. Det blev några trumlingar i början, första blev riktigt bra med blanka fina stenar, mestadels bergkristaller. Men sen hände livet och trumlaren blev stående. Sen när jag väl hittade den i förrådet igen och ville börja med att trumla igen, ja då drog elpriserna iväg så pass att man knappt vågade tända lyset när man gick på dass mitt i natten. Men nu under första halvåret 2025 så har jag börjat köra igång igen.

Bergkristaller (det mesta är trasigt, men de blir avrundade och fina i trumlingen), från Blåkulleberg ovanför Smedjebacken/Ludvka, Dalarna, Vanlig vit kvarts från Hedekas utanför Munkedal, Flinta från Lysekil. En del granater från Gåsgruvan, Filipstad (bara smått, smått som går med som extra fyllnad och slipmedel).

Tyvärr har jag även en tunn plånbok så det där med att köpa nytt slipmedel Kiselkarbid - olika kornstorlekar - är tyvärr inte möjligt för mig, så jag har börjat experimentera med en del annat. Som t.ex.
* Sligsand från en gammal sligdamm utanför Nora där jag bor, väldigt fin sand som i det närmaste fungerar som polermedel.
* Helt vanlig sandlådesand - ganska grovkornigt och kvartshaltigt och det rundar av ganska bra.

Ni som har stentrumlare, har ni testat olika trumlingsmaterial, vilka i så fall?

Det bästa med sommaren 2025 var när jag frågade i en lokal grupp om det fanns att köpa slipmedel till stentrumlare så jag kunde gynna lokalhandeln - så fick jag ett PM från en person om att jag kunde få hennes lager med slipmedel men även maskin (!!!) Helt gratis, jag trodde knappt det var sant. Men jo, det var sant. Så nu har jag två trumlare som går i min trollkoja - ja, i min lilla etta - står på brudkistan i hallen - nej, det låter inte så mycket som man skulle kunna tro. Man vänjer sig, det är bara vid den första omgången när stenarna är lite större och inte så avrundade ännu, då låter det. Sen blir det som ett vitt ljud.

Jag föredrar kvarts, bergkristaller och flinta för att trumla, men testar allt möjligt. Faktiskt långt innan jag fick min födelsedagstrumlare så hade jag köpt mig råa bitar av ametist, amazonit och krysokolla (men denna blir svår tror jag för den är inte så hård runt 5 i Mohs hårdhetsskala tror jag).

Som det stentokiga fruntimmer jag är så kommer det mesta av det som blir lyckat gå till smycken, hängsmycken. Blingbling vet ni.

Nu har jag fått skriva av mig lite om min stentokiga hobby. Som sagt finns det fler stentokiga människor här på Flashback?

Många sommarhälsningar
Trollmia

Rolig hobby!

Jag älskar sten och geologi mm men undrar om det verkligen är en hobby värd att utöva i Sverige?

Var i så fall?

Hittar man något "värdefullt" tillfaller det väl Staten omedelbart?

Varför ens leta eller bry sig då?

/pp
Citera
2025-07-15, 23:31
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease
Hej trollmia!

Jag älskar halvädel, ädel och andra stenar och material och jag undrar om du har tumlat/trumlat eller vad det nu kallas... glas och sådant också?

Tänker att det är ju väldigt vackert med glasbitar som slipats...

Det borde ju finnas någon form av manual för slipning av olika material, eller?

Har du någon utbildning i geologi eller hur har du lärt dig det du vet?

Vore kul att veta mer om ämnet, kanske hitta något själv någon gång...

Mvh/pp

Glas har jag aldrig trumlat. Jag håller mig till sten.

Nej, ingen utbildning. Mitt intresse för stenar & kristaller började på mitten av 1990-talet när vi fick internet och jag sökte på kristallhealing, ja, mitt intresse startade i flummerier och new age, men sen blev jag nyfiken och ville hitta egna stenar & kristaller, då började jag och min kompis att snoka på olika geologiföreningars sidor och på den vägen gick det. Vi gick dock aldrig med i nån förening. Men fick en del information från utställare vid sten/mineralmässorna i Kopparberg och Västerås. Numera är ju internet så mycket större än när jag började så mycket information får jag via youtube och även facebook-grupper.

Det bästa är när man öppnar trumlings-behållaren och sköljer av stenarna (Aldrig i slasken inomhus!! det är inte nåt man ska göra, utan gör det utomhus) och man sitter och plockar igenom stenarna, vilka som man tycker ska gå vidare med nästa steg eller om de kanske behöver ännu en omgång för att bli mer avrundade, mindre sprickiga osv.
Citera
2025-07-15, 23:42
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peaceplease
Rolig hobby!

Jag älskar sten och geologi mm men undrar om det verkligen är en hobby värd att utöva i Sverige?

Var i så fall?

Hittar man något "värdefullt" tillfaller det väl Staten omedelbart?

Varför ens leta eller bry sig då?

/pp

Absolut en rolig hobby, att trumla sten är dock väldigt tidsförödande då det vanligtvis går minst 5-6 veckor innan man når slutresultatet, man lär sig tålamod.

Att vara ute och samla sten är roligt också, och sen är den frågan vad du menar med värdefullt. Om du t.ex vaskar guld så tror jag att guldet tillfaller dig och ingen annan, men det får jag nog kolla upp information om. Jag är inte hundra säker. Men när det gäller t.ex bergkristaller, eller vanlig vit kvarts så är det inte värt mer än några kronor om man vill sälja det. Man kan hitta massor av olika kristaller runt hela Sverige.

Jag brukar rekommendera GeoNords fyndorts-lista: https://geonord.org/fyndort/index.shtml

Men också SGU's kartvisare, här kan du zooma in ett område, t.ex. där du bor och se vad som finns. Klicka på de färjade prickarna, trekanterna så får man upp en lite informationsruta om vad som hittats där.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-malm-mineral.html

Att samla på olika stenar, kristaller, mineraler gör man för att det är roligt och för sin egen skull. Tyvärr är min kropp alldeles för trasig numera, så det är därför jag har beslutat för att trumla mycket av alla stenar jag samlat på mig genom åren sen slutet av 1990talet och framåt.

Hoppas att det gett dig lite svar.
Citera
2025-07-16, 13:45
Medlem
-Grillo-s avatar
Kanske en dum fråga, men, men...

Jag hade velat trumla stenar, men har inte inhandlat någon stentrumlare då jag bor i lägenhet. Låter inte dessa trumlare mycket, om de ska stå på dygnet runt i flera veckor? Jag menar, de bör väl stå ett t.ex. ett garage? Ser att du skrivit att man vänjer sig vid ljudet, är det som typ ett kylskåp, man hör ljudet i början, men sen vänjer man sig? Eller vad skulle man kunna jämföra en trumlare med?
Senast redigerad av -Grillo- 2025-07-16 kl. 13:50.
Citera
2025-07-16, 19:15
Medlem
Citat:
Absolut en rolig hobby, att trumla sten är dock väldigt tidsförödande då det vanligtvis går minst 5-6 veckor innan man når slutresultatet, man lär sig tålamod.

Att vara ute och samla sten är roligt också, och sen är den frågan vad du menar med värdefullt. Om du t.ex vaskar guld så tror jag att guldet tillfaller dig och ingen annan, men det får jag nog kolla upp information om. Jag är inte hundra säker. Men när det gäller t.ex bergkristaller, eller vanlig vit kvarts så är det inte värt mer än några kronor om man vill sälja det. Man kan hitta massor av olika kristaller runt hela Sverige.

Jag brukar rekommendera GeoNords fyndorts-lista: https://geonord.org/fyndort/index.shtml

Men också SGU's kartvisare, här kan du zooma in ett område, t.ex. där du bor och se vad som finns. Klicka på de färjade prickarna, trekanterna så får man upp en lite informationsruta om vad som hittats där.

Att samla på olika stenar, kristaller, mineraler gör man för att det är roligt och för sin egen skull. Tyvärr är min kropp alldeles för trasig numera, så det är därför jag har beslutat för att trumla mycket av alla stenar jag samlat på mig genom åren sen slutet av 1990talet och framåt.

Bra tips, tack!

Ska kolla upp en del.. har en kusin som är geolog, hade gärna pluggat lite själv...

Är också delvis fysiskt handikappad men intressena försvinner inte för det.

Min mamma hade en vän som sålde stenar, tumlade och så vi hade en liten samling och jag har utökat den en del själv.

Tycker också det är mycket intressant hur en del ser mineraler, stenar och sådant som en slags talismaner med magisk/esoterisk innebörd...

Superintressant i alla avseenden.

Tack/pp
Citera
2025-07-16, 19:34
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Grillo-

Jag hade velat trumla stenar, men har inte inhandlat någon stentrumlare då jag bor i lägenhet. Låter inte dessa trumlare mycket, om de ska stå på dygnet runt i flera veckor? Jag menar, de bör väl stå ett t.ex. ett garage? Ser att du skrivit att man vänjer sig vid ljudet, är det som typ ett kylskåp, man hör ljudet i början, men sen vänjer man sig? Eller vad skulle man kunna jämföra en trumlare med?

Ja, de låter, men för mig blir det som vitt ljud i bakgrunden numera, så van med ljudet är jag. Men du kanske inte ska ha den ståendes vägg i vägg

Hälsningar Trollmia
Citera
2025-07-16, 19:39
Medlem
Trollmias avatar
Citat:

Och min dator spökar för mig, skrev ett mycket längre svar men det bidde bara två meningar. Nåja, jag försöker igen. Ja, det blir som ett vitt ljud som jag åtminstone blev snabbt van vid. Och har man ljud på i datorn som jag alltid har så tänker jag inte alls på att det låter. Men stänger jag av ljudet , naturligtvis hörs det. Jag sitter ca 2m från hallen där trumlaren står på min gamla brudkista med en handduk som underlag. Jag ska försöka spela in ljudet och lägga upp på min kanal så ka ni få höra. Länk till kanalen finns i signaturen.

Jag hojtar till och skickar länk när det väl är gjort, OK?

♥ Trollmia ♥
Citera
2025-07-16, 20:09
Medlem
Trollmias avatar
Citat:

Ok, snabba puckar i hockeyn ibland: En knappt två min lång video på bara ljudet: Och min häx-röst som förklarar, det får ni stå ut med: https://www.youtube.com/shorts/NCGmFaZ01Uw

Du får avgöra själv hur högt du tycker att det låter

Ha en bra kväll

♥Trollmia♥
Citera
2025-07-22, 16:19
Medlem
-Grillo-s avatar
Citat:
Ok, snabba puckar i hockeyn ibland: En knappt två min lång video på bara ljudet: Och min häx-röst som förklarar, det får ni stå ut med: https://www.youtube.com/shorts/NCGmFaZ01Uw

Du får avgöra själv hur högt du tycker att det låter

Ha en bra kväll

♥Trollmia♥
Tusen Tack!

Det där lät inte så farligt! Blir till att inhandla en stentrumlare inom kort!

Vet du nån bra sida för en prisvärd trumlare? Kollar till att börja med på sidor som Temu o AliExpress.
Senast redigerad av -Grillo- 2025-07-22 kl. 16:38.
Citera
2025-07-22, 17:56
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Tusen Tack!

Det där lät inte så farligt! Blir till att inhandla en stentrumlare inom kort!

Vet du nån bra sida för en prisvärd trumlare? Kollar till att börja med på sidor som Temu o AliExpress.
Min första som jag fick i födelsedagspresent var köpt på Claes Ohlsson tror jag. Den andra som jag fick gratis (!!) vet jag ej var den kom ifrån från början. Och tyvärr vet jag ingen bra sida - men sök på stentrumlare och kolla in priser, kan ju även finnas billigt på Blocket om man litar på sånt.

En tjeja på youtube Agate-Ariel kör en test med trumlare köpt från Temu: https://www.youtube.com/watch?v=nOu3ZZxJBRg&list=PLhhLdifpVfT_JJ37U_SwPvyI TVtPvEiZm&index=9&pp=iAQB

Jag vet inte ens vad AliExpress är så det vet jag inte.

Hälsningar Trollmia ♥
Citera
2025-07-26, 23:22
Medlem
Citat:

Kul att lära mer och uppskattar verkligen dina svar.

Tusen tack/pp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in