2025-07-14, 15:22
Medlem
Trollmias avatar
Goddagens, jag tänkte höra om det finns fler än jag här på Flashback som ägnar sig åt denna tidsförödande hobby. Ja, för tid tar det, det kan jag lova er.

Ni som sysslar med det, har sysslat med det, kanske fundrar på att syssla med det - några frågor.

Vilka slags stenar föredrar ni att trumla?
Vilka stenar vill ni trumla?
Vad har ni för syfte med de färdigtrumlade stenarna?

För c:a 15 år sedan fick jag en stentrumlare i födelsedagspresent, då jag samlat på mig en hel del sten från alla mina stenutflykter, plus alla midsomrar jag spenderat i Lysekil. Det blev några trumlingar i början, första blev riktigt bra med blanka fina stenar, mestadels bergkristaller. Men sen hände livet och trumlaren blev stående. Sen när jag väl hittade den i förrådet igen och ville börja med att trumla igen, ja då drog elpriserna iväg så pass att man knappt vågade tända lyset när man gick på dass mitt i natten. Men nu under första halvåret 2025 så har jag börjat köra igång igen.

Bergkristaller (det mesta är trasigt, men de blir avrundade och fina i trumlingen), från Blåkulleberg ovanför Smedjebacken/Ludvka, Dalarna, Vanlig vit kvarts från Hedekas utanför Munkedal, Flinta från Lysekil. En del granater från Gåsgruvan, Filipstad (bara smått, smått som går med som extra fyllnad och slipmedel).

Tyvärr har jag även en tunn plånbok så det där med att köpa nytt slipmedel Kiselkarbid - olika kornstorlekar - är tyvärr inte möjligt för mig, så jag har börjat experimentera med en del annat. Som t.ex.
* Sligsand från en gammal sligdamm utanför Nora där jag bor, väldigt fin sand som i det närmaste fungerar som polermedel.
* Helt vanlig sandlådesand - ganska grovkornigt och kvartshaltigt och det rundar av ganska bra.

Ni som har stentrumlare, har ni testat olika trumlingsmaterial, vilka i så fall?

Det bästa med sommaren 2025 var när jag frågade i en lokal grupp om det fanns att köpa slipmedel till stentrumlare så jag kunde gynna lokalhandeln - så fick jag ett PM från en person om att jag kunde få hennes lager med slipmedel men även maskin (!!!) Helt gratis, jag trodde knappt det var sant. Men jo, det var sant. Så nu har jag två trumlare som går i min trollkoja - ja, i min lilla etta - står på brudkistan i hallen - nej, det låter inte så mycket som man skulle kunna tro. Man vänjer sig, det är bara vid den första omgången när stenarna är lite större och inte så avrundade ännu, då låter det. Sen blir det som ett vitt ljud.

Jag föredrar kvarts, bergkristaller och flinta för att trumla, men testar allt möjligt. Faktiskt långt innan jag fick min födelsedagstrumlare så hade jag köpt mig råa bitar av ametist, amazonit och krysokolla (men denna blir svår tror jag för den är inte så hård runt 5 i Mohs hårdhetsskala tror jag).

Som det stentokiga fruntimmer jag är så kommer det mesta av det som blir lyckat gå till smycken, hängsmycken. Blingbling vet ni.

Nu har jag fått skriva av mig lite om min stentokiga hobby. Som sagt finns det fler stentokiga människor här på Flashback?

Många sommarhälsningar
Trollmia
Senast redigerad av Trollmia 2025-07-14 kl. 15:28.
Citera
2025-07-14, 15:39
Medlem
VoktorDodkas avatar
Heter det inte tumling?
Citera
2025-07-14, 15:42
Medlem
Trollmias avatar
Jag har fått lära mig trumling men på engelska heter det tumbling och inte trumbling.

Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Heter det inte tumling?
Citera
2025-07-14, 15:45
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Jag har fått lära mig trumling men på engelska heter det tumbling och inte trumbling.
Aha, man lär sig nåt nytt varje dag. Brukar se på youtubevideos där dom köper satser med blandade "ädelstenar" och tumlar, kul att kolla på men verkar omständigt.

Mina döttrar skulle nog älska det, dom samlade alla stenar när dom var små, kunde inte gå på en grusgång utan att dom dök på alla fyra och hittade värdefulla stenar.
Citera
2025-07-14, 15:49
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Aha, man lär sig nåt nytt varje dag. Brukar se på youtubevideos där dom köper satser med blandade "ädelstenar" och tumlar, kul att kolla på men verkar omständigt.

Mina döttrar skulle nog älska det, dom samlade alla stenar när dom var små, kunde inte gå på en grusgång utan att dom dök på alla fyra och hittade värdefulla stenar.

Alla ungar älskar sten, en kamrat tog med sin 10-årige son när vi åkte till Blåkulleberg för att leta bergkristaller, man kommer aldrig tomhänt från Blåkulleberg om man säger så. Han såg diamanter överallt
Citera
2025-07-14, 15:53
Avstängd
pn222jws avatar
Hej TS!

Om du hittar svårkategoriserade stenar som kanske är gamla meteoriter, slipar du dom då?
Citera
2025-07-14, 16:14
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Hej TS!

Om du hittar svårkategoriserade stenar som kanske är gamla meteoriter, slipar du dom då?

Nej, men jag har mig veterligen aldrig hittat några sådana.

Förutom de nämnda stenar jag gillar att trumla så är en annan favorit blodstensmalm eller hematit som den också kallas för. Dessa hittar jag vid gamla Stribergsgruvan utanför Nora. Men några meteoriter har jag aldrig hittat.
Citera
2025-07-14, 16:49
Medlem
Det fanns förr en butik vid Hotell Sheraton, Tysta Mari-gången, i Stockholm som sålde trumlare, stenar, mineral och sånt. Var där en gång för länge sen med en tjej som var intresserad av sånt. Finns den kvar?
Citera
2025-07-14, 17:00
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det fanns förr en butik vid Hotell Sheraton, Tysta Mari-gången, i Stockholm som sålde trumlare, stenar, mineral och sånt. Var där en gång för länge sen med en tjej som var intresserad av sånt. Finns den kvar?

Igen aning, och jag bor långt från Stockholm. Stenar att trumla har jag, och två trumlare redan.. det som saknas är kiselkarbid 80korn, men nu kör jag sandlådesand istället, det funkar också och är i det närmaste gratis, kostar mig bara lite fågelfrö i utbyte
Citera
2025-07-14, 17:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Heter det inte tumling?

Citat:

Jo, det heter tumling. Tumlad sten, alltså.

https://stenbolaget.se/collections/dekorsten-tumlad

Kan vara bra att ha rätt vokabulär när man söker på slipmedel/tumlingsmaterial.
Citera
2025-07-14, 17:23
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, det heter tumling. Tumlad sten, alltså.

https://stenbolaget.se/collections/dekorsten-tumlad

Kan vara bra att ha rätt vokabulär när man söker på slipmedel/tumlingsmaterial.

Då är vi många som tydligen har fel vokabulär även såna som handlar med det också : https://www.slojd-detaljer.com/se/smycken/stentrumlare-tillbehor

Struntsamma - kärt barn osv..
Citera
2025-07-15, 22:40
Medlem
Citat:
Då är vi många som tydligen har fel vokabulär även såna som handlar med det också : https://www.slojd-detaljer.com/se/smycken/stentrumlare-tillbehor

Struntsamma - kärt barn osv..

Hej trollmia!

Jag älskar halvädel, ädel och andra stenar och material och jag undrar om du har tumlat/trumlat eller vad det nu kallas... glas och sådant också?

Tänker att det är ju väldigt vackert med glasbitar som slipats...

Det borde ju finnas någon form av manual för slipning av olika material, eller?

Har du någon utbildning i geologi eller hur har du lärt dig det du vet?

Vore kul att veta mer om ämnet, kanske hitta något själv någon gång...

Mvh/pp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in