2025-07-13, 22:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Nädå, har koll på tiopotenserna. Det är nog en fråga om att vi inte helt otippat uppskattar de synnerligen svåruppskattade förlusterna väldigt olika

Fast hur mycket förluster kan det vara egentligen? allt går ju sakta, så någon vidare friktion kan det knappast bli.
Citera
2025-07-13, 22:37
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Kul och spännande. Kom ihåg att uppdatera tråden efterhand så vi ser om det funkar.
Japp..postar en uppdatering hur det än går
Ställdonet ska förhoppningsvis komma i slutet av veckan
Citera
2025-07-13, 22:41
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Fast hur mycket förluster kan det vara egentligen? allt går ju sakta, så någon vidare friktion kan det knappast bli.
Tror inte förlusterna är så stora, det är en del hävstångseffekt inblandat i lyftanordningen också original. Men det är ett tungt aggregat.
Det jag tror kommer bli ett problem är stötkrafter när ställdonet är i vila och man kör. Men vi får se..

Blev för övrigt inte ställdonet jag länkade till utan ett på bara 3000N då den hade bättre IP-klassning. Det borde rimligen räcka att lyfta aggregatet, frågan är om det klarar av att hålla nivån
Citera
2025-07-13, 23:06
Moderator
Falukropps avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Tror inte förlusterna är så stora, det är en del hävstångseffekt inblandat i lyftanordningen också original. Men det är ett tungt aggregat.
Det jag tror kommer bli ett problem är stötkrafter när ställdonet är i vila och man kör. Men vi får se..

Blev för övrigt inte ställdonet jag länkade till utan ett på bara 3000N då den hade bättre IP-klassning. Det borde rimligen räcka att lyfta aggregatet, frågan är om det klarar av att hålla nivån

Nä kan man med ansträngning lyfta det för hand med något förlängd hävstång är de inte så stora som jag befarade innan det var testat, och ett 6kN-linjärdon ska förstås klara det även med originallängd på hävstången. Det jag tänkte på var mest hur även friktionen blir utväxlad i ett flerstegslänkage, och att det kan sätta sig rätt rejält i gamla äckliga rostiga leder

Hade bara kört på nu när linjärställdonet redan är beställt. Det kommer åtminstone funka ett tag. Kanske som föreslaget komplettera med nån låsning. Pajar det får man väl byta ut den mot någon slags roterande ställmotor. Byter man bara ut veven mot en sådan har man ju den förmodade trapetsgängan kvar som bevisligen klarar av de axiella krafterna när klippbordet skumpar runt.
Citera
2025-07-13, 23:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Alltså, jag kollade bara lite snabbt på en youtubefilm där någon monterade klippaggregatet, så jag är inte 100 med på hur det funkar, men jag antar att det inte är något flytläge på aggregatet?

Det är inte så att upphängningen fjädrar en smula?

Är det helt mekaniskt stumt lär ställdonet få bekänna färg, så att säga.
Citera
2025-07-13, 23:32
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Alltså, jag kollade bara lite snabbt på en youtubefilm där någon monterade klippaggregatet, så jag är inte 100 med på hur det funkar, men jag antar att det inte är något flytläge på aggregatet?

Det är inte så att upphängningen fjädrar en smula?

Är det helt mekaniskt stumt lär ställdonet få bekänna färg, så att säga.
Tror det bara är själva gängningen i veven som tar emot all kraft. Grova jäkla gängor. Jag tror nästan säkert att jag kommer behöva någon form av mekanisk låsning om jag inte ska kröka ställdonets axel. Men jag ska se hur det hela känns när jag har det på plats.
Citera
2025-07-17, 18:53
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Kul och spännande. Kom ihåg att uppdatera tråden efterhand så vi ser om det funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Jo ingen minns en fegis osv

Vill du överslagsräkna på det kan du höfta utväxlingen som 2*pi*vevarmens längd till gängans stigning, förluster som ger dig marginaler försummade. Kan tänka mig att den där veven inte går helt lätt?

Så, monterat och klart. Skippade mekanisk låsning tills vidare, har provklippt lite och det verkar fungera. Sen spörs det väl på om ställdonet kommer kröka sig, eller tappa höjden, men under testklippning på väldigt ojämt underlag runt ladugården höll den iaf.
https://ibb.co/WvMRzvyc
Citera
2025-07-17, 19:06
Medlem
Kennethkvartings avatar
Fränt. Hur manövrerar du den?
Citera
2025-07-18, 19:22
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Fränt. Hur manövrerar du den?
En fjädrande vipp-brytare, sådan där 1-0-1. Lyfter åt ena hållet och sänker åt andra
Citera
2025-07-18, 20:27
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Så, monterat och klart. Skippade mekanisk låsning tills vidare, har provklippt lite och det verkar fungera. Sen spörs det väl på om ställdonet kommer kröka sig, eller tappa höjden, men under testklippning på väldigt ojämt underlag runt ladugården höll den iaf.
https://ibb.co/WvMRzvyc

Snyggt jobbat, hoppas det håller
Citera
2025-09-19, 11:33
Moderator
HelgeBuks avatar
Sent ute nu (hur funkar det över tid?) men för en sån där grej där du har gravitationen på din sida skulle jag föreslå en billig elektrisk vinsch och vid behov brythjul. Kanske det mest idiotsäkra och relativt billigt.

Går det sönder så kanske det är värt att kika på.
Citera
2026-01-20, 09:05
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
En fjädrande vipp-brytare, sådan där 1-0-1. Lyfter åt ena hållet och sänker åt andra

Du lovade att återkomma med resultat.

Du postade sista gången i slutet av Juli, växtsäsongen för gräs pågick minst sex veckor efter det. Låt höra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in