Citat:
Ursprungligen postat av
MyckeSenapSkaDeVa
Kan du visa med stämplar i passet att du varit utomlands?
Tack för ett bra inlägg!
Ja det kan jag!
Citat:
Har du betalat någon skatt alls utomlands, har du exempelvis ett utländskt TIN-nummer?
Vet inte vad TIN-nummer är, men har betalat fastighetsskatter och sånt. Ej löneinkomst. Landet har 0% skatt på krypto som är huvudsysslan.
Citat:
Du säger att du "har hus" här — antar att detta betyder att du står som lagfaren ägare på en fastighet. Står du folkbokförd på huset och är det inrättat för åretruntbruk (ej fritidsfastighet)? Detta är normalt en stark "anknytningsfaktor" när man avgör vilka som är obegränsat skattskyldiga eller inte. Dock ej den starkaste i sig, att lämna fru och minderåriga barn i Sverige och själv flytta utomlands slår betydligt högre på den skalan.
Jag står som ägare och är folkbokförd i huset. Har betalat skatter och annat här med, så det jag skrev i trådstarten "nolltaxerad" stämmer ej, menade att jag inte har haft någon inkomst i Sverige.
Citat:
Det behöver inte vara något problem att man glömt skriva ut sig, men det är också ännu ett bevis alltså en faktor när man bedömer skattskyldigheten. Möjligen har detta ändrats nu med lagen om folkbokföringsbrott? Här är jag inte 100 % uppdaterad längre.
Har du bott längre eller kortare tid än fem år utomlands? Detta avgör om det är du eller Skatteverket som ska bevisa vart du haft skattemässig hemvist.
Mer än 5 år. Har inte ens varit i Sverige senaste 3 åren och kan bevisas med passkontroller.
Citat:
Hur många dagar per år har du varit i Sverige? Man tillåts i allmänhet upp till 72 dagar per år (eller vad det nu var) av återbesök i Sverige utan att ens påstådda skattehemvist utomlands kan klandras bara för att man besökt Sverige för mycket.
Nu har jag varit här i 2 månader, men innan dess inte alls på 3 år.
Citat:
Texten ovan rör ju din skattehemvist (en fråga mellan dig och Skatteverket) men eftersom du mest verkar brydd om banken kommer acceptera överföringen eller inte så är det väl helt enkelt lättast att fråga banken vad som krävs. Men att ha deklarerade inkomster från utlandet är så klart ett utmärkt "source of funds" bevis att ge till banken men det gäller ju inte dig?
Saken är ju att pengarna är spridda och har köpt och sålts under flera år. Så blir omöjligt att göra en helt korrekt redogörelse. Om jag överför exempelvis 100k och säger att det är från krypto, med köp/sälj historik från exchange under några månader, kanske pengarna blir frysta? Kommer omöjligt redogöra långt tillbaka, har använt så många exchanges och minns knappt vilka, många har jag tom raderat kontot på.
Citat:
Det lättaste för dig kanske är att helt enkelt skriva ut dig nu och bo utomlands några år till.
Tänkte köpa en lägenhet här, men hade nästan glömt vilken kontrollstat det är gällande pengar. Tack för bra svar!