• 2
  • 3
2025-07-16, 12:53
Avstängd
SmarterThanYous avatar
Du gör precis som vanligt i Sverige, du ringer skatteverket och ber att få tala med en handläggare. Man ber om en handläggare i Sverige. "Handläggare" är ett av de viktigaste orden i språket.

Du behöver varken uppge namn eller address du behöver bara förklara situationen.

Sen har du feedback från lite säkrare källa än flashback.

Se till att fråga om vilka verifikationer som krävs.

Du kommer ingenvart med bankerna i Sverige utan att kunna redovisa i detalj var pengarna härrör från.

Du kommer ännu mer ingenvart med skatteverket om de nyper.

När du har generell feedback kring din situation så googlar du "skatteplanering" och så kollar du efter en jurist som mot en mycket mindre summa än vad du riskerar bli av med annars ser till att hjälpa dig med det hela.

Helt lagligt dessutom.

Lycka till i livet nu.
Citera
2025-07-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Kan du visa med stämplar i passet att du varit utomlands?
Tack för ett bra inlägg!
Ja det kan jag!

Citat:
Har du betalat någon skatt alls utomlands, har du exempelvis ett utländskt TIN-nummer?
Vet inte vad TIN-nummer är, men har betalat fastighetsskatter och sånt. Ej löneinkomst. Landet har 0% skatt på krypto som är huvudsysslan.

Citat:
Du säger att du "har hus" här — antar att detta betyder att du står som lagfaren ägare på en fastighet. Står du folkbokförd på huset och är det inrättat för åretruntbruk (ej fritidsfastighet)? Detta är normalt en stark "anknytningsfaktor" när man avgör vilka som är obegränsat skattskyldiga eller inte. Dock ej den starkaste i sig, att lämna fru och minderåriga barn i Sverige och själv flytta utomlands slår betydligt högre på den skalan.
Jag står som ägare och är folkbokförd i huset. Har betalat skatter och annat här med, så det jag skrev i trådstarten "nolltaxerad" stämmer ej, menade att jag inte har haft någon inkomst i Sverige.

Citat:
Det behöver inte vara något problem att man glömt skriva ut sig, men det är också ännu ett bevis alltså en faktor när man bedömer skattskyldigheten. Möjligen har detta ändrats nu med lagen om folkbokföringsbrott? Här är jag inte 100 % uppdaterad längre.

Har du bott längre eller kortare tid än fem år utomlands? Detta avgör om det är du eller Skatteverket som ska bevisa vart du haft skattemässig hemvist.
Mer än 5 år. Har inte ens varit i Sverige senaste 3 åren och kan bevisas med passkontroller.

Citat:
Hur många dagar per år har du varit i Sverige? Man tillåts i allmänhet upp till 72 dagar per år (eller vad det nu var) av återbesök i Sverige utan att ens påstådda skattehemvist utomlands kan klandras bara för att man besökt Sverige för mycket.
Nu har jag varit här i 2 månader, men innan dess inte alls på 3 år.

Citat:
Texten ovan rör ju din skattehemvist (en fråga mellan dig och Skatteverket) men eftersom du mest verkar brydd om banken kommer acceptera överföringen eller inte så är det väl helt enkelt lättast att fråga banken vad som krävs. Men att ha deklarerade inkomster från utlandet är så klart ett utmärkt "source of funds" bevis att ge till banken men det gäller ju inte dig?
Saken är ju att pengarna är spridda och har köpt och sålts under flera år. Så blir omöjligt att göra en helt korrekt redogörelse. Om jag överför exempelvis 100k och säger att det är från krypto, med köp/sälj historik från exchange under några månader, kanske pengarna blir frysta? Kommer omöjligt redogöra långt tillbaka, har använt så många exchanges och minns knappt vilka, många har jag tom raderat kontot på.

Citat:

Det lättaste för dig kanske är att helt enkelt skriva ut dig nu och bo utomlands några år till.
Tänkte köpa en lägenhet här, men hade nästan glömt vilken kontrollstat det är gällande pengar. Tack för bra svar!
Citera
2025-07-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralAmbassaden
Precis, jag ville kolla med någon som har erfarenhet (dvs inte du)

Precis det som jag inte kommer göra din idiot.

Eh va? Du får gärna upplysa mig om vilka alias du tror är mina. Sen får det vara nog med trams.

Bott utanför EU i över 20år så viss erfarenhet av svenskt skattesystem vid utlandsboende kanske jag har ändå...Eller inte. Du får fundera,själv.

Vill du inte betala skatt som du ska återstår bara mitt förslag. Du kommer inte runt att du är obegränsat skattskyldig I Sverige hur mycket du än kallar mig idiot.
Sälj din fastighet och skriv ut dig idag kan ju vara,ett alternativ och sedan vara utskriven 10år plus innevarande om du vill undgå svensk skatt from nu. Det du redan tjänat kommer vara skattepliktigt då du varit obegränsad skatteskyldig.
Preskriptionstiden vid grovt skattebrott (över 10basbelopp i undanhållen skatt) är just 10år.
Men det är lång tid och kanske inte värt det. Bara,du som kan avgöra

Har du inga andra alias så har jag fel
Citera
2025-07-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
När du har generell feedback kring din situation så googlar du "skatteplanering" och så kollar du efter en jurist som mot en mycket mindre summa än vad du riskerar bli av med annars ser till att hjälpa dig med det hela.

Helt lagligt dessutom.

Lycka till i livet nu.
Mycket bra tips! Tack, det var nog det ordet jag sökte från början, "skatteplanering".
Detsamma!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in