Citat:
Ursprungligen postat av
Roffepoffe69
Vi är 99,99 procent av befolkningen.
Inga extremister ska ha någon typ av vapenlicens.
Tycker du att vänsterextrema och islamister också ska få ha vapenlicens?
Nja.
Jag tror snarare att 99% kanske tycker att folk som är _våldsbrottslingar_ kanske inte bör inneha vapen. Vad som definieras som "extremist" är snarast en åsikt, både hos den som bedöms och den som bedömmer - och vi har åsiktsfrihet i Sverige.
Att folk som jagar och/eller är engagerade i t.ex. skyttesport (och/eller försvarsorganisation) innehar vapen och/eller förvarar vapen i hemmet - i därför avsett säkerhetsskåp och med kontrollerad access torde vara tämligen okontroversiellt så länge dessa är i övrigt laglydiga medborgare - oavsett vad dessa har för livsåskådning i övrigt?
Tycker du _verkligen_ att vi bör dra in vapen eller licenser med en "åsikt" som grund? Var sätter vi i så fall gränsen? Vid religiös åskådning? Politisk åsikt? Om man inte delat på föräldraledigheten 50/50?
Jag är _helt_ med på att dra in licenser för _brottslingar_ - när de begår brott (eller i undantagsfall - när de kan misstänkas att begå brott. I det fallet om de kan misstänkas att begå brott med sina vapen) - men inte för att man _tycker_ annorlunda - oavsett vad det tyckandet är.
Man kan ju ha tyckanden och åsikter som inte är nog så stolliga - men utan att för den sakens skull begå brott? Eller ens planera att begå brott?
Jag tror _inte_ att 99,99% av befolkningen tycker att det är rimligt att dra in licenser för "extremister". T.ex. för att mer än 0,01% av befolkningen förmodligen ÄR extremister på ena eller andra sidan, enligt ditt sätt att definiera "extremister". Detta syns t.ex. vid varje allmänt val.
Jag tror emellertid att det finns ett _brett_ stöd för tanken om att bevira att brottslingar får tag på lagliga vapen. (Och att de som försöker komma över vapen på andra sätt än att få dem licensierade av staten ska ses som "brottsliga").