Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-07, 23:23
Medlem
Zaedrewss avatar
[quote=Visningstuben|92377012]
Du är alltid så hetsig.
[/QUOTE

Men då normal. Gå det eller icke. Ditt val.
2025-07-07, 23:26
Bannlyst
[quote=Zaedrews|92377085]
Citat:
Ursprungligen postat av Visningstuben
Du är alltid så hetsig.
[/QUOTE

Men då normal. Gå det eller icke. Ditt val.
Jag är inte TS.

Men varför är du alltid så hetsig? Lugna ner dig psycho
2025-07-07, 23:34
Medlem
Zaedrewss avatar
[quote=Visningstuben|92377107]
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Jag är inte TS.

Men varför är du alltid så hetsig? Lugna ner dig psycho

Helvete varför liksom svarade du ens? Om du ska bråka och ha dig lär dig fan stava rätt!
2025-07-08, 00:09
Medlem
Om vi säger så här då... 35 000 kr i totalinkomst... långdistanskörnig... typ terminal till terminal och tillbaka... sova hemma varje kväll...

Låter det rimligt? kom ihåg att totalinkomst omfattar hela inkomsten... inte enbart lönen!
2025-07-08, 01:40
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBalle9119
Då var det äntligen dags att ta tag i det och bli lastbilsförare... men såklart ska något dyka upp och få en att tänka om...

Jag kan tyvärr av hälsoskäl inte arbeta natt, lasta och lossa ofta och/eller om det skulle innebära tunga lyft och behöver en bruttoinkomst på ca. 40 000 kr (lön, OB, övertid, traktamente etc. inkluderat) för att klara mina utgifter.

Jag kan köra tung lastbil med tungt släp, eventuellt last av farlig gods, truck, internationellt, morgon, dag, kväll, mycket övertid, mycket helg, sova i hytten och allt vad det heter. Alltså är jag jätteflexibel.

Måste ändå säga att jag föredrar fjärrkörning...

Nu till frågan... hur rimligt är det att komma upp i den totalinkomsten på 40 000 kr inom dom ramarna?

Jag vill inte utbilda mig, komma in i branschen för att sen få en kalldusch och inse hur sällsynt det är att få till det.
Vafan, ryck upp dig och om du vill jobba som lastbilchaffis så är det väl bara att göra det oavsett tider. Min gissning är att du år genomcurlad yngling. sträck upp dig och sluta klema dig så mycket. Bara gör. Bara jobba. Kamma dig. Vafan är det för fel på "så kallade män" som är under 35 år?
2025-07-08, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Vafan, ryck upp dig och om du vill jobba som lastbilchaffis så är det väl bara att göra det oavsett tider. Min gissning är att du år genomcurlad yngling. sträck upp dig och sluta klema dig så mycket. Bara gör. Bara jobba. Kamma dig. Vafan är det för fel på "så kallade män" som är under 35 år?
Jag håller nästan helt med... jag har mer eller mindre samma attityd... men inte vill man riskera ohälsa i framtiden... nu vet jag inte om de negativa effekterna det talas om är överrepresenterade eller inte...
2025-07-08, 01:54
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Lastbilschaufför är nog bland de sista jobb jag skulle kunna tänka mig att ha...man ska sitta stilla, bli fet, tappa muskler, får halvdåligt betalt och kan inte jobba hemifrån

Det beror naturligtvis på vad man kör. Kör man distribution så blir arbetsdagarna allt annat än stillasittande och lönen är fullt godtagbar.
2025-07-08, 02:01
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Jag håller nästan helt med... jag har mer eller mindre samma attityd... men inte vill man riskera ohälsa i framtiden... nu vet jag inte om de negativa effekterna det talas om är överrepresenterade eller inte...
Äh, vafan. Ställ väckarklockan. Låt den ringa. Kliv upp. Ät frukost. Kläd på dig. Åk till monsterfordonet. Kör ditt uppdrag. Ha kul vid vågar och annat med andra människor. Kör klart alla transportuppdrag för dagen. Kör hem, känn dig nöjd med livet! Du har gjort en insats för landet och företaget du jobbar för-
2025-07-08, 02:09
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Lastbilschaufför är nog bland de sista jobb jag skulle kunna tänka mig att ha...man ska sitta stilla, bli fet, tappa muskler, får halvdåligt betalt och kan inte jobba hemifrån

Underskatta inte det yrket. Du får en ingångslön någonstans mellan 40k-45k per månad (med betald utbildning och tillräckligt med bokstäver på körkortet) om du klarar av att vara nykter och hålla tider. Att sitta stilla och bli fet är något som du själv väljer. Lastbilschaffisar tillhör ryggraden i samhället. Du skulle inte få mat utan dem eller din 2"4 när du vill bygga ut altanen eller göra nåt i sommarstugan.
2025-07-08, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Äh, vafan. Ställ väckarklockan. Låt den ringa. Kliv upp. Ät frukost. Kläd på dig. Åk till monsterfordonet. Kör ditt uppdrag. Ha kul vid vågar och annat med andra människor. Kör klart alla transportuppdrag för dagen. Kör hem, känn dig nöjd med livet! Du har gjort en insats för landet och företaget du jobbar för-
Du... har RÄTT attityd... jäkla bra cylinder du har där!

Nå... ska man skita i de negativa effekterna av nattpassen?
2025-07-08, 02:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Om vi säger så här då... 35 000 kr i totalinkomst... långdistanskörnig... typ terminal till terminal och tillbaka... sova hemma varje kväll...

Låter det rimligt? kom ihåg att totalinkomst omfattar hela inkomsten... inte enbart lönen!

Nej det känns inte som extremt betalat. Nu vet jag liksom inte hur det är idag men många tidigare lastbilschaufför man kände är ju idag döda. De dog av cancer eller annan skit mycket säkert på grund av skiten de fraktade. Frakta tex bränsle och andas in det 24 av dygnet. Inget bra för hälsan.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-07-08 kl. 02:16.
2025-07-08, 02:19
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej det känns inte som extremt betalat. Nu vet jag liksom inte hur det är idag men många tidigare lastbilschaufför mnn kände är ju idag döda. De dog av cancer eller annan skit mycket säkert på grund av skiten de fraktade. Frakta tex bränsle och andas in det 24 av dygnet. Inget bra för hälsan.
I den region jag lever i så är det betald utbildning och ingångslön på ca 40k-45k. Du får även nödvändiga andra nödvändiga YKB på köpet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in