Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Ja, det finns valpar året om.
Tikar löper 1-3ggr om året beroende på ras (normalt 2ggr om året, men små raser kan ha lite tätare löp, och stora raser lite glesare)
Det kan dock vara enklare att hantera första tiden med anknytning, rumsrenhet mm på sommaren, framförallt om man kan lägga semestern direkt när man hämtar valpen.
Valpar får inte lämnas ut före 8 veckors ålder.
Min hämtades i slutet av november och det var lite extra jobb med rumsrenheten då det inte var nå poppis att göra sina behov i kyla och snö (uppfödaren håller till lång nere i söder så där var det mest bara höstruskigt, medan här hemma var det full vinter).
Citat:
Ursprungligen postat av
Silvestris
Valpar finns året runt. Jag skulle rekommendera att du kontaktar uppfödare av de raser du är intresserad av så fort som möjligt så att du kan etablera god kontakt med uppfödarna och se om du kan få tag i en valp när de passar dig. Många uppfödare har kö så även om de råkar ha en kull när det passar dig är det inte säkert att du får en valp just då, därför är det bra att ta kontakt så fort som möjligt.
Tack för svar. Jag ser att en av raserna jag är intresserad av har många annonser ute medan den andre är det betydligt färre ute. De har dock annonser ute så få antar jag att det inte är någon som är tingad.
Jag skulle gärna ha färgen svart på rasen och på den mer populära har jag hittat ett flertal men inte på den andre.
Det är att jag kommer ha mycket mer tid att vara hemma när det blir höst/vinter plus att jag hinner ha köpt allt man ska ha tills dess då med. Det kanske blir lite bökigt med vädret men tror det ska kunna gå bra ändå. Vill som ni skriver kunna ha mer tid för vår nya familjemedlem när jag väl köper den.
En till fråga eftersom ni verkar insatta. De som har vdlpannonser ute via Svenska Kennelklubben, är det ett bevis på att det är renrasiga hundar? De som säljer skriver ibland att deras hundar har vunnit utställnings priser medan andra inte gör det.
Jag gillar att läsa om.en specifik ras o vill inte köpa en blandras