Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-07, 02:15
Medlem
bombaccis avatar
Jag ser att det finns många annonser ute för valpar som ska säljas. Jag själv är intresserad av att köpa en valp men skulle nog behöva vänta ett par månader. Jag undrar om det föds valpar både till sommar och vinter eller om det är som med de vilda djuren att de föds till våren/sommaren och sen får man vänta ett år tills nästa gång det kan bli aktuellt. Eller kan jag köpa en valp i december/januari ? (menar en valp som är typ två månader när jag köper den).
Citera
2025-07-07, 04:39
Medlem
Sereenas avatar
Ja, det finns valpar året om.
Tikar löper 1-3ggr om året beroende på ras (normalt 2ggr om året, men små raser kan ha lite tätare löp, och stora raser lite glesare)

Det kan dock vara enklare att hantera första tiden med anknytning, rumsrenhet mm på sommaren, framförallt om man kan lägga semestern direkt när man hämtar valpen.

Valpar får inte lämnas ut före 8 veckors ålder.

Min hämtades i slutet av november och det var lite extra jobb med rumsrenheten då det inte var nå poppis att göra sina behov i kyla och snö (uppfödaren håller till lång nere i söder så där var det mest bara höstruskigt, medan här hemma var det full vinter).
Senast redigerad av Sereena 2025-07-07 kl. 05:15.
Citera
2025-07-07, 05:03
Medlem
Valpar finns året runt. Jag skulle rekommendera att du kontaktar uppfödare av de raser du är intresserad av så fort som möjligt så att du kan etablera god kontakt med uppfödarna och se om du kan få tag i en valp när de passar dig. Många uppfödare har kö så även om de råkar ha en kull när det passar dig är det inte säkert att du får en valp just då, därför är det bra att ta kontakt så fort som möjligt.
Citera
2025-07-07, 05:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag ser att det finns många annonser ute för valpar som ska säljas. Jag själv är intresserad av att köpa en valp men skulle nog behöva vänta ett par månader. Jag undrar om det föds valpar både till sommar och vinter eller om det är som med de vilda djuren att de föds till våren/sommaren och sen får man vänta ett år tills nästa gång det kan bli aktuellt. Eller kan jag köpa en valp i december/januari ? (menar en valp som är typ två månader när jag köper den).

Din fråga säger mig att du INTE ska ha hund.

Klart som fan det finns valpar året om, det föds valpkullar hela tiden hos olika uppfödare men det är en viss fördel att skaffa hund till våren.
Första tiden behöver hunden gå ut efter att den lekt, tränat, sovit, ätit, druckit och då och då där mellan. Ibland kan det bli så att man bara kommer in innan man bör gå ut igen. Detta kräver mer eller mindre att man är hemma med valpen första tiden och då är det oftast lättare för folk att ta semester på sommarhalvåret och enklare att gå in och ut hela tiden.
Citera
2025-07-07, 08:32
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ja, det finns valpar året om.
Tikar löper 1-3ggr om året beroende på ras (normalt 2ggr om året, men små raser kan ha lite tätare löp, och stora raser lite glesare)

Det kan dock vara enklare att hantera första tiden med anknytning, rumsrenhet mm på sommaren, framförallt om man kan lägga semestern direkt när man hämtar valpen.

Valpar får inte lämnas ut före 8 veckors ålder.

Min hämtades i slutet av november och det var lite extra jobb med rumsrenheten då det inte var nå poppis att göra sina behov i kyla och snö (uppfödaren håller till lång nere i söder så där var det mest bara höstruskigt, medan här hemma var det full vinter).

Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris
Valpar finns året runt. Jag skulle rekommendera att du kontaktar uppfödare av de raser du är intresserad av så fort som möjligt så att du kan etablera god kontakt med uppfödarna och se om du kan få tag i en valp när de passar dig. Många uppfödare har kö så även om de råkar ha en kull när det passar dig är det inte säkert att du får en valp just då, därför är det bra att ta kontakt så fort som möjligt.

Tack för svar. Jag ser att en av raserna jag är intresserad av har många annonser ute medan den andre är det betydligt färre ute. De har dock annonser ute så få antar jag att det inte är någon som är tingad.

Jag skulle gärna ha färgen svart på rasen och på den mer populära har jag hittat ett flertal men inte på den andre.

Det är att jag kommer ha mycket mer tid att vara hemma när det blir höst/vinter plus att jag hinner ha köpt allt man ska ha tills dess då med. Det kanske blir lite bökigt med vädret men tror det ska kunna gå bra ändå. Vill som ni skriver kunna ha mer tid för vår nya familjemedlem när jag väl köper den.

En till fråga eftersom ni verkar insatta. De som har vdlpannonser ute via Svenska Kennelklubben, är det ett bevis på att det är renrasiga hundar? De som säljer skriver ibland att deras hundar har vunnit utställnings priser medan andra inte gör det.

Jag gillar att läsa om.en specifik ras o vill inte köpa en blandras
Citera
2025-07-07, 09:22
Medlem
Du kan utgå från att dom som har annonser på SKK har renrasiga hundar med stamtavla.

Ett annat tips: när du har skaffat din valp så gå en valpkurs.
Citera
2025-07-07, 10:32
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Du kan utgå från att dom som har annonser på SKK har renrasiga hundar med stamtavla.

Ett annat tips: när du har skaffat din valp så gå en valpkurs.

Ok tack. Låter bra.

Ja det kommer jag göra. När kan valparna gå på kurs? dvs hur gamla måste de vara?

Har kennelklubben sådana kurser på sin hemsida? Tänkt gå någon kurs i vardagslydnad, eventuellt träna på sök senare.
Citera
2025-07-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ok tack. Låter bra.

Ja det kommer jag göra. När kan valparna gå på kurs? dvs hur gamla måste de vara?

Har kennelklubben sådana kurser på sin hemsida? Tänkt gå någon kurs i vardagslydnad, eventuellt träna på sök senare.

Jag har för mig att dom ska vara 4 månader, det är vaccinationerna som avgör. Alldeles i början ska man vara försiktig med att träffa andra hundar pga smittrisken.
Citera
2025-07-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ja det är klart du kan uppfödare tar ju valpar året runt och dessutom så måste den ha fyllt 8 veckor innan den levereras kontra för flera decennier sedan då det var 5 veckor som gällde men då får vi typ gå tillbaka till 60 talet.
Citera
2025-07-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ok tack. Låter bra.

Den måste vara mellan 3 - 7 månader för valpkurs och dessutom har fått sin 3 månaders vaccinspruta och ja brukshundsklubbarna har kommande planerade valpkurser utlagda på sina hemsidor.
Citera
2025-07-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Jag har för mig att dom ska vara 4 månader, det är vaccinationerna som avgör. Alldeles i början ska man vara försiktig med att träffa andra hundar pga smittrisken.
3 månader innan sprutan kan ges och du får icke gå kurs innan 3 månaders sprutan har getts förövrigt så är det bra att hålla valpen borta ifrån "smittsamma" miljöer innan dess.
Citera
2025-07-07, 21:53
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Tack för svar. Jag ser att en av raserna jag är intresserad av har många annonser ute medan den andre är det betydligt färre ute. De har dock annonser ute så få antar jag att det inte är någon som är tingad.

Jag skulle gärna ha färgen svart på rasen och på den mer populära har jag hittat ett flertal men inte på den andre.

Det är att jag kommer ha mycket mer tid att vara hemma när det blir höst/vinter plus att jag hinner ha köpt allt man ska ha tills dess då med. Det kanske blir lite bökigt med vädret men tror det ska kunna gå bra ändå. Vill som ni skriver kunna ha mer tid för vår nya familjemedlem när jag väl köper den.

En till fråga eftersom ni verkar insatta. De som har vdlpannonser ute via Svenska Kennelklubben, är det ett bevis på att det är renrasiga hundar? De som säljer skriver ibland att deras hundar har vunnit utställnings priser medan andra inte gör det.

Jag gillar att läsa om.en specifik ras o vill inte köpa en blandras

De hundar som säljs via SKK är renrasiga. De har stamtavlor som gör att förfäderna oftast kan följas så långt bakåt i tiden som rasen har varit en godkänd ras.

Numera kan man via SKKs Hunddata också hitta mycket om de flesta svenskägda släktingarnas sjukdomshistoria och tävlings-/avelsresultat.

Du kan hitta massor om den ras du är intresserad av via SKKs Hunddata och Avelsdata. Ibland, men inte så ofta, kan det finnas felaktiga uppgifter beroende på okunniga eller oärliga upofödare men på det stora hela ska du kunna vara säker på att få en 100% renrasig hund om du köper den av en väl etablerad SKK-ansluten upofödare.

Tyvärr finns det en del skitstövlar bland uooföda4na också, men om du kollar upp hälso- och tävlingsresultat på föräldrar o släktingar till de valpkullar du är intresserad av ha4 du goda chanser att få en bra, rastypisk valp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in