2025-07-07, 10:37
Medlem
Jag såg anslutning för dammsugarrör för centaldammsugare på ett hotel häromdagen.
Citera
2025-07-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Har en bekant som ritar hus. Han ritar så klart sina egna hus också och jag noterade att det nuvarande inte har centraldammsugare vilket de tidigare två hade. Så det är verkligen inte självklart längre. Det är robot som gäller numera.

Lite som när det skulle sättas Ethernet uttag i varenda jävla rum. Det är ju fan löjligt, jag tror jag har TVÅ bara i köket av någon anledning. Alla använder ju WiFi istället.

Off topic men en bekant till mig har tagit över huset efter sin farfar, som var teleingengör. Han hade minsann satt snabbtelefon (intercom) i de flesta av husets rum! Inget stå och skrika "NU ÄR DET MAT"! som någon barbar, bara gå fram och tryck på knappen som anropar alla enheter i huset.

Mer praktiskt är väl kanske att gubben kopplat en röd varningslampa i sovrummet som börjar lysa om det blivit tändfel i pelletspannan.
Citera
2025-07-07, 10:49
Medlem
Knappast.......s avatar
Aldrig nånsin hört talas om centraldammsugare. Men så bor jag i lägenhet också.

Ska nog köpa en sladdlös. Så trött på att dra runt på den stora varje dag (Har hund)
Citera
2025-07-07, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Off topic men en bekant till mig har tagit över huset efter sin farfar, som var teleingengör. Han hade minsann satt snabbtelefon (intercom) i de flesta av husets rum! Inget stå och skrika "NU ÄR DET MAT"! som någon barbar, bara gå fram och tryck på knappen som anropar alla enheter i huset.

Mer praktiskt är väl kanske att gubben kopplat en röd varningslampa i sovrummet som börjar lysa om det blivit tändfel i pelletspannan.
Vi hade snabbtelefon när jag var barn. Bara att trycka ner knappen och ropa!
Typ alla familjer med motorintresse där man var mycket i garaget hade det mellan kök och garage i alla fall.
Citera
2025-07-07, 11:15
Medlem
Redan när vi byggde för 16 pure sedan var det ute. Det blir en ganska stor extrakostnad till egentligen ingen fördel, så jag förstår att det dog ut. Bara den där långa slangen med elektroniken i kostar ju nästan som en vanlig damsugare.
Citera
2025-07-07, 15:23
Medlem
Gosifs avatar
Bra för dom som har allergier.
Citera
2025-07-07, 15:36
Medlem
Laureths avatar
En tyst och lätt är väl helt enkelt smidigare, snabbare och mindre jobbig för öronen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Bra för dom som har allergier.

Men då är en luftrenare bättre vill jag påstå. Sedan jag skaffade min så har jag haft 0 allergiproblem i lägenheten.
Behöver inte damma/dammsuga ofta alls sedan dess heller. Den suger upp alla partiklar i luften (som kan fångas av ett HEPA-filter) och behöver inte köras mer än någon minut per dag.
Citera
2025-07-07, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Redan när vi byggde för 16 pure sedan var det ute. Det blir en ganska stor extrakostnad till egentligen ingen fördel, så jag förstår att det dog ut. Bara den där långa slangen med elektroniken i kostar ju nästan som en vanlig damsugare.

Ja maskinen i sig är ju lite dyrare, en 8-11lök får man ju räkna med men det är ju ingenting speciellt med slangen annat än att det sitter en stålring på anslutningssidan som sluter en krets när du stoppar den i ett uttag. Slang kan man ju köpa på löpmeter för parkeringspengar och själv montera på slangkopplingen.
Citera
2025-07-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
En tyst och lätt är väl helt enkelt smidigare, snabbare och mindre jobbig för öronen.

Men då är en luftrenare bättre vill jag påstå. Sedan jag skaffade min så har jag haft 0 allergiproblem i lägenheten.
Behöver inte damma/dammsuga ofta alls sedan dess heller. Den suger upp alla partiklar i luften (som kan fångas av ett HEPA-filter) och behöver inte köras mer än någon minut per dag.
Vad kör ni för luftrenare? Låter intressant med astma i familjen.
Citera
2025-07-07, 16:15
Medlem
packmalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Jag har ett uttag i köket som täcker hela undervåningen + altan och ett i trappen som täcker hela övervåningen, det är lite skillnad mot att behöva byta mellan varje rum.

Du har fortfarande fula uttag som du måste byta mellan. Om du hade en modern dammsugare som en Dyson hade du inte behövt koppla in något alls när du går från rum till rum. Centraldammsugare är säkert relativt smidigt att använda om det redan finns installerat, men är ju handen på hjärtat lika värt att hålla fast vid år 2025 som rörpost.
Citera
2025-07-07, 19:26
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Vad kör ni för luftrenare? Låter intressant med astma i familjen.
Köp vilken som helst. Min fru hade pollenallergi så att det rosslade i halsen på henne när hon andades. Jag köpte en billig på Elgiganten och sen dess märker hon inte längre av allergin.
Citera
2025-07-07, 20:15
Medlem
Centraldammsugare är grymt bra och du behöver inte släpa på slang ifall man skaffar "hide a hose" byggde in det i mitt förra hus🙂👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in