2025-07-03, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HCSLVR
Hej Flashback. Visste inte var jag skulle lägga tråden så försöker här.

Jag väger 67 kilo och är 174 cm. Jag har en jätte stor mage, och har gått upp två storlekar eftersom jag varit fast i ett alkohol missbruk i tre år. Går på antabus nu och varit nykter i en månad och haft fem återfall bara. Gått från att dricka varje dag till att sluta helt med alkohol.

Nu är det så att jag vill gå ned i vikt och undrar om någon här vet hur lång tid det tar att få bort bukfetman och gå ned två storlekar om man inte dricker alkohol, ingen läsk och ingen hämtmat.

Äter en portion på kvällen och en smörgås och dricker bara kaffe och vatten. Går ca 12.000 till 4.000 steg om dagen. Annars stillasittande. Ska börja simma 3 dagar i veckan 30 minuter och promenad varje dag 30 minuter. Kommer jag gå ned dessa kilon och få bort bukfettet till nästa sommar?

Hoppas verkligen någon kan bemöda sig att svara. Det skulle betyda mycket.

Jävligt bra jobbat!
Gå på AA/NA-möten, träna som fan!

Kampsport gör att man bränner mycket kalorier!
Citera
2025-07-04, 00:16
Medlem
Din magen är troligtvis svår inflammerad därför magen är svullen..
Lever förstorad lr överflödig fett och inflammerad
Tarm styr hela organen och tarm är jävla sjuk

Du får prata med läkare om hur du ska göra din magen bli frisk..
Citera
2025-07-04, 12:49
Moderator
manamanahs avatar
Hår- och kroppsvård --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera
2025-07-06, 14:57
Medlem
HCSLVRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Din magen är troligtvis svår inflammerad därför magen är svullen..
Lever förstorad lr överflödig fett och inflammerad
Tarm styr hela organen och tarm är jävla sjuk

Du får prata med läkare om hur du ska göra din magen bli frisk..

Okej jag ska ta till mig det. Får se om det går ned sig eller om jag måste besöka läkaren
Citera
2025-07-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Ganska vanligt bland alkoholister, speciellt 50+ att de kan vara smala men ha den typiska ballongmagen. Beror inte enbart på fett utan levern som inte mår bra. Goda nyheten om du inte supit extremt att levern återhämtar sig efter några månader. Levern är det organ som man verkligen kan misshandla rätt bra innan den tar permanent skada.

han ska nöpa NAC- N-acetylcystein isåfall. och fortsätta äta på balans eller på underskott och röra på sig. avstå chips, godis läsk och alkohol. jag håller med er andra. hans övervikt beror inte på fett. möjligen på för mycket östrogen eller skador i lever/hjärta. själv väger jag 75 just nu (tidigare 90) och ska fortsätta banta ner mej till 70 och är 1.73 lång. min kagge börjar försvinna vid ca 70kg. 67-68kg ser nog bäst ut på mej (pga den korta längden). så han skulle nog kunna tappa ytterligare 4kg på 1-2månader genom 1000-1400kcal om dan. och fysisk aktivitet dagligen kommer att behövas som alltid för annars går man knappt ner nåt alls
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-07-06 kl. 15:57.
Citera
2025-07-06, 18:23
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Ta det lilla lugna med träning i början bara.
Alkohol frestar hårt på hjärtat..
Omställningen till nykterhet är nog också en chock för kroppen

Det finns läkare för sådana här frågor.
Märkligt att fråga på flashback
Citera
2025-07-14, 22:55
Medlem
Sladdarens avatar
Ang magfett finns 3 lösningar = motionsträning (du ska flåsa å svettas och hjärtat ska bulta, de viktigaste är att hjärtat bultar hårdare), olika typer av magsitups finns många som passar eller inte passar en personligen, och äta mat som vanligt, de är nästan allt. Dra ner på massa godsaker som princesstårta är bra ochså och kaloriintag att överäta som det heter men det vet jag inte vad det betyder ,men bara ett tips bara. Sen är det bara att göra allt på repris hela tiden varje dag. De är allt

Att banta och svälta sig själv är helt värdelöst .. Ät frukter, grönsaker tills du är sprängmätt om du har sug efter "ontyttigare" grejer. fast du fyllt ditt kaloriintag för dagen
Citera
2025-07-15, 14:26
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ang magfett finns 3 lösningar = motionsträning (du ska flåsa å svettas och hjärtat ska bulta, de viktigaste är att hjärtat bultar hårdare), olika typer av magsitups finns många som passar eller inte passar en personligen, och äta mat som vanligt, de är nästan allt. Dra ner på massa godsaker som princesstårta är bra ochså och kaloriintag att överäta som det heter men det vet jag inte vad det betyder ,men bara ett tips bara. Sen är det bara att göra allt på repris hela tiden varje dag. De är allt

Att banta och svälta sig själv är helt värdelöst .. Ät frukter, grönsaker tills du är sprängmätt om du har sug efter "ontyttigare" grejer. fast du fyllt ditt kaloriintag för dagen

Det är lösningar på lite olika problem. Om du vill bli av med visceralt fett så är motion inte så dåligt. Helst kombinerat med dietande.

Om du vill se bra ut när du kliver ur duschen när du smygspänner dig och du inte har så mycket fett över magmusklerna så är diverse magträning bra.

Om du vill se magmuskler utan att gå till gymmet så får det bli situps och dylikt.
Citera
2025-07-17, 13:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det är lösningar på lite olika problem. Om du vill bli av med visceralt fett så är motion inte så dåligt. Helst kombinerat med dietande.

Om du vill se bra ut när du kliver ur duschen när du smygspänner dig och du inte har så mycket fett över magmusklerna så är diverse magträning bra.

Om du vill se magmuskler utan att gå till gymmet så får det bli situps och dylikt.

Nä diet är inte lösningen tycker jag. Ät mycket av nyttigare istället. Prova ät 500 gram morötter inlagda med en vinegrätt och dippa i yoghurt med lite olja i .. Fortsätt äta så och träna regelbundet. Du förlorar dina kilon oavsett. Att äta mindre är inte lösningen utan äta nyttigare. Kilona kommer rasa ändå. Man ska inte gå omkring hungrig utan äta som vanligt men skippa socker, massa bröd å sånt
Citera
2025-07-31, 08:38
Medlem
Citat:

Jag väger 67 kilo och är 174 cm. Jag har en jätte stor mage, och har gått upp två storlekar eftersom jag varit fast i ett alkohol missbruk i tre år. Går på antabus nu och varit nykter i en månad och haft fem återfall bara. Gått från att dricka varje dag till att sluta helt med alkohol.

Nu är det så att jag vill gå ned i vikt och undrar om någon här vet hur lång tid det tar att få bort bukfetman och gå ned två storlekar om man inte dricker alkohol, ingen läsk och ingen hämtmat.

Äter en portion på kvällen och en smörgås och dricker bara kaffe och vatten. Går ca 12.000 till 4.000 steg om dagen. Annars stillasittande. Ska börja simma 3 dagar i veckan 30 minuter och promenad varje dag 30 minuter. Kommer jag gå ned dessa kilon och få bort bukfettet till nästa sommar?

Vill du ändra din kost så du kan vara smal livet ut? Att ändra kost innebär att du kommer få ett "wow varför har jag inte ätit såhär innan" men innan det sker så kommer du kanske tänka tex "inget bröd? Aldrig i livet att jag slutar med det".
Citera
2025-07-31, 08:54
Medlem
Citat:

Ditt bekymmer är inte din vikt 67 kg på 174 cm är knappast övervikt:
Men som andra skrivit här: Du har nog mycket bekymmer med dina organ: Så det viktigaste för dig om du vill få bort kulmagen är att se till att du slutar med alkoholen, samt hålla ner intaget på socker.

Sen handlar det mest om att röra dig, bygga upp dina muskler och äta mer sunt. Dvs mycket frukt och grönsaker undvika halvfabrikat i så stor mån det går.

Men det viktigaste är att få bort alkoholen och sockret samt att du rör på dig, framför allt få bort stillasittande. Du behöver inte rusa omkring i skogen eller tillbringa halva din vakna tid på gymmet.
Bättre då att du går till affären i stället för att ta bilen/Bussen ta trappan i stället för hissen/Rulltrappan och stå upp och stryk eller sitta på en träningscykel när du tittar på TV.

Dessutom titta dig inte blind på vågen, gör du rätt behöver den inte alls röra sig, du behöver lägga på dig muskler som väger mer och bli av med fett som väger mindre, det är volymen på magen du vill komma åt.
Lycka till
Senast redigerad av SkogsSaab 2025-07-31 kl. 08:56.
Citera
2025-07-31, 08:56
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Sprit.
Eller iaf alkohol i allmänhet om man vill ha en vidare betydelse.
Sponken betyder annars "Spårvagnen" om man är i Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in