2025-07-03, 07:14
Medlem
HCSLVRs avatar
Hej Flashback. Visste inte var jag skulle lägga tråden så försöker här.

Jag väger 67 kilo och är 174 cm. Jag har en jätte stor mage, och har gått upp två storlekar eftersom jag varit fast i ett alkohol missbruk i tre år. Går på antabus nu och varit nykter i en månad och haft fem återfall bara. Gått från att dricka varje dag till att sluta helt med alkohol.

Nu är det så att jag vill gå ned i vikt och undrar om någon här vet hur lång tid det tar att få bort bukfetman och gå ned två storlekar om man inte dricker alkohol, ingen läsk och ingen hämtmat.

Äter en portion på kvällen och en smörgås och dricker bara kaffe och vatten. Går ca 12.000 till 4.000 steg om dagen. Annars stillasittande. Ska börja simma 3 dagar i veckan 30 minuter och promenad varje dag 30 minuter. Kommer jag gå ned dessa kilon och få bort bukfettet till nästa sommar?

Hoppas verkligen någon kan bemöda sig att svara. Det skulle betyda mycket.
Citera
2025-07-03, 07:36
Medlem
hm har du haft 5 återfall på en månad ?
är nog levern som är uppsvullen
motionerar du ock skippar sponken samt äter vettigt kommer kalaskulan bli mindre
Citera
2025-07-03, 07:41
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
motionerar du ock skippar sponken samt äter vettigt kommer kalaskulan bli mindre
Återfall förväxlas ofta med man tagit paus. Är man alkholfri mindre än ett år och dricker igen är det inte återfall utan man bara haft en paus ifrån drickande.

Hur som helst, bukfettet är det mest envisa att bli av med. Finns ingen quickfix. Det är träning och bättre kostvanor som gäller under tid. Räkna med att du kommer se rejäl skillnad efter 6 mån och du kan bli av med allt på 1 år.
Citera
2025-07-03, 07:43
Medlem
HCSLVRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin

Ja första månaden nykter. Inte varit lätt. Fem återfall på en månad är förvisso kanske ganska mycket men kämpar på.

Okej när går svullnaden ned i levern?
Vad betyder sponken?

Okej tack så mycket. Hur lång tid kan man vänta sig att det tar? Vill gärna vara smal och frisk igen (inget bukfett) nästa sommar.
Citera
2025-07-03, 07:45
Medlem
HCSLVRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Återfall förväxlas ofta med man tagit paus. Är man alkholfri mindre än ett år och dricker igen är det inte återfall utan man bara haft en paus ifrån drickande.

Hur som helst, bukfettet är det mest envisa att bli av med. Finns ingen quickfix. Det är träning och bättre kostvanor som gäller under tid. Räkna med att du kommer se rejäl skillnad efter 6 mån och du kan bli av med allt på 1 år.

Okej tack för förtydligandet.
Och tack så mycket för svaret. Det låter lovande och jag blir så jävla glad att höra det här. Ger motivation ☺️
Citera
2025-07-03, 07:46
Medlem
Galejans avatar
Så mycket fel med den här trådstarten. Först och främst ligger den i Kropps- och hårvård, bland trådstarter om frisyrer och tandborstning.

För det andra tvivlar jag på att du har en jättestor mage om du väger 67 kg på 1,74 cm. Du har möjligen en liten kula. Den går inte att punktbanta bort då den typen av bukfetma inte fungerar som vanliga lovehandles. Bukfetma är invärtes fett som ligger runt organen.

Samtidigt säger du att du inte längre dricker alkohol och att du bara haft fem återfall på en månad. Trots Antabus har du alltså druckit fem gånger på fyra veckor. Det är att betrakta som normalkonsumtion, inte som nykterism. Det här är naturligtvis inte bra om du ska banta bort bukfetma.

Du skriver även att du rör på dig. 4000-12000 steg om dagen. Det är inte jättemycket. 4000 steg, det är typ ett par rundor till parkeringen och tillbaka. Man kan säkert gå 4000 steg på en dag bara genom att vara hemma. Du bör öka på detta. Sikta på 12000+ varje dag. Minst tolvtusen steg, sju dagar i veckan. Om inte annat så för att röra på dig i allmänhet. Simma är säkert bra som omväxling men ganska bökigt. Promenader kan du göra överallt närsomhelst och utan att behöva klä om eller uppsöka en pool.

Ät mer grönsaker och mindre fikabröd, rör på dig och sluta ta återfall med spånken så ska du se att du kommer i konfirmationskostymen även framledes.
Citera
2025-07-03, 07:55
Medlem
Man är aldrig före detta alkoholist. Möjligtvis nykter alkoholist. Det sätt som du äter på nu är en säker inkörsport till att börja dricka igen. Kroppen skriker efter balans, vid minsta obalans ( mat eller vätska ), så signaler din hjärna - ta en grogg till, det hjälper.
Citera
2025-07-03, 07:58
Medlem
HCSLVRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Så mycket fel med den här trådstarten. Först och främst ligger den i Kropps- och hårvård, bland trådstarter om frisyrer och tandborstning.

För det andra tvivlar jag på att du har en jättestor mage om du väger 67 kg på 1,74 cm. Du har möjligen en liten kula. Den går inte att punktbanta bort då den typen av bukfetma inte fungerar som vanliga lovehandles. Bukfetma är invärtes fett som ligger runt organen.

Samtidigt säger du att du inte längre dricker alkohol och att du bara haft fem återfall på en månad. Trots Antabus har du alltså druckit fem gånger på fyra veckor. Det är att betrakta som normalkonsumtion, inte som nykterism. Det här är naturligtvis inte bra om du ska banta bort bukfetma.

Du skriver även att du rör på dig. 4000-12000 steg om dagen. Det är inte jättemycket. 4000 steg, det är typ ett par rundor till parkeringen och tillbaka. Man kan säkert gå 4000 steg på en dag bara genom att vara hemma. Du bör öka på detta. Sikta på 12000+ varje dag. Minst tolvtusen steg, sju dagar i veckan. Om inte annat så för att röra på dig i allmänhet. Simma är säkert bra som omväxling men ganska bökigt. Promenader kan du göra överallt närsomhelst och utan att behöva klä om eller uppsöka en pool.

Ät mer grönsaker och mindre fikabröd, rör på dig och sluta ta återfall med spånken så ska du se att du kommer i konfirmationskostymen även framledes.

Tusen tack. Tar till mig allt du säger. Undrar om man kan flytta tråden eller så får den ta bort den. Mina andra trådar har papperkorgats så är inte en fena här om man säger så. Men ska bli bättre på att posta rätt.

Okej jag visste inte att bukfetma låg så. Det låter oroväckande enligt mig men om du säger att 12.000 steg om dagen kan leda mig hem igen till min normal vikt (är vanligtvis xs) så ska jag försöka göra mitt för att uppnå det.

Tusen tack för ditt svar.
Citera
2025-07-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HCSLVR
Hej Flashback. Visste inte var jag skulle lägga tråden så försöker här.

Jag väger 67 kilo och är 174 cm. Jag har en jätte stor mage, och har gått upp två storlekar eftersom jag varit fast i ett alkohol missbruk i tre år. Går på antabus nu och varit nykter i en månad och haft fem återfall bara. Gått från att dricka varje dag till att sluta helt med alkohol.

Nu är det så att jag vill gå ned i vikt och undrar om någon här vet hur lång tid det tar att få bort bukfetman och gå ned två storlekar om man inte dricker alkohol, ingen läsk och ingen hämtmat.

Äter en portion på kvällen och en smörgås och dricker bara kaffe och vatten. Går ca 12.000 till 4.000 steg om dagen. Annars stillasittande. Ska börja simma 3 dagar i veckan 30 minuter och promenad varje dag 30 minuter. Kommer jag gå ned dessa kilon och få bort bukfettet till nästa sommar?

Hoppas verkligen någon kan bemöda sig att svara. Det skulle betyda mycket.

ja magen bör vara borta nästa sommar, men du borde ändra så du äter portionen mat på lunchen och något mindre på kvällen. prommenera är mkt bra, försökt gå iaf 30 minuter snabbt varje kväll
Citera
2025-07-03, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HCSLVR
Vad betyder sponken?

Sprit.
Eller iaf alkohol i allmänhet om man vill ha en vidare betydelse.
Citera
2025-07-03, 09:23
Medlem
Klas-Vegass avatar
JA lycka till i alla fall.

Fokusera på spriten först. Ta det där med kroppen och diet när du är tryggare.

Jag skulle råda dig att äta mer normalt för att slippa ytterligare ett stressmoment men försök att gå lite längre.

Men jag har inga sakkunskaper. Försöker bara tänka logiskt.
Citera
2025-07-03, 09:30
Medlem
Jag blev diagnoserad adhd, fick medicin, gick ner 10 kg. Blev som en jakthund i kroppen! 😄
( helg-alkis var nog diagnosen på mig förrut..)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in