Citat:
Ursprungligen postat av
LudvigSigurdDavid
Hej,
Jag körde full på moppe och hade jag bara stannats av polis hade jag fått rattfylla, nu var det så att jag körde omkull med en allvarlig singelolycka och ett krossat ben som följd. Inte nog med det, det blev därmed grov rattfylla pga olyckan. Lite märkligt men så är det.
Jag uppgav att jag hade alkoholproblem, vilket stämmer och har varit nykter sedan detta hände för ca tre år sedan.
Nu har jag ansökt om körkortstillstånd och eftersom jag går på beroendemottagning och även får narkotikaklassade mediciner vida densamma, vilket jag också uppgav i ansökan till Transportstyrelsen, förväntade jag mig att få lämna prover för narkotika också.
Vid första kontakt med körtkortmottagning som också läst mitt föreläggande från TS skriver de att de INTE tror att jag behöver lämna prover för droger. Detta underlättar nåt enormt för mig eftersom det blir betydligt billigare och mindre komplicerat. Jag är som sagt nykter vad det gäller samtliga substanser, så det är inte det saken gäller.
Min fråga är om någon kan bekräfta att man får reda på direkt, av svaret från TS vid ansökan om körkortstillstånd, om man ska lämna prover för droger, eller inte? Hoppas att nån som gått igenom processen vet hur det brukar gå till.
Jag kommer ju få veta i sinom tid, men är väldigt nyfiken på detta och eventuellt kan tråden vara till nytta för nån annan.
Ja du får direkt svar på det!
I ditt fall kommer det att begäras 6x alkoholprover samt 2x för droger under 6 månader. Sen kan du längst få lämna 3x 6 månader + 1x 12 månader, det beror på vad du är ”dömd” för.
Jag har själv gått den långe vägen, tog 3år