Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Har väl aldrig sagt att man ska hänga ut några barn, sluta tolka vad jag säger och läs vad jag skriver istället. Anonymisera självklart materialet innan det publiceras, det hade du fattat om du faktiskt läst vad jag skrev. Självklart så kan man inte bara lita på vad någon säger utan att få tillgång till allt material, eller har du bytt åsikt kring det nu?
Även om innehållet anonymiseras är det lätt att en familj känns igen i en mindre kommun. Därför är det aldrig lämpligt att drabbade familjer lägger ut hela utredningar på ett forum som detta. Det finns alltid personer som kan lista ut vem det handlar om.
Dessutom visar du noll förståelse för den informationsmässiga obalansen som råder. Föräldern har fortfarande inte tillgång till samma material som socialtjänsten. Stora delar är sekretessbelagda som journalanteckningar, interna PM, e-post, mötesprotokoll och kontakter med andra myndigheter. Det mesta är dolt.
Och även om du rent hypotetiskt skulle få se allt som föräldern kan begära ut, så är det fortfarande bara en bristfällig skugga av hela beslutsunderlaget. Det betyder att den extrema obalansen kvarstår, även här i diskussionen.
Därför är det helt meningslöst att socvurmarsekten lägger sig i sådana här fall och spelar rättskipare. Ni har varken hela bilden eller viljan att förstå den. Det minsta ni kan göra är att låta de drabbade familjerna vara ifred för barnens skull.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Ja föräldern kan inte ens dela en bråkdel av materialet, det enda vi har att gå på är personens ord, som mycket väl kan vara rena påhitt, hur ska någon kunna veta? Att du väljer att blint lita på vad hen säger får stå för dig, jag vill basera mina åsikter i verifierbar fakta, men det verkar inte vara viktigt för dig, men är också varför jag inte kan ta din så kallade systemkritik på allvar, även om du skriker dig blå över att det du säger stämmer.
Du kräver "verifierbar fakta", men bara från föräldern, inte från myndigheten som sitter på all dokumentation och sekretessbelägger allt som inte passar. Det säger allt om din objektivitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Utredningen är en bra början, föräldern finns ju även här i tråden och kan svara på eventuella frågor man har. Grundlösa påståenden kan du hålla för dig själv, jag är iaf inte intresserad av det.
Det här är exakt problemet med er i socvurmarsekten, ni börjar i helt fel ände. Ni utgår reflexmässigt från att socialtjänstens version automatiskt är sann, bara för att den står i en utredning. Det är en katastrofal utgångspunkt.
En seriös och rättssäker bedömning börjar från två håll samtidigt:
Förälderns perspektiv, och
Socialtjänstens perspektiv inklusive underlag från t.ex. läkarjournaler, BUP-utredningar, skola, och annan relevant dokumentation.
Ditt och många andras problem är att ni inte litar på föräldrar. Därför kommer du, om jag känner dig rätt, varken tro på eller ens lyssna till vad den här föräldern berättar. Du har redan bestämt dig för att myndighetens ord är lag oavsett vad verkligheten säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Enligt lag så har du tillgång till informationen och kan begära ut den om du är part, detta vet du ju om.
Nej, enligt lag har en förälder inte automatiskt tillgång till all information. En förälder har möjligen rätt att begära ut allmänna handlingar med stöd av 2 kap. tryckfrihetsförordningen (TF) och 6 kap. 4–6 §§ offentlighets- och sekretesslagen (OSL), samt rätt att få ett beslut om avslag enligt 44 § förvaltningslagen (FL).
Men det är inte samma sak som att ha tillgång till samma information som socialtjänsten har i sitt arkiv.
Det är socialtjänsten som fungerar som grindvakt. De väljer vad som lämnas ut, vad som sekretessbeläggs och vad som aldrig diarieförs eller ens räknas som handling. Det betyder att mycket av det en förälder skulle behöva för att försvara sig sällan eller aldrig kommer ut.
Så att påstå att en förälder "har tillgång till samma information" är antingen okunnigt eller direkt vilseledande. Desinformation med andra ord som ni själva anklagar Fia för att sprida.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Att det inte skulle ske och att socialtjänsten konspirerar för att bryta lagen, ja det är din åsikt, det är inte fakta. Det är även lagstadgat att allt material som en utredning är baserat på ska föräldern få ta del av, och de får gratis rättshjälp kring det, vilket är bra, vidare så ingår det rättshjälp i de flesta hemförsäkringar så det kan man nyttja om den gratishjälpen man får inte räcker till.
Nej, det är inte en åsikt. Det är snarare ett välkänt systemfel. Föräldrar får ofta inte ta del av allt underlag, trots vad lagen säger. Sekretess, odokumenterade samtal och intern kommunikation undanhålls rutinmässigt. Och rättshjälpen? Den är ofta tandlös, formell och utan insyn i hela materialet.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Det är ett vilt påstående att en myndighet med flit bryter mot lagen för att kunna tjäna pengar på barn eller vad det nu är du anser vara motivationen till detta påstådda beteende, än så länge har jag inte sett dig kunna påvisa att det stämmer med annat än dina egna uttalanden, samtidigt som du inte vågar berätta vad du har för egna kvalifikationer inom ämnet.
Att myndigheter bryter mot lagen är inte ett "vilt påstående". Det är något som bekräftats i otaliga IVO- och JO-beslut. Att ekonomiska incitament påverkar LVU-systemet är inte heller en konspiration. Det är en konsekvens av hur ersättningsmodellen ser ut. Man behöver inga "kvalifikationer" för att se att ett system som saknar insyn, transparens och ansvarsutkrävande är riggat för maktmissbruk.