Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Majoriteten av den vuxna befolkningen har säkert någon gång missat en räkning som lett till en påminnelse. Inkasso betyder att man struntat i flera påminnelser. Och för Strandhäll handlade det inte om en enstaka räkning, det var många gånger. Bland annat för en skönhetsbehandling.
Vad de allra flesta neurotisk robotsvenskar inte fattar, är att de är en skön frihet att ha - att kunna skita i om räkningar förfaller eller inte.
Jag har allting betalt. Fastigheter, bil etc. Och skiter i lite extraavgifter här och där. Bryr mig noll om en räkning går till fogden eller inte. För jag har råd med det. Har jag inte lust att betala, så gör jag inte det. Och om någon ny bekantskap i min omgivning ifrågasättande frågar om min ekonomi, p.g.a tagen UC och sett mina betalningsanmärkningar, så blir jag bara glad över att ha fått veta vad för sorts individ det handlar om. Och slipper ödsla mer tid på waisten.
Jag är inte heller beroende av, eller orolig över, vad andra människor tycker och tänker om mig. Till skillnad från de flesta neurotiska svenskar som behöver yta för att låtsas må bra.
Det viktiga är inte om folk har skulder eller inte, eller om dom hamnat hos fogden eller inte. Det som är viktigare är personens moral, drivkraft, prioriteringar och andra saker.