2025-06-24, 18:24
Avslutad
Sverige är ett mycket likformigt land där kulturen i mångt och mycket utgår på att tycka lika i många sociala frågor. Inom exempelvis invandringsfrågan har opinionen svängt, till viss del även inom kärnkraft med flera. Vi är mångt och mycket ett progressivt land som är "föregångare" inom idéer som abort, dödshjälp, HBTQ, samt idén om att det finns ett obegränsat antal kön. Alla som bor i Sverige delar inte dessa uppfattningar, i varierande grad. Vart dessa oliktänkande befinner sig varierar också, men det bör finnas fler sådana människor mer samlade i vissa delar av vårt avlånga land. Detta leder mig till mina frågor.

1) Vart i Sverige bor det flest konservativa? (med konservativ avses inte raggare som dricker massa öl och sprit med risiga amerikanare, utan personer som kanske är kristna, har familjevärderingar och är ordentliga men som till olika grad är kritiska mot samhällsutvecklingen, speciellt inom sociala frågor).

2) Finns det exempel på enskilda kommuner/orter som har en väldigt hög koncentration av konservativa?

3) Kommer konservatismen idag ritas om framgent? Exempelvis, många i Södertälje (personer med utländsk bakgrund) går i kyrkan och i varierande mån har konservativa värderingar. Kommer invandringen av exempelvis grupper från andra länder påverka svensk konservatism eftersom de tar upp en allt större del av befolkningen i och med att Sverige blir allt mer blandat?
Citera
2025-06-24, 18:28
Avstängd
Sjöbo och Vellinge är såna kommuner!
Citera
2025-06-24, 18:39
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Sverige är ett mycket likformigt land där kulturen i mångt och mycket utgår på att tycka lika i många sociala frågor. Inom exempelvis invandringsfrågan har opinionen svängt, till viss del även inom kärnkraft med flera. Vi är mångt och mycket ett progressivt land som är "föregångare" inom idéer som abort, dödshjälp, HBTQ, samt idén om att det finns ett obegränsat antal kön. Alla som bor i Sverige delar inte dessa uppfattningar, i varierande grad. Vart dessa oliktänkande befinner sig varierar också, men det bör finnas fler sådana människor mer samlade i vissa delar av vårt avlånga land. Detta leder mig till mina frågor.

1) Vart i Sverige bor det flest konservativa? (med konservativ avses inte raggare som dricker massa öl och sprit med risiga amerikanare, utan personer som kanske är kristna, har familjevärderingar och är ordentliga men som till olika grad är kritiska mot samhällsutvecklingen, speciellt inom sociala frågor).

2) Finns det exempel på enskilda kommuner/orter som har en väldigt hög koncentration av konservativa?

3) Kommer konservatismen idag ritas om framgent? Exempelvis, många i Södertälje (personer med utländsk bakgrund) går i kyrkan och i varierande mån har konservativa värderingar. Kommer invandringen av exempelvis grupper från andra länder påverka svensk konservatism eftersom de tar upp en allt större del av befolkningen i och med att Sverige blir allt mer blandat?

Svaret är att det finns ingen skillnad mellan kommunerna i Sverige oavsett om dessa kallar sig konservativa, socialdemokratiska, "blå" "gröna" eller "röda" eller någon annan meningslös metafor för en politiskt entitet som för exakt samma politik som i övriga kommuner i landet.

Se dig omkring istället:
-Samma idioti med farthinder i alla kommuner. Kan du ge mig ett enda exempel på en kommun som ökar frihet och framkomlighet för medborgarna istället för att strypa den ?
-Samma jävla vurm för den politiska lekstugan "kollektivtrafik" istället för att likabehandla alla medborgare oavsett vilka transportlösningar dom själva väljer. Jag har sett exakt samma idiothinder i hela landets kommuner där bussar står i en ficka på vägen och stoppar all annan trafik. Detta är inte kopplat till det politiska ledarskapets socialdemokrati eller konservatism utan till ett allomfattande maktmissbruk.

Glöm att det skulle finnas några skillnader !
Senast redigerad av holmium 2025-06-24 kl. 18:42.
Citera
2025-06-24, 19:44
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Svaret är att det finns ingen skillnad mellan kommunerna i Sverige oavsett om dessa kallar sig konservativa, socialdemokratiska, "blå" "gröna" eller "röda" eller någon annan meningslös metafor för en politiskt entitet som för exakt samma politik som i övriga kommuner i landet.

Se dig omkring istället:
-Samma idioti med farthinder i alla kommuner. Kan du ge mig ett enda exempel på en kommun som ökar frihet och framkomlighet för medborgarna istället för att strypa den ?
-Samma jävla vurm för den politiska lekstugan "kollektivtrafik" istället för att likabehandla alla medborgare oavsett vilka transportlösningar dom själva väljer. Jag har sett exakt samma idiothinder i hela landets kommuner där bussar står i en ficka på vägen och stoppar all annan trafik. Detta är inte kopplat till det politiska ledarskapets socialdemokrati eller konservatism utan till ett allomfattande maktmissbruk.

Glöm att det skulle finnas några skillnader !
Så om jag tolkar dig rätt kan konservatism främst sammanfattas med inga väghinder. Rimligt.
Citera
2025-06-24, 23:21
Medlem
Skulle gissa på några orter i Småland och ett par öar i Bohuslän. Öar i Bohuslän är även ett paradis för de som tröttnat på mångkultur.
Citera
2025-06-25, 07:38
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Så om jag tolkar dig rätt kan konservatism främst sammanfattas med inga väghinder. Rimligt.

Politiskt initierade hinder för framkomlighet och fri rörlighet är ett av flera möjliga lackmustest på när politiska systemet missbrukas för ändamål som inte gynnar medborgarna eller samhället i stort.

Jag hoppas att du inser att ekonomiska särintressen såsom kollektivtrafik och andra ekonomiska särintressen under paraplyet av den skattefinansierade offentliga sektorn är just ekonomiska särintressen och inget annat.

När politiker missbrukar politiska mandat för att gynna dessa särintressen, där dessa politiker själva inte sällan är styrelseledamöter eller på annat sätt insyltade, och väljarna inte längre kan ändra på missförhållanden genom att rösta på partier som bedriver en diametralt motsatt politik, för att dessa inte tillåts existera, då har demokratin upphört och vi har istället fått ett korrupt totalitärt samhälle bakom en skendemokratisk fasad.

Det är exakt där Sverige och en mängd andra länder inom Europas sk. "liberala demokratier" befinner sig.
Citera
2025-06-25, 08:44
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Politiskt initierade hinder för framkomlighet och fri rörlighet är ett av flera möjliga lackmustest på när politiska systemet missbrukas för ändamål som inte gynnar medborgarna eller samhället i stort.

Jag hoppas att du inser att ekonomiska särintressen såsom kollektivtrafik och andra ekonomiska särintressen under paraplyet av den skattefinansierade offentliga sektorn är just ekonomiska särintressen och inget annat.
Menar du på allvar alltså att infrastruktur som kollektivtrafik är en slags kommunism eller nyliberalism? Alla borde åka bil?

Låt mig gissa: dagis, sjukvård och ålderdomshem är vulgärt skräp?.
Citera
2025-06-25, 10:50
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Skulle gissa på några orter i Småland och ett par öar i Bohuslän. Öar i Bohuslän är även ett paradis för de som tröttnat på mångkultur.
Mitt tips går till Örkelljunga, Var inte så många år sedan man förbjöds att ha konfirmationsläsning i skolan.

Har också varit på tv för en egen "socialbidragsmodell".
Citera
2025-06-25, 11:09
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Menar du på allvar alltså att infrastruktur som kollektivtrafik är en slags kommunism eller nyliberalism? Alla borde åka bil?

Låt mig gissa: dagis, sjukvård och ålderdomshem är vulgärt skräp?.

Fetning 1.

Olika trafikslag skall bära sina egna kostnader, punkt.

Fetning 2.

Dessa saker är för viktiga för att läggas i händerna på en skattefinansierad och tillika korrupt politiker- och tjänstemanna-klass.
Citera
2025-06-25, 12:19
Medlem
insexnyckelns avatar
Det finns en rörelse och hemsida som kallar sig själva "svenska zoner" som avser samla likasinnade folk i ett flertal olika kommuner där de bedömer potentialen är störst. De verkar dock främst fokusera på nationalism, men även konservatism.

Citat:
Den ideologiska basen bland invånarna bör redan från början vara rimlig med en hög andel konservativa och nationella väljare

De rör sig om norra Uppsala, Tierp och Östhammar. Samt söderut - Töreboda och Askersunds kommun.

Jag är själv inte inblandad i projektet men verkar relevant för frågeställningen.

https://svenska-zoner.com/
Citera
2025-06-26, 11:17
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered

Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos

Käringön (Orusts kommun) har åtminstone förr varit ett känt schartauanskt fäste, och Åstol (Tjörns kommun) har dominerats av pingströrelsen. Hur det ser ut i dag vet jag tyvärr inte. Men kolla här:

(FB) schartauanism
(FB) Vad är grejen med Åstol?
Senast redigerad av Ördög 2025-06-26 kl. 11:25.
Citera
2025-06-26, 11:36
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag noterar att du och jag i diskussionen hetta glidit långt från ämnet. Men intressant, och jag hoppas att vi kan fortsätta diskussionen i en mer passande tråd.
Och för att förtydliga:
Du hävdade att ingen konservativ kommun finns (jag är enig), men din anledning till denna slutsats var för mig lite märklig.

Med din slutsats att all fortskaffning etc. ska bära sig själv, kan jag bara förmoda vad du anser är ett konservativt samhälle (kommun i detta fall).

Jag tycker därför det är väsentligt för tråden att definiera just detta, eftersom det är rätt tydligt att det idag inte finns en konservatism i kommunerna: hur skulle den se ut? Vad innebär det för de olika socioekonomiska grupperna o s v?

Du talar i anakronistiska termer, men det är ju rätt ointressant hur vi kom hit. Du hävdar att jag är oförmögen att se ett annat samhälle, samtidigt som du fullständigt vrider ut och in på dig själv med pseudodebatter för att slippa redogöra för ett sådant samhälle själv.

Så: vi är inom ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in