2025-10-05, 11:03
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Det har med landhöjningen att göra, efter istiden.
Norrland trycktes ned mera och hade is kvar längre än i söder... Så nu höjer sig marken i norr mer än i söder.
Resultat: Värnen kommer att förflytta sig söderut!

Titta på staden Trosa... Kyrkan som en gång byggdes mitt i byn, är nu flera kilometer inåt land än nuvarande tätorten.

Trosa invånarna som var beroende av fiske, fick bygga nya bryggor/hamnar och valde att bygga nya bostäder närmare sin båtar, allt eftersom havet drogs sig tillbaka (landhöjningen).
Kyrkan fick stå kvar där ursprungliga kyrkan byggdes.

Du kan jämföra historiska kartbilder här:

Finns uppe till höger en fyrkant me lager , allt möjöigt från 1600talskartor till dagens , lägg in en länk till Trosa

https://kartbild.com/?fbclid=IwAR0cKz8y3BIbBCi_eX-ITcBqb-IhaFR_NXuF6HwCqAteMINEEbJRQsAkdcw#5/58.757/15.864/0x4
Citera
2025-10-06, 17:20
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag bor 60 meter över havet och jag tror ej att jag skall dränkas av rytande krabba havsvågor snart, från det påstått rytande stigande kokande havet,

För jag är vid mitt sinne.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-06 kl. 17:24.
Citera
2025-10-11, 14:39
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
På 100 år är det nog break even i Stockholm. I Luleå står bryggor på torra land och i Skåne är det tvärtom.
Det stämmer icke alls, för Stockholm och dess skärgård upplever fortfarande landhöjning.

Inom ~2000 år kommer norra kvarken bli en mycket stor fors och bottenhavet bli den största sötvattensjön i Europa.

Det blir nog bra för laxarna och havsöringarna, och människor också på samma vis
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-11 kl. 15:02.
Citera
2025-10-13, 00:05
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Så nu är det krig och bomber i och omkring Iran

En dyr lösning med den som har mycket pengar skulle kunna vara att gräva en "kanal" rakt igenom Förenade Arabemiraten ner igenom Oman.

Den andra tanken är att det bara är öken i sydvästra delarna av Saudiarabien så man borde kunna gräva en grop och bara låta havsvatten ta sig inåt landet eller via en kanal och sedan låta ett innanhav bildas?

Exakt hur effekterna på klimatet skulle bli vet jag inte men det är en intressant tanke och troligen är jag inte den första även om jag är väldigt exalterad av idén just nu. (Grundvatten och andra effekter kan dock vara så skadliga att den möjliga lösningen istället stjälper.)

Frågan är väl om ett mer tempererat klimat med avdunstning och regn i området kan beföra och den potentiella sänkning av den globala vattennivån är en rimlig till de konsekvenser den kan medföra.

De ska ju bygga en mur rätt igenom landet som ska bli bostäder för landet(Saudiarabiens) invånare så varför inte bygga ett innanhav också?

Vilken alarmerande havsnivåhöjning?
Peka gärna ut den plats där havsnivån faktiskt stiger — och som inte beror på naturliga faktorer som sjunkande mark eller sumpmark. Alltså raka motsatsen till vad den svenska landhöjningen visar.

PSML alla platser i världen i relation till havsnivån:
https://psmsl.org/data/obtaining/stations/65.php
Citera
2025-10-13, 14:34
Medlem
Knivur-273s avatar
Vid vissa öar i oceanerna ser man en tillbakadragande strandlinje, men det beror ofta på s.k. sandtäkt, vilket får sandstranden att krympa och dra sig tillbaka.

Vid ön Sandön i Vättern har man förr skopat upp sand från sjön, men jag tror att det är förbjudet nu.
På sjökortet som jag har står: "Område för sandtäkt".

Inte så värst otroligt om ön eroderas och riskerar att skadas mycket allvarligt från en sådan verksamhet.

Även om sjön har en stabil och strikt reglerad nominell vattennivå över havsytan av ~88 meter över havsytan. Plus Minus någon meter eller mindre, beroende på naturlig nederbörd, enligt vattendomen.

Den kommer ej att dränka folk som bor vid stränderna.

Samma sak med Sjön Vänern.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-10-13 kl. 14:53.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in