2025-06-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Den där användaren låter chatgpt skriva alla hens svar, och publicerar dem sedan skamlöst under eget användarnamn. Även om många av chatgpts poänger är bra så irriterar jag mig extremt mycket på att hen kopierar oredigerat och inte ens har hyfsat att källhänvisa, men jaja.

Till TS vill jag skicka en stor kram och säga att din text verkligen berör mig. Du skriver på ett sätt jag kan relatera till och som gör att jag tror mig kunna förstå den smärta du upplever. Det är också imponerande att du reflekterar så bra över din situation och vill göra något åt den, till skillnad från många andra som bara vill skylla sina livssituationer på andra.

En grej jag tänker på efter att ha läst din text är att man som kompis snabbt brukar märka att någon är väldigt ensam i att de relationerna tenderar bli himla intensiva, vilket leder till att man avslutar dem eftersom det blir för mycket. Folk utan kompisar tenderar höra av sig väldigt ofta och vilja hitta på saker. En sådan vänskap blir präglad av plikt, press och dåligt samvete, och då väljer man att avsluta dem på något sätt, som exempelvis den där tjejen verkar ha gjort. Att det alltid är du som gör av dig till andra är en ledtråd för mig om att du hör av dig för ofta för att relationen ska bli balanserad. Spontant skulle jag säga att du aldrig ska höra av dig oftare än en/två gånger i månaden till samma person, och ifall folk inte kan ses trots 2-3 kontaktförsök så är det upp till dem att höra av sig ifall det ska bli någon nästa gång.

Mitt bästa tips är att du ska fortsätta göra det som du märkt fungerar, dvs fortsätta engagera dig i sammanhang där du får träffa nya människor, och gärna samma människor över en längre tid. Kan ni umgås över en aktivitet blir umgänget mycket mer avslappnat. Tänk inte att du nödvändigtvis ska hitta din nya bästis någonstans, utan gå in i det med ett öppet sinne, och har du tur kan du hitta någon som kan vara en av de där sakerna för dig. En person som kanske kan vara en promenadkompis ibland, en person du kan gå på hockey med, springa Blodomloppet med, någon som gillar att ta en öl/kaffe spontant eller så, men inte någon som behöver fylla alla de här funktionerna för dig.

Jag tycker det är fett att du fortsätter kämpa, och den positiva feedback du får är verkligen ett tecken på att du gör saker rätt, även om det påminner dig om att du önskar mer kontakt med människor än så. Så bra jobbat med det!

Låter det jag skriver vettigt eller obegripligt?

Bra skrivet!
Citera
2025-06-19, 00:12
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
En grej jag tänker på efter att ha läst din text är att man som kompis snabbt brukar märka att någon är väldigt ensam i att de relationerna tenderar bli himla intensiva, vilket leder till att man avslutar dem eftersom det blir för mycket. Folk utan kompisar tenderar höra av sig väldigt ofta och vilja hitta på saker. En sådan vänskap blir präglad av plikt, press och dåligt samvete, och då väljer man att avsluta dem på något sätt, som exempelvis den där tjejen verkar ha gjort. Att det alltid är du som gör av dig till andra är en ledtråd för mig om att du hör av dig för ofta för att relationen ska bli balanserad. Spontant skulle jag säga att du aldrig ska höra av dig oftare än en/två gånger i månaden till samma person, och ifall folk inte kan ses trots 2-3 kontaktförsök så är det upp till dem att höra av sig ifall det ska bli någon nästa gång.

Väljer man att avsluta en vänskap eller bekantskap med en människa som man vet: 1. inte mår bra, eller 2. rentav far illa, så får man nog räkna med att ha på sitt samvete att man delvis är en orsak i det fall att en person eventuellt har valt att begå självmord/ta sitt liv. Svenskar är överlag alldeles för 'undvikande' gentemot avvikande/det onormala. Det finns för liten empati hos svensken så denne väljer att exkludera det avvikande framför att vara En god medmänniska.
Citera
2025-06-19, 00:31
Medlem
Citat:

Låter det jag skriver vettigt eller obegripligt?
Hej!

Din text låter helt vettigt och inte alls obegripligt. Det blev nog som så att jag hängde upp lite väl för mycket vid en vän och sedan blev det fel efter fel. Därefter gjorde jag samma misstag mot en annan kille och då blev det samma sak där, att jag gav ut signalen att jag är väl för fäst vid personen. Vilket jag kanske inte var, men ändå gav sådan utstrålning. Det är som så att man skäms i efterhand. Men problemet är att jag fortfarande mådde dåligt över tjejkompisens avslut, att jag kände mig idiot, emotionell stressad och behövde verkligen träffa någon konstant. Någon som man kände vänskap till. Men det blev idiotiskt ifrån min sida.

Nu är jag i alla fall bortom ifrån det emotionella och är tillbaka på fötter igen.

JAG har tagit allt detta som en bra kritik och i alla fall kan känna att jag lärt mig mycket av detta. Men tyvärr, när jag blir emotionell stressad, så kanske det blir så som det blir.

Jag har som sagt, en optimistiskt syn över det hela. Det är som så att jag är glad att jag är ensam just nu, så som jag har det nu med min ekonomiska situation. Så en del av mig är glad. Jag är bara lite sur att det blev sådan här ''avstånd''. Och inte att jag självmant isolerade mig bort, utan en nödvändigtvis dramatiskt avslut.

Hursomhelst, så torr jag på att Gud skyddande mig från elände, genom en sådan här drama. Jag har ju växt en massa, p.g.a detta.

Visst känner jag mig arg och ledsen då och då. Men jag borde vara glad för det mesta.

Jag tyckte en person i gänget var intressant (vänskap-mässigt). Hen var en liten av sådan person, som jag brukade bli lite vän med eller i alla fall tycka om, sedan jag var ett barn. En sådan typ, som man gillade att umgås med. Det sorgliga var ju att man förmodligen pratat om mig nu. Så jag har nog inte världens bästa bild eller rykte om mig. Jag tvivlar på att man är tyst. Visst pratar man om mig bakom min rygg. Det händer med sådana förtal, tyvärr. Men sånt är livet, antar jag. Jag skyller mig själv.

Återigen, din inlägg är vettig! Tack för inlägget!
Citera
2025-06-19, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Väljer man att avsluta en vänskap eller bekantskap med en människa som man vet: 1. inte mår bra, eller 2. rentav far illa, så får man nog räkna med att ha på sitt samvete att man delvis är en orsak i det fall att en person eventuellt har valt att begå självmord/ta sitt liv. Svenskar är överlag alldeles för 'undvikande' gentemot avvikande/det onormala. Det finns för liten empati hos svensken så denne väljer att exkludera det avvikande framför att vara En god medmänniska.
Hej KSOEskribent

Vilket starkt inlägg. Du är skarpsynt.
Ja, jag upplevde faktiskt en sorts empatilöshet från mina två vänner som valde att avsluta vänskapen. Ingen av dem verkade riktigt förstå hur dåligt jag faktiskt mådde. Och de visste – de visste att jag brutit med familjen på grund av uppväxten. Det var dysfunktionellt, våldet bara eskalerade, och till slut fick jag hjälp som vuxen.

Det är sällan jag erkänner hur jag mår, men den gången gjorde jag det. Och kort därefter var det som att det blev för mycket för dem. Först den ena som backade, sen killkompisen också.
Jag minns att jag tänkte: ”Förstod de ens att jag var i sorg? Jag sa det ju rakt ut. Hur kan man vara så empatilös?”

Tankar om självmord dök upp. Men sen slog det mig:
Ska jag ta mitt liv – för två personers skull – när jag ändå har min hobby?
Det gick inte särskilt bra just då, jag kom ingen vart, men jag hade ju ändå fått mycket uppskattning för det jag skapat.
Och även om smärtan fortfarande fanns där, så började det där tunga känslomässiga trycket långsamt släppa.

Nu står jag på fötterna igen. Men jag har inga vänner kvar.
Det blev en hård läxa. Men jag lärde mig.

Det sorgliga i allt är att jag alltid försökt finnas där för mina vänner. Och när jag själv behövde något så enkelt som att någon sa: ”Jag är din vän. Jag finns här.”
…så var det tomt. Det hade betytt allt att bara få höra det.

Tack för ditt inlägg.
Jag har haft en del otur i livet – mobbning, utanförskap, och människor omkring mig som väldigt sällan visat sympati.

Jag minns en gång i åttan när jag grät inför en lärare. Och det enda jag möttes av var kyla. Det var som att hon mest tyckte jag var jobbig. Mitt problem var ”litet” i hennes ögon. Det där minnet sitter kvar än.

Nuförtiden är jag sällan emotionell. Men under hösten 2024 brast det igen. Julen närmade sig, och känslan av att stå utanför blev bara starkare för varje månad som gick. Jag försökte prata med en vän om det – och så var den vänskapen över.
Det blev ett kaos. Jag föll rakt ner. Men nu är jag på väg uppåt.
Smärtan över förlorade vänskapsband finns kvar, men jag är inte självmordsbenägen längre.

Det visar ändå att även i de mörkaste stunderna, så finns det en vändpunkt. Det finns alltid ett ljus, någonstans.

För mig var det mina hobbies och den där tanken som ekade:
”Två vänner lämnade mig när jag mådde som sämst. Ska jag verkligen dö för deras skull?”

Till dig som har liknande tankar:
Vad du än går igenom, vad det än handlar om – så finns det med största sannolikhet något i dig som är vackert, värdefullt. Ge det tid.

Jag ska vara ärlig. Jag ville inte dö direkt. Jag var rädd. Rädd att misslyckas, rädd för smärtan. Jag tänkte: ”Jag väntar. Jag samlar mod.”
Men under tiden började saker långsamt ljusna.
Sorgen lättade.
Och mitt i allt dök det upp nya förtroendeuppdrag i församlingen – helt oväntat. Jag märkte att det faktiskt finns människor som tycker om mig.

Jobbet gillar mig.
Kunderna på mina uppdrag gillar mig.
Församlingen uppskattar mig.

Visst, det spelade inte så stor roll där och då – för allt jag ville var att få tillbaka mina vänner.
Men med tiden blev det lättare att acceptera. Att ta in att jag faktiskt är omtyckt.
Omtyckt av nya sammanhang.

Jag hoppas kunna lämna den här orten. Tristessen kväver mig ibland.
Självmord är inte svaret. Men att flytta till en annan ort. Det är svaret för min del!
En ny plats. En plats där mina hobbies kan få plats och där jag kan träffa likasinnade.

Jag mår inte helt bra än. Jag bär fortfarande på sorg över att sakna vänner.
Men jag är inte där nere längre.
Och det finns hopp.
Citera
2025-06-19, 02:27
Medlem
Inget människor orkar att vara vän med någon i Sverige när det är ny socialt.
De vill inte gå till dörren och knacka...
Trött lat osocialt ... de vill direkt hem..

Dina föräldrar bar ansvar till din social redan som barn ... De såg aldrig till att du skulle ha fläta ihop med fler barn, inpränta i dig med små vänner...

De föräldrar måste ha barngrupp med förälder att fläta ihop .. bästa föräldrar-vänner och bästa barn-vänner.

Acceptera dig bara att vara själv och du kan inte odla fler vänner i "trädgrenar" att samla fler nya vänner och det hjälper inte med att bjuda revben i skål till dom... De glömmer dig efter 2 minuter.

Acceptera bara din situtation ...
Citera
2025-06-19, 02:40
Medlem
zombie-nations avatar
Är det människor du vill vara nära vän med?

Jag har inte träffat någon på åratal som jag vill vara vän på riktigt med. Att bli vän kräver så mycket, att man vänjer sig vid varandra, att man kan slappna av och att man har ömsesidighet utan att vara rädd för att en ska ge mer.

Det är svårt arbete, kan inte kastas bort på vemsomhelst.

De nära vänner jag har har kommit till mig av en slump och ibland väldigt snabbt som om vi redan känt varann.

Saknar jättemycket vissa som jag glidit ifrån trots att det inte varit någon konflikt. Mest saknar jag människor som blivit vuxna och var mycket bättre som barn.

Du ska inte skämmas för dig själv. Visar du dig sårbar och ärlig för rätt människa så kommer den personen vara trygg i din närhet.
Citera
2025-06-19, 03:46
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Jag kan relatera en del till det du skriver. Har varit mycket ensam genom skoltiden och haft "vänner" som man bara träffade på skoltid och det man hade gemensamt var att alla var ratade av coola gänget.

Idag har jag två närmare vänner som bor på olika långdistansorter och en handfull lokala vänner. Det har också varit en kamp. Flyttade ensam till en mindre ort och kände mig ensam länge trots att jag hade ett väldigt socialt jobb. För mig var den jobbiga gränsen mellan att "känna folk" och att ha någon att bjuda in på en kopp kaffe.

När jag träffade min sambo fick jag många bekanta och personer jag idag betraktar som vänner "på köpet". Är idag vän med personer jag träffat genom en gemensam vän, trots att ingen av oss har kontakt med den gemensamma nämnaren längre.

Mitt tips är att våga söka nya kontaktytor, även om det är jobbigt. Att träffa folk förutsättningslöst i olika sammanhang.

Jag är också en kyrkoperson, kanske har grannförsamlingen nåt kul evenemang? Brukar vara lite musikgrejer på sommaren. Gästa ett annat samfund och kolla läget?

Brukar också finnas en del kyrkorelaterade konferenser och läger på sommaren. Torp och Nyhem har redan börjat tror jag, men OAS brukar vara senare på sommaren och på olika orter längs västkusten olika år. Har personligen åkt på OAS utan att känna någon i förväg och det har alltid löst sig med nya kontakter på ett lättsamt sätt. Om ekonomin är ett hinder brukar man kunna ansöka om finansieringshjälp.
Citera
2025-06-19, 05:47
Medlem
Suecotes avatar
Världen har förändrats. Numera har folk mest "vänner" på nätet och nöjer sig med att chatta. Internetberoendet gör att folk är mindre benägna att träffas IRL. Ironiskt nog har sociala medier gjort oss mindre sociala. Lägg till det jobba hemifrån, Netflix och Foodora, och snart har vi en permanent lockdown - och folk kommer att gilla det.

Människor förändras. Som vuxen har man ofta familj och jobb som suger all energi ur en, så det finns ingen kvar att umgås med folk utanför familjekretsen. Sedan är det som sagt svårare att hitta nya vänner ju äldre man blir. Det krävs att man klickar på en annan nivå än bara att gilla samma musik eller bo på samma gata, som när man var yngre.

Jag känner verkligen med dig att du mår så dåligt över detta. Det låter inte som att du förtjänar ensamheten, snarare tvärtom. Själv är jag rätt introvert och trivs med mitt eget sällskap. Det krävs att jag ska få något ut av att umgås med en person, och som patriot och Trumpanhängare är oddsen emot mig. Jag är hellre själv än med "normies". Jag har nog alltid känt mig annorlunda, av någon anledning har jag sällan hittat folk som jag verkligen klickar med. Även som ung med mycket umgänge kände jag mig alltid utanför, inte för att det saknades folk att umgås med, utan för att jag alltid kände mig annorlunda, att jag inte passade in någonstans.

Men olika människor har olika sociala behov. Det skrivs mycket om att ensamheten är en enorm social kris i Sverige, inte minst här på Flashback, och jag förstår ärligt inte varför inte alla dessa ensamma människor kan umgås med varandra? Tankarna går till pensionärer som pratar med katten eller kassörskan på ICA för att bryta isoleringen. Men att prata med någon utan att få något gensvar, hjälper det? Ibland får jag intrycket att folk vill prata men inte lyssna...

Det är svårt att hitta något i din beskrivning som skulle diskvalificera dig från sociala kontakter. Du skriver att du redan i skolan var lite utanför. Ditt dåliga självförtroende kanske fortfarande lyser igenom? Man måste nog lära känna dig bättre för att förstå dig. Kanske är det en idé för ett nytt realityprogram, människor som söker social kontakt kan "dejta" varandra och så kan någon expert förklara vad de behöver göra annorlunda för att andra ska finna dem socialt attraktiva... Det där med att du hoppar runt på olika jobb och inte har pengar är väl ganska normalt i dagens samhälle. Det säger ju inget om vem du är som person eller att du är mindre värd p.g.a. det.
Senast redigerad av Suecote 2025-06-19 kl. 06:01.
Citera
2025-06-19, 07:14
Medlem
Det är därför alla skaffar husdjur

eller motorleksak mc etc
Citera
2025-06-19, 07:47
Medlem
-Hengpung-s avatar
Tråkigt läge. Bor du nära Göteborg? Hör av dig så tar vi en bärs eller tar en promenad tillsammans och äter glass i solskenet.
Citera
2025-06-19, 08:06
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jag vet inte hur många gånger jag hamnat här, men nu är jag här igen. Ensam. Ingen hör av sig. Och de få vänner jag hade har försvunnit helt. Det är alltså total nollkontakt.

Skillnaden nu är att jag ändå har ett nytt perspektiv. Jag har blivit en annan version av mig själv, mer hoppfull, kanske lite starkare. Jag tänker så här: om jag verkligen betydde något för dem, då hade de varit kvar i mitt liv. Det är bättre med äkta vänner än att klamra sig fast vid något som ändå inte var på riktigt.

Tankar som snurrar, med mer positiv syn över att förlorat mina vänner. Om jag fortfarande fick hänga med de, så hade det blivit:

– Jag skulle nog göra bort mig ändå.
– Jag hade inte haft råd att hänga med på saker som Liseberg eller restaurangbesök i dagens läge.
– Jag lärde mig något, trots att det blev ett abrupt och jobbigt avslut. Jag tog det hela som kritik/feedback och lärde mig.
– Ensamhet är kanske ändå bäst, särskilt nu när en ny covidvariant dykt upp.
– Kanske är det Gud som skyddar mig och styrt bort mig från de här människorna.

Men ja, jag är ensam. Och frustrerad. Inombords gråter jag. Jag kan sitta och tänka på hur kul de har tillsammans… och fantisera om att jag är med. Jag minns hur det var när vi åkte till Liseberg – det var så längesen. 3 år sedan.

Jag hoppar runt mellan olika bemanningsjobb. Det är inget jag är stolt över att berätta när någon frågar. Så kanske är det lika bra att vara ensam, så som det är nu. Men jag försöker ändå tänka positivt.

Hela livet har jag brottats med det här. Mobbning, utanförskap, ensamhet. När vi flyttade till ett nytt område som barn började det. I skolan blev jag den där killen som alltid stod utanför. Från lågstadiet till gymnasietiden.

Som vuxen fann jag kristendomen. Den blev min vändpunkt. Jag har fått ett annat synsätt – mer hopp, mer styrka. Bön ger mig ro.

Jag är med i en liten församling där alla känner alla. Har varit aktiv i två år och fått förtroendeuppdrag. Det tolkar jag ändå som att jag har någon form av social förmåga, även om det inte räckt till att skapa riktiga vänskapsband. Jag umgås inte med dessa på fritiden. Men det finns gruppchatt och ibland händer det saker som ledarna skriver vad man kan göra tillsammans.

På jobbet går det också bra. Jag får ofta höra att jag är bra med kunder och att jag har god servicekänsla. Så det sociala finns där – men ändå inga vänner. Det har varit ett mönster: det är alltid jag som hör av mig. Till slut blir det missförstånd, något går snett, och så rinner allt ut i sanden. En tjejkompis sa en gång: "Kanske hör jag av mig i framtiden." Men det lät mest som ett sätt att runda av. Hon menade att vi inte är vänner just nu. Men i framtiden. Det är exakt samma tjej som jag tror var attraherad av mig. Men efter att hon började dejta, så knuffades jag undan. Jag hoppades på att jag kunde stanna kvar som vän. Umgås med gänget liksom. Men gänget är mer på hennes sida och när jag blev undanknuffad, så försvann även gänget från mig.

Jag fyller år snart. Och jag känner redan hur ensamheten kommer bli påtaglig – som den alltid blir vid högtider. Det är som ett svart hål av känslor.

Den här sommaren har jag inte ens badat. Inte ens det. Jag vill inte besöka stranden för mig själv. Jag har gjort det förr. Men jag kan inte det. Jag blir för mycket påmind för vänskapsbrist. Att se folk med sina vänner och skratta m.m. Det blir jobbigt för mig.

Jag hade älskat att dra till Gröna Lund eller Liseberg med ett gäng. Men skulle jag åka dit själv, skulle jag nog bara bli ännu mer påmind om hur ensam jag är.

På fritiden gör jag ändå saker jag gillar. Folk på sociala medier har sagt att jag är duktig. Några grannar har till och med stannat mig på gatan och sagt fina saker. Så jag vet att jag gör något bra. Jag är snäll – det har folk sagt. Men ändå… inga vänner. Det har varit en livsgåta för mig.

Ibland undrar jag om det handlar om avundsjuka från män. Känns ibland som om män vill knuffa bort mig. Kvinnor verkar ofta kunna prata med mig, men det känns ibland mer som att de ser mig som ett objekt snarare än en riktig vän. Sex kan jag ha. Men just nu, har jag ingen lust med det. Jag vill ha vänner.

Jag vill bara ha vänner. Jag har gjort böner till Gud om det. Sagt det högt till mig själv. Känslan av ensamhet har gjort extra ont den här tiden. Kanske för att jag börjat inse hur mycket det saknas i mitt liv. Men jag försöker hålla fast vid det som ändå funkar – min tro, min församling, mitt jobb. Jag vet att jag är uppskattad. Det får räcka just nu. Men ja… jag saknar vänskap! Jag vill så gärna ha vänner!

Jag vet inte vad som gör att jag inte har vänner.

- Jag har hört av mig till folk.

- Men just nu har allt blivit som så en klar förklaring att jag man inte vill va min vän. Min vänskapsgäng som var viktig för mig.

Att vara omtyckt men ändå ensam? Hur kan det vara så?

Kan man vara socialt kompetent men ändå ha en "osynlig spärr" som gör att folk backar?

Relativt exakt samma för mig.
Citera
2025-06-19, 08:23
Medlem
Samma sak här i stora drag, jag är ute själv från morgon till kväll, gör allt för att hitta gemenskap men verkar som man får skapa en gruppering eller förening själv och bjuda in folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in