2025-06-18, 14:12
  #13
Medlem
Finns en märklig lojalitet för sitt slavkneg hos de äldre svenskarna. Ofta är de någon gubbe som varit på samma plats i 20 år och försöker lura sig själv att han inte slösat bort sitt liv. Hans arbete blir hans identitet och det enda liv han fick har gått förlorat som aska i vinden. Hela synen på jobbet i Sverige är galet, man frågar i princip vad 'vad jobbar du med' innan man frågar om personens namn. Blivit lite leva för att arbeta istället för att arbeta för att leva. Är själv en som levererar 100% på jobbet och träffar alla KPI men har även ett betydelsefullt liv utanför detta.
Citera
2025-06-18, 14:29
  #14
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Har släkting som är på en sådan arbetsplats där vissa ständigt har VAB, för då är det ingen karens.

VAD på sommaren 4 veckor ( om man har två barn )
VAB på sportlovet, påsklovet, höstlovet och jul & nyår.

Klockrent ju. Försäkringskassan betalar lönen så arbetsgivaren behöver inte blir alltför uppjagad. Mer än att det fattas en person. Vilket beroende på arbetsplats spelar mer eller mindre roll!
Citera
2025-06-18, 14:46
  #15
Medlem
Givetvis finns det de människor som utnyttjar systemet men hur skulle ett alternativt system fungera? Att människor som är sjuka och inkapabla att jobba ska tvingas ut i arbete? Inhumant.
Citera
2025-06-18, 14:58
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Givetvis finns det de människor som utnyttjar systemet men hur skulle ett alternativt system fungera? Att människor som är sjuka och inkapabla att jobba ska tvingas ut i arbete? Inhumant.

Att man inte får ha sammanhängande vab+semester.

Vabbar du innan semester? Grattis din semester blev uppskjuten 4 veckor nu. Exempelvis.
Tvärtom är lite svårt, barn kan bli sjuka efter semestern.

Men förstnämnda tror jag hade blivit bra.
Citera
2025-06-18, 15:01
  #17
Medlem
LarryKoopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abrakadabra77
Det är inte klokt. Sommar-utbrändhet. Ja, det är jobbigt att glassa på sommaren.
Det sjuka är att personen glassar hela året, jobba lite 25/50/75% helt utan stress.
Enligt HR så skall man ju ta det såååå försiktigt så man inte blir utbränd igen.
Men personen har ju satt detta i system att bara glida året om och sen ha långledigt juni-augusti.
Det sjuka är ju att det inte går att komma åt detta, bara knalla in med sitt sjukintyg och glida runt.
Citera
2025-06-18, 15:57
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abrakadabra77
Då provar vi igen. Alla behöver ledighet och ta det lugnt. Men vissa verkar sätta detta i system. De anser att de måste sjukskriva sig och läkare är snälla och fixar sjukintyg. Hur sjuka är dessa personer? Vad anser ni om dessa som gör såhär? Det kan handla om att få lite ledigt för att ”koppla av” på sommaren.

Har själv inte varit med om att VAB används sådär och vet bara en tidigare kollega en gång som sjukskrev sig för att få ledigt exakt den veckan han ville vara ledig. Däremot föräldraledighet tar ju ofta kollegor ut över sommaren.

Timbro har lyft den frågan innan: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/9KJl8q/timbro-foraldraledighet-ska-inte-ga-till-semester

Och nyligen var det en krönika om det i Expressen:
https://www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/stoppa-ego-foraldrar-som-pajar-semestern/
Citera
2025-06-18, 16:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Dom med barn är värst.

Lämnar in semesteransökan på två veckor i juli.

Sen två veckor innan semester: 14 dagar VAB
Semestern slut: Två veckor VAB

totalt 6 veckor ledigt

År efter år efter år, samma visa ....

Amatörer. Man lämnar så klart in ansökan för fem veckor. Men sedan sjukskriver man sig under semester vilket gör att man får tillbaka veckor att använda senare.
Citera
2025-06-18, 16:17
  #20
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abrakadabra77
Då provar vi igen. Alla behöver ledighet och ta det lugnt. Men vissa verkar sätta detta i system. De anser att de måste sjukskriva sig och läkare är snälla och fixar sjukintyg. Hur sjuka är dessa personer? Vad anser ni om dessa som gör såhär? Det kan handla om att få lite ledigt för att ”koppla av” på sommaren.
Just detta vet jag inte så mycket om men många har ju mindre problem som förvärras när de jobbar och då är det ju inte bra att gå till jobbet.

Jag tänker till exempel vårdpersonal och butikspersonal som måste ta i med händer och armar och kanske rygg.
Det är inte alltid lätt att bli av med.
Citera
2025-06-18, 16:38
  #21
Medlem
StigEngstroms avatar
Det finns ju alltid minst en lirare som är mästare på vab, sjukskrivning och dryga ut semester och föräldraledighet.
Det är oundvikligt.
En gubbe vi hade var ökänd att vara sjuk en vecka efter semestern. Han var ALLTID sjukskriven på måndagen. Cheferna hade till och med planerat det så.
Citera
2025-06-18, 16:38
  #22
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Amatörer. Man lämnar så klart in ansökan för fem veckor. Men sedan sjukskriver man sig under semester vilket gör att man får tillbaka veckor att använda senare.

Ok, första veckan köper jag. Den kan alla ta. Dom sista fem hur skall du lyckas få sjukintyg på
ytterligare 4 veckor ?
Citera
2025-06-18, 16:39
  #23
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Amatörer. Man lämnar så klart in ansökan för fem veckor. Men sedan sjukskriver man sig under semester vilket gör att man får tillbaka veckor att använda senare.
Då kan du väl lika gärna sjukskriva dig när som helst? Vad vinner du på att fuska tillbaka semesterdagarma?
Citera
2025-06-18, 16:42
  #24
Medlem
Typiskt flashbackarna, ingen vill jobba utan sjukskrivning eller bidrag gäller nu. Går bra för Sverige nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in