2025-06-13, 09:02
Medlem
Jag kan ju säga att jag ser aldrig någon träna det på gymmet där jag tränar. Inte ens bland vältränade och dom som är där hela tiden.

Så hur vanligt är det? Tränar du det? Gör du dessa 2övningar då eller andra övningar?
Är dessa 2 övningar så effektiv som videon säger.

https://www.youtube.com/watch?v=0RjPMlQQtHI
Citera
2025-06-13, 09:11
Avstängd
Jag gjorde det när jag tränade klättring. Gymnaster gör det förmodligen också när dom ska hänga i ringar och allt annat som dom sysslar med.
Citera
2025-06-13, 09:14
Medlem
Också nyfiken på detta. Jag tränade för några år sedan på ett gym med ett gäng tyngd- och styrkelyftare (tävlande klubbar). Där såg man några som regelbundet körde underarm och greppstyrka, tror det var mest tyngdlyftarna.
Citera
2025-06-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag kan ju säga att jag ser aldrig någon träna det på gymmet där jag tränar. Inte ens bland vältränade och dom som är där hela tiden.

Så hur vanligt är det? Tränar du det? Gör du dessa 2övningar då eller andra övningar?

De sista i den där videon är vettigaste och tränare även biceps. De första är rätt sega att träna och tror få gillar dem. Vill du få volym på underarmarna, samt få fram ådrorna, så är det träna underarmarna som gäller. Snickare brukar ha rätt bra underarmar och ådring på dem av allt skruvande.
Citera
2025-06-13, 09:26
Medlem
Man ska träna alla muskelgrupper. Sen hur man periodiserar det är olika.

Farmers walk är en isometrisk övning och kommer tyvärr inte ge dig stora underarmar men bra grepp.

Reverse curl är väl helt okej men formen som visades var tyvärr kass. Wrist curls är bra, finns en mängd andra övningar här istället: https://www.youtube.com/watch?v=L9oMEzzQ9og

Om du kör en grip roller får du allt i ett. Jag kör i princip bara grip roller för underarmar två gånger i veckan.
Citera
2025-06-13, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbozzebozzman
Man ska träna alla muskelgrupper. Sen hur man periodiserar det är olika.

Farmers walk är en isometrisk övning och kommer tyvärr inte ge dig stora underarmar men bra grepp.

Reverse curl är väl helt okej men formen som visades var tyvärr kass. Wrist curls är bra, finns en mängd andra övningar här istället: https://www.youtube.com/watch?v=L9oMEzzQ9og

Om du kör en grip roller får du allt i ett. Jag kör i princip bara grip roller för underarmar två gånger i veckan.

Tack för tipset. Jag brukar faktiskt köra grip roller men oftast bara en gång i veckan och det känns som inte det är tillräckligt. Så jag får börja öka det som du säger till 2 ggr.
Citera
2025-06-13, 13:04
Medlem
Europes avatar
Under mina träninsperioder tränar jag efter ett schema på nio dagar (det vill säga att jag tränar upp till nio dagar på raken innan jag tar en eller flera vilodagar). Jag kör fem övningar med tre sets vardera. Då tränar jag underarmar enligt följande under en period på minst tio dagar:

Dag 1: Hammarcurls (tränar lite brachioradialis utöver biceps och brachialis).

Dag 2:
Handledscurls med skivstång (tränar böjarmusklerna).

Dag3:
Omvända curls med skivstång (tränar sträckarmusklerna utöver biceps och brachialis).
Omvända handledscurls med skivstång (tränar sträckarmusklerna).
Handgrepp (har faktiskt ingen koll på exakt vad det tränar anatomiskt).

Dag 6:
Omvända curls med skivstång.
Omvända handledscurls med skivstång.
Handgrepp.

Dag 8: Olika övningar med hantelcurls (tränar lite brachioradialis utöver biceps, brachialis och deltoideus främre del).

Enda förändringen jag har tänkt göra i mitt schema är just att flytta handledscurlsen till en senare dag, då det blir lite väl mycket underarmar de tre första träningsdagarna, samt böjarmusklerna i underarmarna känner dag 2 ofta av träningen med olika curls dag 1. Jag tränar handledscurls endast en dag, då det känns som mina böjarmuskler är relativt starka, till skillnad från sträckarmusklerna. Jag gissar att de får indirekt träning när jag kör andra övningar som curls av olika slag.

Tränar endast hemma, så det går inte att beskåda på något gym.

Edit: Jag tränar av hälsoskäl, så träningen är effektiv i meningen att det har hjälpt mot smärta och stelhet i händer och handleder. Men visst, jag har fått klart synliga muskler i underarmarna.
Senast redigerad av Europe 2025-06-13 kl. 13:18.
Citera
2025-06-13, 13:14
Avslutad
Jag har fått större underarmar av Farmers Walk.

Se på valfri grov bonde som burit många tunga föremål och som har grova underarmar. Inte har kört isolationsövningar för undiserna.
Citera
2025-06-13, 13:39
Medlem
Det är effektivt att träna dina underarmar, men det brukar stanna i att man tror det är meningslöst eller tråkigt.

Många andra övningar kommer att ge dina underarmar en push, så det är inte ett måste att använda sig utav isoleringsövningar. Marklyft, pull-ups, hammer curls och hangs är tillräckligt för att se skillnad.
Citera
2025-06-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG

Marklyft, Rodd (Stångrodd, sälrodd), Hammarcurls tränar underarmar. Du behöver inte träna isolation så det är nog därför du inte ser någon av de större köra det. Man försämrar återhämtningen av isolation så man får större muskler och även hälsosammare utan att köra sådant.
Ska jag rekomendera något så är det sälrodd om du är nybörjare. Den är en mass-byggare och en av de bästa övningarna för överkroppen. Om du lägger dig och greppar stången så ser du hur stora underarmarna blir av att bara aktiveras.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-06-13 kl. 15:54.
Citera
2025-06-14, 16:10
Avslutad
Jag märker snabbt skillnad på om jag skippat underarmsträningen ett par månader. Det är väl också individuellt hur folks underarmar svarar på övrig träning. Vissa säger att deras underarmar växer automatiskt av bicepsträning, marklyft och andra övningar där underarmarna får jobba lite sekundärt.

Personligen svarar mina underarmar inte alls då, utan jag måste nöta dom separat.
Dessutom älskar jag att träna underarmar.

Mina pass för underarmarna är
1: Omvänd bicep curl, tycker Ez bar funkar bäst för den övningen.
2: Sedan lösa vikter i vardera hand, samma utförande (tummen genom hålet i vikten).
3: Hammercurls
4: Omvända handledscurls på bänk med stång
5: Därefter samma övning fast med lös vikt (tummen genom hålet)
6: Vanlig underarmscurl med stång
7: Avslutar med samma övning fast med hantlar.
Citera
2025-06-22, 19:47
Medlem
Det är ganska ovanligt. Ser inte så många på någon av gymmen jag tränar på köra underarmar extra. Kanske sett 4-5 olika individer träna det de senaste 4-5 åren och då tränar jag fem dagar i veckan på olika gym.

Det är precis lika effektivt som alla andra övningar, det blir vad man gör det till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in