2025-06-12, 14:40
Avslutad
Vet inte vilket ämne detta ingår i min testar att skriva här. Min fråga är som sakt varför tas saker bort som är roligt för barnen? När jag var liten fanns det typ en lekplats på McDonalds med rutschkana. Det fanns en tatuering i hubba bubba paketet,leksak i flingpaketet, en liten leksak i tom & Jerry kex förpackningen. Minns även att på Maxi fanns det kundvagnar som såg ut som en bil som barnen kunde sitta i medans föräldrarna handlade, och även små kundvagnar som var gjorde för barn. Allt detta är idag borta vad jag sett. Hur kommer det sig? Deprimerande att växa upp i 2025 ju 😔
Citera
2025-06-12, 14:45
Avslutad
Gissar på minskad efterfrågan då barnet allt som oftast har sina föräldrars eller rentav sin egen telefon i handen att pilla på.

Dessutom tas engångsartiklar bort av miljöskäl.

Kan väl ändå inte vara värre idag att växa upp som barn jämfört med exempelvis tidigt 1900-tal. Det kan rentav vara extremt bra för fantasin och förmågan att tänka abstrakt om man inte har ständig stimulans av leksaker och andra roliga grejer.

Det finns mycket färre stora tänkare idag jämför med på 1900-talets första hälft.

Edit: Du har lagt tråden i väldigt fel forum.
Citera
2025-06-12, 15:21
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopGuy1
Vet inte vilket ämne detta ingår i min testar att skriva här. Min fråga är som sakt varför tas saker bort som är roligt för barnen? När jag var liten fanns det typ en lekplats på McDonalds med rutschkana. Det fanns en tatuering i hubba bubba paketet,leksak i flingpaketet, en liten leksak i tom & Jerry kex förpackningen. Minns även att på Maxi fanns det kundvagnar som såg ut som en bil som barnen kunde sitta i medans föräldrarna handlade, och även små kundvagnar som var gjorde för barn. Allt detta är idag borta vad jag sett. Hur kommer det sig? Deprimerande att växa upp i 2025 ju 😔

Man kan ju bli lite nostalgisk när man tänker på det där. Tatueringar i tuggummipaket, små plastleksaker i flingorna, kundvagnar som såg ut som minibilar – hela butiker kändes som lekland när man var liten. Och visst, det där har försvunnit i takt med att tiden gått. Men frågan är varför.

Som ElexirPharma skriver – det handlar säkert delvis om miljöskäl, engångsplast, nya regelverk och kanske också att barn idag har en annan typ av stimulans. För ärligt talat: många ungar sitter med egna skärmar innan de kan säga ”obligatorisk skärmtid”. Och istället för att byta plastgubbar i skolan byter de skins i Fortnite eller samlar digitala grejer i Roblox. Det är en form av lek och samlande – bara utan att man får något fast i handen. (Förutom telefonen då.)

Men det är ändå något vi förlorat. Inte så mycket prylarna i sig, utan känslan av överraskning, taktil lek, och små vardagsglädjor som inte var planerade. Kanske är det inte fattigare i plånboken, men lite fattigare i fantasin. Lite mer standardiserat, lite mer slimmat – till och med i barnens värld. Och då blir frågan filosofisk snarare än nostalgisk: vad gör det med oss när barndomen rationaliseras?

Sen håller jag också med om det där med forumvalet – den här tråden hör kanske inte hemma under “korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet”, om inte flingpaketen styrs av lobbyister från FN:s barnleksakskartell. Men frågan i sig är både rimlig och tänkvärd. Förhoppningsvis ser en moderator värdet i den och flyttar den till Filosofi snarare än att kassera den.

Det kanske är lite deppigt att växa upp 2025. Men så länge någon fortfarande orkar bry sig om varför flingorna slutade leka med oss, så finns det hopp kvar.
Citera
2025-06-12, 15:23
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Det är inte bara barnen som har tråkigt 2025 utan även vuxna. Allt flyttas till internet och den verkliga verkligheten görs bara dystrare och dystrare.
Citera
2025-06-12, 15:53
Medlem
Sereenas avatar
Kundvagnarna finnas då kvar, både dom små (med flagga och "handtag") och dom "roliga" finns lite här och där.

Många av sakerna man minns från barndomen är bortplockade pga skärpta regler för vad som anses vara säkert vs farligt för barn.
Citera
2025-06-12, 16:24
Medlem
Mina ungar gillar kinderägg. Men min observation är att dessa har blivit sämre även de. Fulare och konstigare och enklare byggen, med färre och sämre delar. Men ungarna tjatar ju om att få ägg ändå, för de får med någon slags streckkod inuti ägget så de kan få bygget virtuellt in ipaden istället.... den fysiska produkten skakar de på huvudet åt, den är ful och fungerar dåligt, men samma variant på en skärm är kul tycker de. Förr var bygget inuti kinderägg betydligt bättre, och roligare. Mina största barn samlade på dom, så jag är något av en expert.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-06-12 kl. 16:32.
Citera
2025-06-12, 17:08
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Övrigt
/Moderator
Citera
2025-06-12, 17:09
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Övrigt - ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Citera
2025-06-12, 18:41
Medlem
Citat:

Plastleksakerna i fling- och kexpaket har tagits bort "av klimatskäl" dvs. att de sparar in kostnaden för plastleksaken för att få ännu lite större vinstmarginal och sedan motiverar de det med den trötta gamla floskeln.

Och i samma anda så har ingredienserna i kexen bytts mot billigare alternativ, vilket påverkar smaken. Troligen har de väl även passat på att göra paketet mindre än tidigare...så ja, det tycks mycket riktigt som samhället idag är mindre roligt både för barn och vuxna.

Kundvagnar som ser ut som bilar finns dock fortfarande kvar i en del större mataffärer.
Citera
2025-06-12, 18:56
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:

Det mesta av de där är kvar, alla fall på vissa platser. Har du ens barn annars förstår jag att du har dålig koll.
Citera
2025-06-12, 20:56
Medlem
Tror det beror på mängden ungar idag som har damp och inte klarar av att hantera roliga saker utan att sprida kaos och förödelse runtomkring sig. Sättet de leker på orsakar också olyckor. Inte roligt för nån. Och aldrig är det ungen eller förälderns fel utan alltid någon annans.

Jämför det med de väluppfostrade gossarna och töserna som fanns för. De kunde hantera roliga saker som avsett med måtta och hänsyn till andra.
Citera
2025-06-12, 20:59
Medlem
Pinoputchins avatar
Allt som kan uppfattas som det minsta riskfyllt eller farligt måste bort. Jmfr gamla lekplatser som var betydligt intressantare, men mer osäkra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in