2025-06-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace

Vaddå för skatter, kan du förklara?

Huresvördar i sverige har sjukt mycket makt,
I spanien kan de inte höja hyran eller köra ut en som här

höga arbetsgivaravgifter och höga löner trots att folk i sverige har snål mentalitet och handlar allt online eller på stormarknaden.

sen höga hyror som sagt och höga avgifter,tillsynsavgifter,skatter,inkomstskatter ifall nån skulle lyckas tjäna mer än 50papp i månaden så börjar staten sno 50% direkt utöver allt annat.

Bra om de har lite reglering i spanien.

Såg en lokal mitt i i stockholm city för ett bageri som försökte bli av med lokalen med 0kr i överlåtelseavgift.

Inte konstigt då hyran låg på ungefär 100tusen i månaden för en liten skitlokal.

i tjeckien har de antagligen samma problem med hyror på turistlägen i city där utländska fastighetsägae tömmer landet då en del butiker i citylägen i prag kan ha sinnessjuka priser på 55kr hg för lösgodis och 560kr för 6pack corona öl i glasflaska.
Senast redigerad av Blatteman 2025-06-11 kl. 19:41.
Citera
2025-06-11, 19:18
Medlem
rex144s avatar
Svindyra vitaminer och annat. De sålde även ortopediska skor, de också svindyra.
De hade över 300 butiker i Norden.
De som nyligen blivit deras franchisetagare och betalt in avgift ångrar sig nu.
Citera
2025-06-11, 19:19
Medlem
jjujjus avatar
Vadå synd? Det var för fan skitdyrt. Alla produkter kunde hittas någon annanstans för minst 30% billigare, ibland 50%. Det enda jag köpt i den butiken är överprisad D-vitamin och någon jävla fittolja för 200 spänn.

Nej tack och adjö ska man vara sådär dyr så ska man importera produkter som man inte kan få tag på någon annanstans.
Citera
2025-06-11, 19:22
Moderator
HelgeBuks avatar
Företagande och företagsekonomi --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2025-06-11, 19:27
Medlem
Drozds avatar
Folk köper prylarna på nätet. Har noterat att Life-butiken i mitt köpcentrum nästan alltid varit tom på kunder. Snarast ett mysterium att Life-butikerna överlevt så länge...
Citera
2025-06-11, 19:30
Medlem
bema56s avatar
Intresset för dessa fakeprodukter utan verkan har avtagit rejält efter att all forskning visar att de är helt onödiga för människor som äter normal balanserad kost. I vissa fall har några produkter även visat sig skadliga.

Rent bondfångeri helt enkelt. Inte konstigt att de till sist konkade.
Citera
2025-06-11, 19:31
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Men det här är ju inte raketforskning. Människor som köper hälsoprodukter och kosttillskott informerar sig på internet, och handlar sina grejer där också. Det finns ingen som helst anledning att besöka en butik, för kunderna behöver inte expeditens råd, och behöver inte kunna känna/klämma/prova produkterna. Jag faktiskt funderat i femton års tid varför någon tror att Life-butikerna ska kunna överleva.

Hälsokost-butikerna över lag har drivit av entusiaster, och jag vet butiksföreståndare som levt på ris och tonfisk för att kunna fortsätta driva sina butiker, som gått sämre för varje år.
VAD exakt trodde de skulle kunna vända utvecklingen?
Citera
2025-06-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
https://marcusoscarsson.se/just-nu-b...ker-i-sverige/

JUST NU: Butiksjätte går i konkurs – 91 butiker i Sverige

2025 06 11

Hälsokedjan Life har länge varit en stor aktör på den svenska marknaden.

I dag har kedjan 91 butiker runt om i landet och hundratals nställda i Sverige.

Vad tycker ni dom gjorde för fel?

Själv retade jag mej på att det fanns så mkt billigare, men helt ok hälsoprodukter på nätet sedan decennier

Men dom envisades med att sälja svindyra märken från en grossist som verkar styra vad alla hälsokedjor kan köpa

Det fanns också väldigt få märken att välja mellan för många produkter.

Har ngn jobbat inom life, eller inom styret av kedjan, och vet mer om hur historien gått?

Vad mer kan det bero på?
Vad tycker dom som driver företag eller kan företagsekonimi etc?

Life är en viktig kedja som i många städer är det enda alternativet för hälsokost
väldigt Många gamla som inte ids med att strula på internet eller andra som av olika skäl inte hinner eller bryr sej om att beställa på nätet, behöver kedjan för sina inköp

Kan det bero på att varenda kotte i skogen säljer kostilskott på nätet med rabattkoder etc.?

Life fanns väl knappt på nätet?
Citera
2025-06-11, 19:35
Medlem
Ratads avatar
Den enda ständige kunden i min lokala Lifebutik är en före detta kollega som är hypokondriker. Antar att hans ständiga köp av tillskott och salvor inte räckte för att hålla koncernen vid liv. Som redan har nämnts i tråden så gör hälsokostmänniskor "sin egen forskning" på nätet och direkt så har de fått bättre förslag på inköp i sitt flöde. Även apotekens tillskott såldes billigare än på Life.
Citera
2025-06-11, 19:41
Medlem
Felet var att dom sålde halvtbra produkter til dubbelpris, det fanns många möjligheter till att köpa bättre produkt för mindre pengar. Tror att deras affärsidé var att ”lura” folk genom att sätta överpris för att folk ska tro att det är bra produkter som säljer men det räcker att läsa innehållsförteckning så förstår man att det går inte ihop vad man får för det man betalar för
Citera
2025-06-11, 19:45
Medlem
Bilderberg78s avatar
Det räckte att kolla på en prislapp om man vill ha bra magnesium i mitt fall, så vet man redan att samma kostar 200:- mindre och gratis frakt på tex Apotea.
Lägger man på ett överpris som ingen ändå vill betala, då är det en dålig affärsidé och krävs ingen handelshögskola att fatta, Det fungerar bara i ett monopol, som systembolaget.
Citera
2025-06-11, 19:45
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Boomertanter som hållt life vid liv så länge.
Ofta extremt små butikslokaler, svindyrt mycket finns till och med på ica maxi, om inte där så på icas apotek hjärtat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in