• 2
  • 3
2025-06-11, 15:58
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ter-minator
Hej,

Jag behöver rådgivning då jag hamnat i en knepig situation.

Jag och en vän startade ett AB i form av bilhandel något år sedan. Enbart jag står med som firmatecknare.

Allt rullade på tills vi blev osams. Jag lämnade inofficiellt företaget och hade ingen insyn i verksamheten längre. Med andra ord så slutade jag jobba där men under tiden så fortsatte allting i mitt namn.
Detta pågick i ca ett år i min frånvaro.

Jag får sedan reda på att vännen gått under jord och kvar stod jag med en tom lokal med obetalda hyror och skulder på miljonen hos b.la. kronofogden, svea m.fl. Företagskontot var tömt och numera stängt vilket banken själv ordnade då fanns konstiga transaktioner.

Under vår osämja hade vi ingen kontakt mer än att jag blev hotad i tid och otid till att jag inte skulle avgå officiellt eller göra något med företaget.

Mitt problem är då att det är mitt namn och mitt namn endast som förekommer överallt. Försäljningsavtal, kundkontakt, fakturor osv.
Mitt BankID var installerat på en av telefonerna och detta var inget jag kunde avbryta eller ta bort. Jag väljer att inte förklara djupare än att det förekom grövre hot mot mig och min familj ifrån personen jag hade allt förtroende för.

Det är människor som blivit blåsta på bilköp, kontantinsats och såvidare.

Historiken ser inte så bra ut då personen gjort felaktiga transaktioner och uttag.

Lokalen är uppsagd och finns inte kvar, lyckades bli av med fakturorna då hyresvärden visste att jag var oskyldig.

Jag mår väldigt dåligt över detta och vet inte vad jag ska göra. Flertalet av dessa som blivit blåsta jagar mig i form av sms, samtal och dörrknackningar.

Jag är orolig över att något ska hända mig eller min familj.

Vad hade ni gjort?

Ställ gärna frågor, min text kan fattas som luddig.
Du nämner gång på gång att du blivit hotad. Ringer man inte polisen då? Hallå?
Citera
2025-06-11, 18:36
Citat:
Ursprungligen postat av Ter-minator
Hej,

Jag behöver rådgivning då jag hamnat i en knepig situation.

Jag och en vän startade ett AB i form av bilhandel något år sedan. Enbart jag står med som firmatecknare.

Allt rullade på tills vi blev osams. Jag lämnade inofficiellt företaget och hade ingen insyn i verksamheten längre. Med andra ord så slutade jag jobba där men under tiden så fortsatte allting i mitt namn.
Detta pågick i ca ett år i min frånvaro.

Jag får sedan reda på att vännen gått under jord och kvar stod jag med en tom lokal med obetalda hyror och skulder på miljonen hos b.la. kronofogden, svea m.fl. Företagskontot var tömt och numera stängt vilket banken själv ordnade då fanns konstiga transaktioner.

Under vår osämja hade vi ingen kontakt mer än att jag blev hotad i tid och otid till att jag inte skulle avgå officiellt eller göra något med företaget.

Mitt problem är då att det är mitt namn och mitt namn endast som förekommer överallt. Försäljningsavtal, kundkontakt, fakturor osv.
Mitt BankID var installerat på en av telefonerna och detta var inget jag kunde avbryta eller ta bort. Jag väljer att inte förklara djupare än att det förekom grövre hot mot mig och min familj ifrån personen jag hade allt förtroende för.

Det är människor som blivit blåsta på bilköp, kontantinsats och såvidare.

Historiken ser inte så bra ut då personen gjort felaktiga transaktioner och uttag.

Lokalen är uppsagd och finns inte kvar, lyckades bli av med fakturorna då hyresvärden visste att jag var oskyldig.

Jag mår väldigt dåligt över detta och vet inte vad jag ska göra. Flertalet av dessa som blivit blåsta jagar mig i form av sms, samtal och dörrknackningar.

Jag är orolig över att något ska hända mig eller min familj.

Vad hade ni gjort?

Ställ gärna frågor, min text kan fattas som luddig.

Tråkig historia. Hoppas du har eventuella hot sparade. Du har hotats till att låna ut ditt namn och nu sitter du i skiten. Lite sent, men kan du kontakta polisen? Ett AB går i konkurs. Bedrägerier är det värre med. Att du har låtit dem använda ditt vank-id för saken värre. Att bara få därifrån löser ingenting alls.
Citera
2025-06-11, 19:43
Medlem
Det finns nog inte så mycket mer att göra förutom att brösta allt som juridiskt kommer åt ditt håll som resultat av detta. Förhoppningsvis kan du visa på att din historia stämmer och att domstolar och utredare tror på den, så att du bara får skiten för att ha varit naiv och underlåten snarare än aktivt drivande. Vilket bör vara något mildare smäll.

Kan ta en del år innan allt är överstökat och du är på banan som människa igen, ekonomiskt och juridiskt. Det kommer vara över en dag långt i framtiden men ditt liv kommer gå att leva utan klump i magen igen.

Hitta en hobby som är billig att utföra som du kan lägga tid och energi på. Fotboll eller gym eller löpning eller fiske eller läsning eller.

Hur du ska hantera arga människor är svårt att tipsa om. Beror helt på dig. Flytta in hos päronen ett tag tills det värsta blåst över, eller öppna dörren varje gång och försöka förklara - olika personer hanterar det där bäst på olika sätt tror jag.
Citera
2025-06-11, 23:28
Medlem
Ter-minators avatar
Tack för alla svar, trodde inte tråden skulle besvaras på denna nivå. Uppskattar det!

Att vara efterklok är lätt, jag vet mycket väl att mitt agerande har varit totalt efterblivet och att jag nu står i skiten helt själv p.ga. jag inte agerat i tid.

Detta är en oberäknelig person man inte vill ha på sin onda sida har jag i efterhand lärt mig.

Jag skulle direkt bara spärrat mitt egna BankiD eller ha lagt företaget i kk.

P.ga. skumma beteenden och hot så gjorde jag inte det, jag har viktigare saker att leva för och vara rädd om, det är anledningen till varför jag inte agerade i tid, en medarbetare som säljer bra trodde jag inte skulle sätta företaget i skulder.

Jag har inte och har aldrig haft ett kriminellt förflutet eller kopplingar till sådant. Är en simpel godtrogen familjefar som tror det bästa om mina medmänniskor.

Allt ut mot staten och skatteverket är grönt och likaså allt revisorn redovisat.

Jag vet bara inte vilken väg som är bäst att gå nu, att hitta en bra advokat eller jurist för rådgivning är steg ett.

Det finns viss bevisning på att det inte är jag som skött företaget och att även vittnen finns.

Kk har jag läst en del om och det är skönt att ett AB skyddar en många gånger från att bli personligt skyldig. Nackdelen är att det finns historik på att transaktioner inte alltid varit reko. Exempelvis på att det slarvats med kvitton och många kronor gått till denna människas egna ficka. Det hindrar mig devis till att inleda konkurs men det kan nog en rättslig person vägleda en i.

Jag kommer hosta upp några kronor från egen ficka så att skulderna sjunker kanske 30%, mer har jag inte kapital till.
Citera
2025-06-11, 23:42
Hårda bud i mellerud.

För o vinna detta kommer det kosta mer än vad det kommer smaka. Sorry grabben, dra nytta av detta och ta det som en hård lärdom.

Du har själv satt dig i skiten, att ens lämna sitt företag + bankid med lösen är väl retard 2025 nominated ??? Personligen hade jag satt dig i alla skulder jag kunnat + mer.

Har man redan kapat dig så kör man väl inte halv dant?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in