2025-06-10, 19:28
Medlem
Hej på er,
Jag har cirka 400 tkr att investera, merparten av pengarna ligger i diverse fonder. Det är blandat, alltifrån fastigheter, smallcap, avanza auto och globala fonder.

När jag tittar i portföljen så har jag tillexempel gått 22% plus på spiltan fonden. Jag funderar på om det är bäst att sälja av allting och putta in det i typ spiltan eller avanza auto. För tillfället så har jag 10 fonder med värde mellan 40 tkr - 65 tkr. Känns som det är lite väl mycket som är spritt?

Har ni andra tips kanske hur man ska tänka?
2025-06-10, 19:42
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekpepsi
Hej på er,
Jag har cirka 400 tkr att investera, merparten av pengarna ligger i diverse fonder. Det är blandat, alltifrån fastigheter, smallcap, avanza auto och globala fonder.

När jag tittar i portföljen så har jag tillexempel gått 22% plus på spiltan fonden. Jag funderar på om det är bäst att sälja av allting och putta in det i typ spiltan eller avanza auto. För tillfället så har jag 10 fonder med värde mellan 40 tkr - 65 tkr. Känns som det är lite väl mycket som är spritt?

Har ni andra tips kanske hur man ska tänka?
Själv har jag majoriteten i en global indexfond, sedan en del i en Sverigefond, samt resterande delat lika mellan Europa och tillväxtmarknad. Plus en liten post i en räntefond.
2025-06-10, 19:49
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Bästa stället att parkera vinster och cash generellt nu och 10 år framöver tror jag är byggbolag/fastighetsbolag som bygger nya lyxboenden för white flight liberaler.i Stockholmsområdet Så jag rekommenderar Besqab pref och ALM Equity pref, ger 9-10% avkastning. Sedan när andra bra köplägen uppstår skiftar du bara över en del igen.

Bättre än räntefonder.
2025-06-10, 20:16
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Utan att veta syfte, tidshorisont, riskvilja o.s.v. så kan ingen ge dig ett bra svar. Vilka fonder har du, hur överlappar de med varandra. Har du dubbla innehav i vissa fonder och liknande.

Avanza auto 6 kan vara mycket smidig men dyr för att ”dubbla” underliggande indexfonder

Att allt ska in i Spiltan för att den haft stark period är att jaga historik.
Skulle du köpa mer efter -22 %? Att rebalansera (sälja lite vinnare, köpa det som halkat efter) en gång per år ger samma effekt men med kontrollerad risk.

Sälj inte vinnaren bara för att den stigit; tänk portfölj & risk.

10 fonder kan vara helt okej om de faktiskt ger olika exponering, men svenska småbolag-fonder och Spiltan Investmentbolag överlappar ofta i innehav. Kör en snabb check i t.ex. Avanzas “Innehav – Top 10”–vy eller Morningstar X-Ray:

Skala ned till 4–6 fonder som kompletterar varandra globalt, inte dubblerar.

Håll totala avgiften <0,25 % och rebalansera årsvis.

Anpassa aktie/ränte-fördelningen efter tidshorisont och sömnkvalitet – inte efter senaste årsavkastningen.
Senast redigerad av Victor-Cronhielm 2025-06-10 kl. 20:20.
2025-06-10, 21:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Fonder
/Moderator
2025-06-10, 22:29
Moderator
Diagorass avatar
Finns tråd i ämnet: (FB) Tråden om strategier för fonder

/ mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera