• 1
  • 2
2025-06-09, 09:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Jag har räddat liv både i min yrkesroll och privat.
I min yrkesroll (när jag jobbade på sjukhus) så ingick det, det va en del av ett arbetspass.
När jag har gjort det privat, så har det varit för att jag kan medans folk överlag gärna pekar, viskar och filmar.
Jag förväntar mig absolut ingenting i gengäld av personen.

Jag vet inte vad TS menar med "Personligen så skulle jag gå väldigt långt för den här personen.", men det känns lite som att personen nästan skulle bli en stalker.
Hade jag fått nån sån efter mig, så hade jag nog funderat några gånger innan jag klev fram och räddade en människa.

Att rädda någon annans liv, för mig, är inte för att bli beundrad och hyllad.
Det räcker med att jag lägger den goda gärningen på mitt karmakonto.

Edit.
Många livräddningar är en risk för personen som utövar räddningen, eftersom folk tenderar att reagera olika, vare sig det gäller ett hjärtstopp eller drunkningstillbud.

Det är klart att man räddar folk gratis. Jag tänker mer att den som blir räddade, kanske vill visa tacksamhet mer än bara säga tack
.
Sen är det intressant det här med folk som lever på att rädda folk, räknas det likadant i sin tacksamhet eller betyder mer när någon som inte har det som yrkesroll som räddar någon. Klurigt det där.

Herregud, nej inte fan ska man stalka personen som räddar livet på en
Det finns väl fler sätt som man kan återbetala om man nu vill det.
Citera
2025-06-09, 09:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Jag tror inte att en person som räddar ett liv skulle ha några förväntningar faktiskt.
Jag skulle nog returnera tjänsten så långt mitt samvete tillät.
Men jag tror också att livräddaren skulle bli besviken om han upptäckte att livet han räddade saknar integritet, samvete, respekt.

Mångfasetterad fråga.

Självklart så räddar man någon gratis.
Men det är intressant det där om man räddar någon som visar sig vara mycket dålig människa. Sådant kan man inte veta innan.
Citera
2025-06-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Men det är intressant det där om man räddar någon som visar sig vara mycket dålig människa. Sådant kan man inte veta innan.

Behöver egentligen inte bara handla om en mycket dålig människa. Kan räcka med att de inte värderar livet för man ska bli besviken.
Citera
2025-06-09, 11:20
Medlem
nerdnerds avatar
Det är nog rätt vanligt att folk är så upptagna med sig själva och hur de gjorde bort sig, att de liksom glömmer bort att de borde vara tacksamma för hjälp. Folk som skäms har svårt att säga tack.
Citera
2025-06-09, 14:26
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:

Då får man leta upp personen och trä en plastpåse över huvudet på denne, med lite silvertejp och grejer.
Då kan man sen låtsas att man inte räddade personen ifrån första början.
Citera
2025-06-09, 15:23
Avstängd
Knivur-273s avatar
En person som räddat mitt, min hustus, eller en av mina söners liv, skulle alltid vara min vän.
Citera
2025-06-09, 22:22
Medlem
Jag vet faktiskt inte hur jag skulle hantera det, hade blivit så tacksam. Såvida någon inte avbrutit ett rejält tagande av dagande jag själv bestämt mig för.
Men hade nog blivit så tacksam så jag hade överöst den människan med tacksamhet. Om det är någon man inte känner så vete fan hur dock, hur visar man så stor uppskattning då?
Men om jag ponerar att någon okänd räddar mig när jag är på en reguljär simtur. Tror jag tackar tills människan sagt ifrån på skarpen att nu räcker det.
Citera
2025-06-09, 23:12
Avstängd
FUCKJEWSAs avatar
Jag skulle bli jättebesviken och arg men sen efter en stund förlåta personen, som handlade i god tro.
Citera
2025-06-11, 03:19
Medlem
Du kan nog inte ha mer kärlek än att ge ditt liv för dina vänner...
Senast redigerad av Alva-zin 2025-06-11 kl. 03:24.
Citera
2025-06-12, 20:28
Medlem
Citat:
Skulle du säga att du är skyldig ditt liv till den personen som räddar dit liv och samtidigt riskera sitt eget?

Skulle du göra allt för den personen. Hur långt skulle du gå för den personen.

Eller skulle du bara tacka och thats it?

Det händer ju ibland att folk räddar andra människors liv och okända människors liv. Säger man bara tack, kanske ger blommor och bjuder på en middag för att sedan inte ses mer eller addar varandra på facebook?

Personligen så skulle jag gå väldigt långt för den här personen. Jag skulle ta det oehört seriöst. Jag anser att jag är skyldig denna person ett liv eller något riktigt stort till den här personen.
Däremot tror jag inte folk tänker som mig.

Hur tänker ni?
Vare sig jag är den som räddar- eller räddas så hade jag varit tacksam. Något mer hade jag inte väntat mig av mig själv eller den andra personen.

Om jag räddade nån och dom ville försöka betala mig så hade det gått bra med cash, men det är valfritt. Hade dom börjat dyrka mig eller dedikerat sitt liv till mig så hade jag nog tagit avstånd ganska snabbt.
Citera
2025-06-12, 20:33
Medlem
EnflygandeKos avatar
Känns ju lite på hur och vilken situation någon räddar mitt liv. Är det en blodgivare som har donerat blod till en operation hade jag kanske inte känt en stor tacksamhets skuld. Såklart jag är tacksam samma sak med en läkare/kirurg som utför en operation

Är det något mer personligt/dramatiskt tex ger mig hjärt och lugn räddning eller typ räddar mig från att drunkna eller liknande hade jag nog känt "evig" tacksamhets skuld till tror jag. Någon som verkligen riskerat sitt liv för att rädda mitt.
Senast redigerad av EnflygandeKo 2025-06-12 kl. 20:36.
Citera
2025-06-14, 02:07
Medlem
Graden av tacksamhet beror väl, bland annat, av det sannolikt förestående dödssättet. Jo, jag skulle vara jättetacksam gentemot den eller dem som räddade mig från att bli långsamt nedmald levande i en flistugg med fötterna först, som i Hollywoodfilmerna.

Inte fullt så mycket gentemot exempelvis ambulanspersonal som återupplivat mig från ett hjärtstillestånd. Vafan! Här ger Ödet, eller Gudarna om man så vill, mig en chans till den i stort sett smärtfriaste och mest skonsamma död man som människa kan få! Och så kommer ni och förstör alltihop, och så dör jag kanske en plågsam död i tarmcancer eller efter en ohygglig brännskada flera år senare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in