2025-06-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qozoker
Helt otroligt! Kör utan körkort i hög hastighet och orsakar 2 dödsfall och invaliditet hos en annan och får knalla ut i frihet ett par dagar senare! Det här måste vara ett skämt, hon kommer lämna landet, mark my words!
Ja. Hög risk antingen för självmord eller flykt tror jag med. Lämna landet eller bara gömma sig någonstans.
Det är för mig helt overkligt att man släpper en person som med 99,9% sannolikhet kommer få sitta några år i fängelse.

Jag har själv i mina yngre dagar åkt med idioter som trodde dom var formel 1-förare.
Jag åkte en gång, sen aldrig mer. Det räcker dock med en gång för att dö, om man har otur. En körde faktiskt ihjäl sig bara något år senare men på motorcykel.
Livrädd för att mina barn ska hoppa in i fel bil någon gång...
Citera
2025-06-09, 18:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantropovic
Ja. Hög risk antingen för självmord eller flykt tror jag med. Lämna landet eller bara gömma sig någonstans.
Det är för mig helt overkligt att man släpper en person som med 99,9% sannolikhet kommer få sitta några år i fängelse.

Jag har själv i mina yngre dagar åkt med idioter som trodde dom var formel 1-förare.
Jag åkte en gång, sen aldrig mer. Det räcker dock med en gång för att dö, om man har otur. En körde faktiskt ihjäl sig bara något år senare men på motorcykel.
Livrädd för att mina barn ska hoppa in i fel bil någon gång...
Hon kan vara släppt rakt in i en psykiatrisk klinik, men lika gärna punda runt i valfri svensk stad i detta nu...
Citera
2025-06-09, 18:40
Medlem
nickeh84s avatar
Kvinnan körde alltså utan körkort, och ändå finns det alltså folk i tråden som tror att hon inte kommer bli dömd för något alls bara för att hon släpptes från arresten.
Citera
2025-06-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
GM tros sakna körkort och därmed kört olovligt.

Man tycker ju att även VD borde kunna åtalas om han låter anställda utan körkort köra andra anställda i firmabilar...

Den kvinna som misstänks ha orsakat två personers död när bilen hon körde gick av vägen saknar körkort.

– Just nu misstänker vi att hon inte haft rätt att köra den här bilen, säger åklagaren...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...aknade-korkort

Den kvinna som enligt Aftonbladets uppgifter är den som körde bilen har inget körkort. Enligt Transportstyrelsen återkallades hennes körkortstillstånd 2018.

Enligt handlingar från myndigheten fick kvinnan avslag senast förra året när hon ansökte om nytt tillstånd.

I beslutet står att kvinnan inte uppfyller kraven på lämplighet – eftersom hon vid ett flertal tillfällen dömts för att ha brukat narkotika.

– Hon är misstänkt för olovlig körning. Det betyder att man inte har haft rätt att köra bil. Men huruvida hon har körkort eller inte väntar vi fortfarande svar på i utredningen...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-inget-korkort

Om du invänder om formulering/ordval ”misstänkt” så… Hon är inte dömd ännu därför står det misstänk. Även om det ju hyfsat snabbt lär vara klargjort om en person har körkort eller ej så skriver de alltid misstänkt innan dom fallit.
Man hade dock kunnat formulera sig annorlunda och skrivit att ”den misstänkta föraren saknar körkort” istället för ”vi misstänker att föraren saknar körkort” etc.
Men detta är ingen svenskalektion och journalisterna ska producera text snabbt när info kommer ut.
Citera
2025-06-09, 18:55
Medlem
Kommentarerna börjar sakta men säkert rulla in på hennes fb
Citera
2025-06-09, 19:03
Medlem
exoticspices avatar
Åklagaren misstänker att hon inte haft rätt att köra bilen.

Det betyder att VD och/eller HR visste att hon inte hade körkort och räknade med att hon inte skulle köra.

Visste de andra i bilen om det och ngn av de körde under veckan men lät henne köra sista natten när kursen var slut efter hennes övertalning och mycket tjat?
Citera
2025-06-09, 19:07
Medlem
AsaWads avatar
Märkligt hur svårt det är att förstå hur rättssystemet fungerar.

Mängder med inlägg i stilen: " hur fan kan de släppa henne efter bara några timmar".

Ni har uppenbarligen inte begripit vad "Häktning" betyder och har för syfte.

Häktning är inte ett straff och är inte menat att vara ett straff.
Man häktar en person för att förhindra personen att sabba utredningen (Exempelvis gömma/förstöra bevis)

Om den misstänkta är identifierad, all bevisning säkrad och ingen (eller endast svag) flyktrisk existerar, MÅSTE HÄKTNINGEN AVSLUTAS.

Det är faktiskt en grundläggande princip i en rättsstat. (Personen kan ju faktiskt vara oskyldig...)
Straffet kommer när utredningen är klar och domstolen slagit klubban i bordet.
Citera
2025-06-09, 19:08
Medlem
Hur kan det vara att föraren så ofta klarar sig lindrigt vid dessa olyckor? Är det för att de är påverkade och mjuka i kroppen, eller är det för att de är karma och att de skall leva med vad de gjort resten av livet?
Citera
2025-06-09, 19:08
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Åklagaren misstänker att hon inte haft rätt att köra bilen.

Det betyder att VD och/eller HR visste att hon inte hade körkort och räknade med att hon inte skulle köra.

Visste de andra i bilen om det och ngn av de körde under veckan men lät henne köra sista natten när kursen var slut efter hennes övertalning och mycket tjat?

Behövs körkort i jobbet så brukar hr efterfråga det redan vid intervjun. Plus registerutdrag.

Hr var slappt på detta bolag, vilket ledde till två döda…tragiskt.
Citera
2025-06-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Var en kvinna som körde ihjäl fyra pojkar för några år sedan, hon fick två månaders fängelse. Så ha inte för höga förhoppningar. Blir nog lika löjligt straff här.

Juste Lovis* *berg
*a
Citera
2025-06-09, 19:10
Medlem
pingpungs avatar
Nästan halva tråden består av samma fråga. Även spekulationer och svar. Läs tidigare inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av milfen88
Hur kan det vara att föraren så ofta klarar sig lindrigt vid dessa olyckor? Är det för att de är påverkade och mjuka i kroppen, eller är det för att de är karma och att de skall leva med vad de gjort resten av livet?
Citera
2025-06-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrido
Kommentarerna börjar sakta men säkert rulla in på hennes fb
Länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto